Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 19:33
  #1
Medlem
AlbusPercivals avatar
Idag fick jag en anmärkning pga en faktura som jag inte har betalat på cirka 600kr.

Denna faktura hade jag helt glömt bort och jag har aldrig mottagit någon påminnelse eller dylikt på denna faktur. Har även inte mottagit någon faktura hem för att betala den.

Jag kan välja att bestrida detta och då undrar jag hur stor chansen är att jag vinner det?

600kr är fan ingenting...
Citera
2017-04-18, 19:44
  #2
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Idag fick jag en anmärkning pga en faktura som jag inte har betalat på cirka 600kr.

Denna faktura hade jag helt glömt bort och jag har aldrig mottagit någon påminnelse eller dylikt på denna faktur. Har även inte mottagit någon faktura hem för att betala den.

Jag kan välja att bestrida detta och då undrar jag hur stor chansen är att jag vinner det?

600kr är fan ingenting...

Spelar ingen roll, ansvaret är på dig.
Du bör även kontrollerat hur företaget tänkt skicka fakturan till dig.

Kanske har dom skickat den på mail och den hamnat i din skräpmapp?

Dom är skyldiga att skicka faktura men du har ett ansvar att betala enligt överenskommelse fast den uteblivit
__________________
Senast redigerad av shouldbetrusted 2017-04-18 kl. 19:46.
Citera
2017-04-18, 19:44
  #3
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Idag fick jag en anmärkning pga en faktura som jag inte har betalat på cirka 600kr.

Denna faktura hade jag helt glömt bort och jag har aldrig mottagit någon påminnelse eller dylikt på denna faktur. Har även inte mottagit någon faktura hem för att betala den.

Jag kan välja att bestrida detta och då undrar jag hur stor chansen är att jag vinner det?

600kr är fan ingenting...

Oklar trådstart. Du skriver att du "glömt den", vilket antyder att den är riktig. Då är det förstås uteslutet att bestrida. Någon anmärkning har du knappast fått eftersom det dröjer ändå tills KFM meddelat utslag
Citera
2017-04-18, 19:45
  #4
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Idag fick jag en anmärkning pga en faktura som jag inte har betalat på cirka 600kr.

Denna faktura hade jag helt glömt bort och jag har aldrig mottagit någon påminnelse eller dylikt på denna faktur. Har även inte mottagit någon faktura hem för att betala den.

Jag kan välja att bestrida detta och då undrar jag hur stor chansen är att jag vinner det?

600kr är fan ingenting...

Om detta är första och enda anmärkningen så betala och glöm, den syns inte om inte det kommer fler anmärkningar. Menar du verkligen anmärkning förresten, detta kräver mer än att en räkning bara gått vidare till inkasso.
Citera
2017-04-18, 20:27
  #5
Medlem
AlbusPercivals avatar
Alltså grejen är enligt dom så har dom skickat fakturorna men jag har inte fått några. Sen från ingenstans så ser jag att ja fått en kreditupplysning och det står

betalningsanmärkning registrerad
Svea ekonomi 600 kr
Citera
2017-04-18, 20:38
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Alltså grejen är enligt dom så har dom skickat fakturorna men jag har inte fått några. Sen från ingenstans så ser jag att ja fått en kreditupplysning och det står

betalningsanmärkning registrerad
Svea ekonomi 600 kr

Det där säger ju emot din trådstart om att du glömt bort fakturan och inte fått någon påminnelse. I trådstarten nämner du inget om att du inte fått den ursprungliga fakturan, bara att du glömt bort den.
Citera
2017-04-18, 20:40
  #7
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där säger ju emot din trådstart om att du glömt bort fakturan och inte fått någon påminnelse. I trådstarten nämner du inget om att du inte fått den ursprungliga fakturan, bara att du glömt bort den.


Då formulerade jag mig fel.
Citera
2017-04-18, 20:41
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Då formulerade jag mig fel.

I vilket av inläggen?
Citera
2017-04-18, 20:42
  #9
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I vilket av inläggen?
Första då jag aldrig fått en faktura hemskickad jag förklarade för dom att jag inte fått det och då hänvisar dom mig till posten osv..
Citera
2017-04-18, 21:45
  #10
Medlem
_killahs avatar
Man brukar oftast få en påminnelse samt ett inkassokrav innan något skickas till KFM.

Sedan bör du ha fått brev från KFM med innan du skulle se din "betalningsanmärkning" i en kreditkoll.
Citera
2017-04-18, 22:04
  #11
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Alltså grejen är enligt dom så har dom skickat fakturorna men jag har inte fått några. Sen från ingenstans så ser jag att ja fått en kreditupplysning och det står

betalningsanmärkning registrerad
Svea ekonomi 600 kr

Det skickas massor med fakturor varje dag och allt för många försvinner för att det ska vara bekvämt. PostNord slarvar bort hundratals brev varje dag och folk råkar illa ut. Att både påminnelsen och fakturan skulle försvinna är däremot osannolikt men inte omöjligt.

Att slingra sig undan avgifterna kan vara problematiskt men kan fungera om fakturan inte är av sådant slag som man ska förvänta sig att den ska komma en speciell dag. Om det är ett engångsköp så krävs det att företaget lägger fram ett krav för att man ska kunna betala. Det har ju inte skett ur din synvinkel. Däremot abonnemang kommer du inte undan. De kommer varje månad och där har du ett ansvar att efterlysa fakturan.
Citera
2017-04-18, 22:25
  #12
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Alltså grejen är enligt dom så har dom skickat fakturorna men jag har inte fått några. Sen från ingenstans så ser jag att ja fått en kreditupplysning och det står

betalningsanmärkning registrerad
Svea ekonomi 600 kr

Det låter extremt osannolikt. Privatpersoner får inte betalningsanmärkning förrän Kronofogdemyndigheten fastställt fordran. D.v.s i normala fall får du först fakturan, sedan en eller två påminnelser, sedan inkassokrav. Även om du inte fått detta får du sedan brev från Kronofogden där du har möjlighet att betala eller bestrida. Om du ignorerar även detta brevet kommer sedan ett utslag från Kronofogden. Det är en rätt lång process..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback