Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-19, 13:09
  #13
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Personligen tycker jag det är skillnad på yttrandefrihet i stil med att sitta på Flashback och snacka skit om en mördad person. På intet sätt skadas personen av det, då han/hon redan är död.

Att skicka mordhot till en journalists personliga mejl går inte under yttrandefrihet i mina ögon, utan går snarare emot andra lagar. Folk kan inte bete sig mot varandra hur de vill, men jag tycker definitivt personer borde kunna bete sig hur de vill på "neutral mark" som forum utan att riskera att ett TV-team dyker upp utanför dörren och vill fråga ut en om det som skrivits.
Fast det är inte så att folk bara sitter och snackar skit på nätet enligt det TS hänvisar till. Det får reella konsekvenser när en mob bildas som hetsar mot en viss individ. Alltid finns det då folk som inte nöjer sig med att tangentbordskriga utan ska hota och trakassera utanför nätet.

Yttrandefrihet måste ha en gräns för att inte situationer ska uppstå där en hatmob mobiliserar sig och skadar människor. Yttrandefriheten kommer i sådana lägen faktiskt att inskränka friheten.
(Nej. Naturligtvis tar inte den mördade skada men den mördade har anhöriga som tar skada när männsikor på flashback skriver att ett mordoffer får skylla sig själv på grund av (infoga valfri anledning). Det grova kan bli för grovt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback