Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-09, 21:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatGud
Jag fick knappt ihop några äpplen själv. Har 3 äppleträd, och fick 12 äpplen sammanlagt. Helt sjukt.

Åkte till Ica o köpte mer frukt, lite blandat. Mango, äpplen, päron, osv. Blir en liten blandning, men det är mest äpple i cidern.

Ok, det blir lite mer djup och komplexitet i smaken om man blandar lite så det gör ju inget egentligen, men tråkigt med äpplena.

Jag hade tänkt att experimentera lite med cidern i år. För att behålla lite sötma så buteljerar man cidern med en viss sötma och sedan försiktigt värmer flaskorna när det har jäst till lagom kolsyra och på så sätt dödar jästen i flaskan. Cidern blev lite för torr tyckte jag förra året även om jag visserligen gillar min cider torr, men lite sötma ville jag ha. Visst man kan kolsyra med hjälp av sodastreamer eller på fat, eller söta med sötningsmedel men jag vill gärna ha det äkta. Dessutom saknar jag både fat och kolsyremaskin för det.
Citera
2017-09-16, 20:14
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Hej Om man bara skulle blanda socker i juice/saft/nektar så att sockermängden blev rätt och sedan hälla i 24 timmars turbojäst, skulle resultat bli drickbart. Isf måste det ju vara det snabbast sättet att skapa drickbar alkoholhaltig dryck. Jag tänker mig också att man således med lite matte kan göra mindre satser (1-5liter). Någon som har testat? Hur hög blev alkoholhalten? Finns der nägra faror med detta?

Problemet med alla dylika hemjäsningar är den jästsmak som man sällan lyckas undvika. Det går att dricka ett tag men sen börjar man spy direkt på första klunken.

Några 24 timmar kan du nog glömma. Det måste stå och klarna i veckor så jästen sjunker undan.

De som lyckats säger att de varit minutiöst noggranna med hygienen (svårt, det finns alltid något man inte tänker på....) och det viktigast: Lämna mycket sump vid avtappningen. Typ 1/3 av vätskan.

En möjlighet skulle kunna vara om det fanns någon sorts centrifug, typ alfa lavals separator som rensade bort jästen maskinellt. Men någon sådan apparatur till rimligt pris finns mig veterligen inte.

Om vi inte ska räkna en hembränningsapparat dit. Och sådana är olagliga.
Citera
2017-09-16, 20:57
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Problemet med alla dylika hemjäsningar är den jästsmak som man sällan lyckas undvika. Det går att dricka ett tag men sen börjar man spy direkt på första klunken.

Några 24 timmar kan du nog glömma. Det måste stå och klarna i veckor så jästen sjunker undan.

De som lyckats säger att de varit minutiöst noggranna med hygienen (svårt, det finns alltid något man inte tänker på....) och det viktigast: Lämna mycket sump vid avtappningen. Typ 1/3 av vätskan.

En möjlighet skulle kunna vara om det fanns någon sorts centrifug, typ alfa lavals separator som rensade bort jästen maskinellt. Men någon sådan apparatur till rimligt pris finns mig veterligen inte.

Om vi inte ska räkna en hembränningsapparat dit. Och sådana är olagliga.

Testade "turboklar" vilket funkade! Jästen sjönk till botten på ca 48h så var det helt klart!
Citera
2017-09-17, 00:46
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Testade "turboklar" vilket funkade! Jästen sjönk till botten på ca 48h så var det helt klart!

Ja, det ska visst finns kemikalier som snabbar på det hela en del. Fast det ideala vore förstås om det fanns ett riktigt koniskt jäskärl med bottenkran som rymde bara några liter.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback