Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 00:20
  #1
Medlem
fiskgets avatar
Hejhej.

Jag har ett problem, jag äter alldeles för mycket skräp-/snabbmat och för lite mat varje dag. Detta gör jag enbart för att det är enkelt och går snabbt, att laga mat tycker jag är fruktansvärt tråkigt och har verkligen inte tålamod för det. Finns det någon enkel rätt att göra som går snabbt, är nyttigt och rikt på protein och järn som passar min livsstil?
I nu läget ser min dag ut så här:
  • 10:00-11:00 Vaknar
  • 12:30-13:00 Åker till jobbet. Ca 2 dagar i veckan så stannar jag på macken och köper en macka till frukost. Resten av dagarna äter jag ej frukost.
  • 13:00-22:00 Jobbar. Under denna tid äter jag inget alls förutom godis eller glass. Jobbar som chaufför så har inte tillgång till mikro eller dylikt.
  • 22:30-23:00 Köper mat på McDonald's, Max eller Burger King. Ibland händer det att jag köper sallad från en salladsbar.
  • 02:00 Går till sängs.

Att jag inte lagar mat när jag kommer är ofta för man är mycket hungrig och/eller för seg för att laga mat. Dessutom som jag skrev innan tycker jag det är tråkigt att laga mat.
Finns det någon mat som man kan laga kanske på söndagen så man kan ha det resten av veckan? Jag är inte så kinkig om att det smakar bra, det kan t.o.m vara samma rätt hela veckan. Det spelar inte mig någon roll.

Denna livsstil jag lever nu börjar visa sina spår. Märker att jag börja bli tunnhårig, vilket för mig är en katastrof då mitt hår är det bästa jag har.
Hjälp!
Citera
2017-04-19, 01:18
  #2
Medlem
Kör ett långkok eller två per vecka då? Rekommenderar en crock pot. Du kastar ned skiten du vill ha och ställer timern.

I värsta fall kan du kasta i lite random skit du vill ha innan du drar till jobbet och kommer hem till maten som väntar på dig. När timern går ut så går den igång på upphettning enbart, inte direkt så att maten blir förstörd.

Rekommenderar

https://www.reddit.com/r/frugal/
https://www.reddit.com/r/slowcooking/

Se och lär:

https://www.reddit.com/r/slowcooking...er_meals_in_4/

Det behöver inte vara krångligt och dyrt att laga skiten själv. Planerar du bara i förväg så går det smidigt. Dessutom är det godare, nyttigare och billigare.

Om jag hade varit du så hade jag börjat med att ALLTID ha pasta och ris hemma, sedan med ett gäng färdigsåser på glasburk eller dylikt. Det vore en bra början, för då har du ingen ursäkt och du har alltid mat hemma som har lång hållbarhet och alltid går att bara slänga ihop. Under tiden så vänjer du dig av det jag skrev ovan.
Citera
2017-04-19, 01:23
  #3
Medlem
Astrorbits avatar
Tunnhårig för du äter skräpmat, dä vare dummaste! Tror inte om du äter en spenatfrukost och ägg kommer göra susen för håravfall direkt.

Men fel du gör, är att du inte äter en rejäl frukost. Koka havregrynsgröt med russin. Med det dricker du kaffe och äter low fat kvarg. Avsluta med banan,äpple och grapefrukt.
Citera
2017-04-19, 01:26
  #4
Medlem
StammandeRyttarens avatar
Själv brukar jag göra stor laddningar på söndagen så det blir några lådor under veckan som man kan ta fram när man kommer hem.
Brukar göra sånt man enkelt kan göra stora mängder av, köttbullar/makaroner, falukorv/brunabönor
och känner jag mig för att vara nyttig brukar det bli kyckling/sallad.
Citera
2017-04-19, 10:53
  #5
Medlem
Collegeblocks avatar
Jag har också börjat göra som ovanstående sedan 3 veckor tillbaka och tycker det fungerar hur bra som helst.

Makaroner och köttbullar denna veckan, hehe. Avskyr också att laga mat så det brukar väl bli något lättlagat. Pulled pork eller pulled chicken är också väldigt lätt och slappt att göra och är dessutom sjukt gott.
Citera
2017-04-19, 11:21
  #6
Avstängd
F.Hansens avatar
Hej, du måste få dig mer vitaminer, mineraler & enzymer. Äta mer grönsaker.

