• 36 812 online
  • 1 139 951 medlemmar
  • 59 052 124 inlägg
  • 1
  • 2
2017-04-18, 23:30
Medlem
thatssweets avatar
Tja.

Hade tänkt köpa en imac som ska användas till photoshop på amatörnivå.

Vill inte ha några förslag på att pc är bättre och billigare då jag inte bryr mig om det. Är ute efter en imac då jag är nöjd med mina andra appleproduker och tycker om deras stilrena design.

Räcker det med en 21" eller behöver jag 27"?
Har förstått att det är värt att lägga extra pengar på en ssd och extra ram.
Räcker det med 16gb ram eller behöver jag mer.
Vilken processor är att föredra till mitt behov?
Citera
2017-04-19, 03:18
Medlem
Drdeoos avatar
Ska lägga mig, men kör pixelmatornist om du amatör
Citera
2017-04-19, 05:14
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thatssweet
Tja.

Hade tänkt köpa en imac som ska användas till photoshop på amatörnivå.

Vill inte ha några förslag på att pc är bättre och billigare då jag inte bryr mig om det. Är ute efter en imac då jag är nöjd med mina andra appleproduker och tycker om deras stilrena design.

Stilren Design? Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Ska datorn bara stå och glänsa på skrivbordet eller ska du jobba med den? En dator är ett verktyg precis som en skiftnyckel. Vill du ha en maskin som kan köra Photoshop fullt ut så måste det bli en PC.

Det finns i dagsläget ingen Mac som klarar av riktigt feta renderingar i Photoshop på grund av den mycket begränsade prestandan.

Sedan finns det inget högerklick på en Mac-mus och det kommer att ge dig gråa hår så fort du ska ändra egenskaper för ett verktyg.
Citera
2017-04-19, 06:03
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Stilren Design? Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Ska datorn bara stå och glänsa på skrivbordet eller ska du jobba med den? En dator är ett verktyg precis som en skiftnyckel. Vill du ha en maskin som kan köra Photoshop fullt ut så måste det bli en PC.

Det finns i dagsläget ingen Mac som klarar av riktigt feta renderingar i Photoshop på grund av den mycket begränsade prestandan.

Sedan finns det inget högerklick på en Mac-mus och det kommer att ge dig gråa hår så fort du ska ändra egenskaper för ett verktyg.

Tre stycken, tre idiotiska påståenden. Lättast att debunka är det tredje. Varför har du en åsikt om något du inte vet ett skit om?

Tror inte TS behöver oroa sig för att välja fel. Viktigast är att uppgradera till "fusion drive" eller ännu hellre ren SSD.
Citera
2017-04-19, 11:12
Medlem
thatssweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Ska lägga mig, men kör pixelmatornist om du amatör
Vet inte vad det är och nu undrade jag om vilken imac jag behövde.

Citat:

Suck..

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tre stycken, tre idiotiska påståenden. Lättast att debunka är det tredje. Varför har du en åsikt om något du inte vet ett skit om?

Tror inte TS behöver oroa sig för att välja fel. Viktigast är att uppgradera till "fusion drive" eller ännu hellre ren SSD.
Ssd är givet. Vilken processor behövs och vilket grafikkort skulle du rekomendera?
Citera
2017-04-19, 11:26
Medlem
St-Sixtuss avatar
Så här ser det ut när man försöker jobba på lite tyngre bilder på en IMAC

https://d2ppvlu71ri8gs.cloudfront.ne...C2015-slow.mp4
Citera
2017-04-19, 12:11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Räcker det med en 21" eller behöver jag 27"?
Har förstått att det är värt att lägga extra pengar på en ssd och extra ram.
Räcker det med 16gb ram eller behöver jag mer.
Vilken processor är att föredra till mitt behov?
Tror vi behöver lite mer information. När du säger 21-tummaren, menar du den vanliga med 1920x1080 i upplösning eller 4K-modellen? Prisskillnaden är så liten - 2000 kronor - att det är svårt att inte rekommendera 4K-modellen. Och vanliga 1080p-modellen har bara en sunkig dubbelkärnig processor och kan därmed uteslutas. Då talar vi alltså om 16 500:- i basutförande, eller 17600:- med en fusiondrive.

27-tummaren med 5K-skärm med i övrigt samma fusion drive kostar 21 000:-, eller 3400 kronor eller 20 procent mer än 21-tummaren.

Vad jag vill säga är att den billigaste vettiga imacen kostar så mycket att det förmodligen är dumsnålt att inte lägga på de sista tusenlapparna för en bättre maskin. Pengar som du dessutom är närmast garanterad att få tillbaka när du säljer datorn om några år.

Tar vi dessutom hänsyn till Apples minnespriser och att 27-tummaren enkelt kan uppgraderas efteråt så är det nästan prisparitet mellan de båda modellerna. Och sist men inte minst - 27-tummaren har ett grafikkort som är ungefär dubbelt så snabbt som 21-tummarens, om än med många fler pixlar att driva.

Vill du istället komma billigt undan får jag rekommendera begagnatmarknaden, 27-tummare med fyrkärning i5:a från 2011-2012 verkar ligga kring 7000 kronor och kommer ge dig prestanda i paritet med dagens snabbare imacar.
Citera
2017-04-19, 12:34
Medlem
thatssweets avatar
Citat:

Men det säger ju inte vilken imac. Vilka specs har imacen i videon?
Citera
2017-04-19, 12:48
Medlem
thatssweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tror vi behöver lite mer information. När du säger 21-tummaren, menar du den vanliga med 1920x1080 i upplösning eller 4K-modellen? Prisskillnaden är så liten - 2000 kronor - att det är svårt att inte rekommendera 4K-modellen. Och vanliga 1080p-modellen har bara en sunkig dubbelkärnig processor och kan därmed uteslutas. Då talar vi alltså om 16 500:- i basutförande, eller 17600:- med en fusiondrive.

27-tummaren med 5K-skärm med i övrigt samma fusion drive kostar 21 000:-, eller 3400 kronor eller 20 procent mer än 21-tummaren.

Vad jag vill säga är att den billigaste vettiga imacen kostar så mycket att det förmodligen är dumsnålt att inte lägga på de sista tusenlapparna för en bättre maskin. Pengar som du dessutom är närmast garanterad att få tillbaka när du säljer datorn om några år.

Tar vi dessutom hänsyn till Apples minnespriser och att 27-tummaren enkelt kan uppgraderas efteråt så är det nästan prisparitet mellan de båda modellerna. Och sist men inte minst - 27-tummaren har ett grafikkort som är ungefär dubbelt så snabbt som 21-tummarens, om än med många fler pixlar att driva.

Vill du istället komma billigt undan får jag rekommendera begagnatmarknaden, 27-tummare med fyrkärning i5:a från 2011-2012 verkar ligga kring 7000 kronor och kommer ge dig prestanda i paritet med dagens snabbare imacar.

Missade att skriva 4kmodellen av 21 tummaren. Den jag hade i åtanke.
Men det låter som att 27 tummaren är ett givet val då med tanke på ett bättre grafikkort och att jag själv kan uppgradera ramminnet.

Eftersom jag enbart använder photoshop som hobby och inte till arbete så kanske det räcker med en i5a eller är det dumt att snåla in på i7an? Och vad jag förstår av ditt svar så är det mer prisvärt att köpa mer ram i efterhand?

Tack för att du tog dig tiden att ge mig att välutvecklat svar
Citera
2017-04-19, 13:47
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Men det säger ju inte vilken imac. Vilka specs har imacen i videon?

8 GB minne,
1 TB hårddisk
3,2 GHz fyrkärnig Intel Core i5-processor
AMD Radeon R9 M380
Citera
2017-04-19, 16:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Eftersom jag enbart använder photoshop som hobby och inte till arbete så kanske det räcker med en i5a eller är det dumt att snåla in på i7an? Och vad jag förstår av ditt svar så är det mer prisvärt att köpa mer ram i efterhand?
Visst är i7:an märkbart snabbare om man nu mäter upp den med högre basklockfrekvens, mer cache och med hyperthreading. Men allting har ju en alternativkostnad, i.e. jag skulle hellre välja en snabb SSD än att ta steget upp till i7:an, om nu budgeten är begränsad. Tror nästan du får fråga någon som är mer inkörd på senaste mac-modellerna, har själv dålig koll exakt på hur Apples olika konfigurationer ser ut.
Citera
2017-04-19, 17:43
Medlem
Citat:

Skitlöjligt exempel. Att tokklicka i verktygspaletter gör man inte när man jobbar i Photoshop. Att det laggar är inte så konstigt och det beror mer på programmet än datorn.

Har många reklambyråer som kunder och dom sitter i stor utsräckning på iMac 27" med SSD, i5 eller i7 och producerar tungt i Photoshop utan problem.

TS: satsa på en 27" med ren SSD (inte Fusion Drive) och i7. Uppgradera RAM själv i efterhand som tidigare föreslagits. Det räcker säkert med klenare konfig för dina nuvarande behov, men min erfarenhet är att behoven växer rätt snabbt (man vill ha iTunes igång också, och kanske börja greja lite med film, och varför inte några musikspår i Logic också). Det brukar löna sig att ta höjd från början.
Senast redigerad av Rassa 2017-04-19 kl. 17:51.
Citera
  • 1
  • 2