Angeånde håravfallet så kanske det är genetiskt, men det kan också vara så att kroppens fysiska status påskyndar det för att den inte fungerar som den ska. Om du tänker dig ett oljat maskineri som flyter på smidigt, och sen ett som är osmörjt, som gnisslar och sliter hårt på sig själv, så är det osmörjda maskineriet det med brist på vitaminer, mineraler, enzymer & spårämnen.

1) Skapa grunden för att optimera dina egna hormoner. Börja dagen med att mixa de rotgrönsaker du tycker funkar, t ex morötter, nån frukt, groddar. Huvudsaken är att du får i dig vitaminer, enzymer & mineraler. I med 30 g proteinpulver. Ta dina vitamintillskott också, kan vara en multivitamin. Ta om Omega 3 & d-vitamin, B-vitaminkomplex. Om du dricker den här varje morgon så får du i dig ca 5-7 dl vatten, samt en massa nyttigheter, kommer troligtvis göra skillnad i längden för håret. Inte nämnt är fiberinnehållet som är viktigt för att tarmen ska må bra. Vi är det vi absorberar..

2) Håll koll på dina macros, protein, kolhydrater & fett, dessa bör komma från cleana källor så mycket som möjligt. Dvs så oprocessad mat som möjligt. När du har tid, om det är innan du lägger dig, eller på söndagen, förbered nästa måltid, t ex nyttig macka, eller färdiga frysta portioner som du kan ta på dig i bilen.
Olika typer av proteinbakelser kan fungera då de inte kräver kylning och du kan ha ett lass med dig i bilen. T ex proteinhavrekakor etc. Gör dessa när du är ledig.

3) Styrketräna & konditionsträna för att knuffa kroppens hormoner i rätt riktning.
Citera
2017-04-19, 11:25
  #7
Medlem
Gå till mataffären och skippa godis och skräp mat avdelningen och tänk vad du kan göra med pengarna som du spar på att äta riktig mat. Då kan du köpa ngt du tycker e roligt.
Gå ut och spring så du mår bättre
Citera
2017-04-19, 11:27
  #8
Avstängd
Förbered matlåda dagen innan, gör god mat och var konsekvent, lämna plånkan hemma.
Det är svårt, men inte komplicerat!
Citera
2017-04-19, 21:45
  #9
Medlem
starkefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskget
Hejhej.

Jag har ett problem, jag äter alldeles för mycket skräp-/snabbmat och för lite mat varje dag. Detta gör jag enbart för att det är enkelt och går snabbt, att laga mat tycker jag är fruktansvärt tråkigt och har verkligen inte tålamod för det. Finns det någon enkel rätt att göra som går snabbt, är nyttigt och rikt på protein och järn som passar min livsstil?
I nu läget ser min dag ut så här:
  • 10:00-11:00 Vaknar
  • 12:30-13:00 Åker till jobbet. Ca 2 dagar i veckan så stannar jag på macken och köper en macka till frukost. Resten av dagarna äter jag ej frukost.
  • 13:00-22:00 Jobbar. Under denna tid äter jag inget alls förutom godis eller glass. Jobbar som chaufför så har inte tillgång till mikro eller dylikt.
  • 22:30-23:00 Köper mat på McDonald's, Max eller Burger King. Ibland händer det att jag köper sallad från en salladsbar.
  • 02:00 Går till sängs.

Att jag inte lagar mat när jag kommer är ofta för man är mycket hungrig och/eller för seg för att laga mat. Dessutom som jag skrev innan tycker jag det är tråkigt att laga mat.
Finns det någon mat som man kan laga kanske på söndagen så man kan ha det resten av veckan? Jag är inte så kinkig om att det smakar bra, det kan t.o.m vara samma rätt hela veckan. Det spelar inte mig någon roll.

Denna livsstil jag lever nu börjar visa sina spår. Märker att jag börja bli tunnhårig, vilket för mig är en katastrof då mitt hår är det bästa jag har.
Hjälp!

Frukost: Köp en mixer om d inte har och mixa ihop bär, frön(typ chia, solros, pumpa), lite mjälk, glutenfri havregryn. Tillsätt va du vill och balansera vätskan så den blir lättdrucken för dej. Drick direkt så inte den börjar svälla och blir grötig.
Funkar bra till kvällsmat med. Då har du åtminstone frukost o kvällsmat med bra näring
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback