Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 18:52
  #1
Medlem
Jag reser en del utomlands, och har ganska ofta upplevt problem med kontantuttag på något av mina kort.
Men, det verkar dock som att åtminstone något av Visa eller MasterCard funkar vid givet tillfälle.

Därför så har jag behållit mina 2 kort.

Men, nu byter SEB från Visa till MasterCard, och jag blir då sittande med 2 st MasterCard (utgivna av Nordea & SEB)

Hur bör jag agera för att maximera chansen att ha åtminstone 1 fungerande kort?
Kanske skippa något av MC-korten och skaffa ett VISA?
Eller?....

/T
Citera
2017-04-18, 19:02
  #2
Medlem
Ha båda är bäst även om ingen helt garanti om är från samma bank eller land, värsta jag varit med om varit i Afrika som kontinent en gång. Fick använda 7 kort innan fungerande och då har jag kort från banker runt hela världens hörn.

Men efter detta har jag konton i lite olika banker i Afrika med.
Citera
2017-04-18, 19:10
  #3
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Har hänt att det visat det sig att systemet kraschat när jag ska betala i något hotell utomlands. Och i det läget har de påstått att vare sig Visa eller MC fungerar. Jag har då fått frågan om jag möjligtvis inte äger ett American Express, eftersom det trots allt fungerar. AmEx sägs köra med ett annat system, som inte nödvändigtvis slutar fungera samtidigt som Visa och MC.

Så jag har gått omkring i flera år nu och trott att om man vill sprida riskerna skulle man skaffa American Express. Men jag har absolut ingen anledning att tvivla på vad du säger om att antingen Visa eller Mastercard borde fungera. Det låter ju bättre än att bara ha en typ av kort. Själv har jag endast tre Visakort och ett Mastercard och jag har överlevt många år och över 70 länder
Citera
2017-04-18, 19:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Har hänt att det visat det sig att systemet kraschat när jag ska betala i något hotell utomlands. Och i det läget har de påstått att vare sig Visa eller MC fungerar. Jag har då fått frågan om jag möjligtvis inte äger ett American Express, eftersom det trots allt fungerar. AmEx sägs köra med ett annat system, som inte nödvändigtvis slutar fungera samtidigt som Visa och MC.

Så jag har gått omkring i flera år nu och trott att om man vill sprida riskerna skulle man skaffa American Express. Men jag har absolut ingen anledning att tvivla på vad du säger om att antingen Visa eller Mastercard borde fungera. Det låter ju bättre än att bara ha en typ av kort. Själv har jag endast tre Visakort och ett Mastercard och jag har överlevt många år och över 70 länder

Kreditkort hanteras även olika mot Debit kort, kreditkort ska även gå dra helt offline om kort i sig inte satt begränsning. Sådana spärrar sätts i kortet och finns hel det olika alternativ.

Även inlösare kan ha olika spärrar och baserat från land och typ av kreditkort.

Sedan hanterar Amex olika ja och är olika avtal.
Citera
2017-04-18, 20:00
  #5
Medlem
Skaffa ett norwegian visa, har ingen årlig avgift (men 1.75% för valutaväxling).
Citera
2017-04-18, 21:02
  #6
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Kreditkort hanteras även olika mot Debit kort, kreditkort ska även gå dra helt offline om kort i sig inte satt begränsning. Sådana spärrar sätts i kortet och finns hel det olika alternativ.

Även inlösare kan ha olika spärrar och baserat från land och typ av kreditkort.

Sedan hanterar Amex olika ja och är olika avtal.
Ja, de fick dra offline eftersom jag inte hade AmEx. Detta var dock jäkligt krångligt eftersom det var supervisorn som hade offline-maskinen. Och han var på nån typ av siesta och det tog två timmar att hämta honom och när han väl kom var han berusad. Men jag hann i alla fall med flyget (inrikesflyg i Västafrika är inte så kinkiga med check in-tider så länge de har platser kvar på planet). Hur som helst hade det varit enklare om jag hade haft American Express.
Citera
2017-04-18, 21:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Skaffa ett norwegian visa, har ingen årlig avgift (men 1.75% för valutaväxling).
OKQ8, Visa är också gratis men tar 2 % i valutapåslag. En fördel är att man får 0,5 % i ränta på tillgångar. Lite bättre än vanlig bank men dyrt att nyttja i utlandet.
Citera
2017-04-18, 22:26
  #8
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Skaffa ett norwegian visa, har ingen årlig avgift (men 1.75% för valutaväxling).
Dock kan inte folk med låg inkomst eller anmärkningar skaffa det kortet eftersom det är kredtikort.

Ett till alternativ utan årsavgift kan vara visa hos forex med bara 1% i valutaväxling och fria uttag inom EU.
Citera
2017-04-19, 00:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Dock kan inte folk med låg inkomst eller anmärkningar skaffa det kortet eftersom det är kredtikort.

Ett till alternativ utan årsavgift kan vara visa hos forex med bara 1% i valutaväxling och fria uttag inom EU.

och reser man och vill slippa valutaväxlingsavgiften så är deras kreditkort bra. Dock 225kr i avgift per år. Du kan lägga in pengar i förväg så slipper du nyttja krediten.
Citera
2017-04-19, 08:35
  #10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
och reser man och vill slippa valutaväxlingsavgiften så är deras kreditkort bra. Dock 225kr i avgift per år. Du kan lägga in pengar i förväg så slipper du nyttja krediten.
Ja det är sådant man vill slippa på resor ...funderar själv på att skaffa Mitt kort hos Santander om jag har möjlighet nästa år när det avgiftsfria kontokortet går ut och skall tas bort för det har använts flitigt utomlands och vid beställningar i utländsk valuta.
Citera
2017-04-19, 09:37
  #11
Medlem
Flesta har höjt sina FX på sina kort, sedan mindre värd lägga ner tid för folk som reser semester en gång per år och spendera lite fika pengar.

Spenderar man mycket så effektivare ha konto i alla stora valutor och ha ett kort dit samt växla den tiden per år valuta är svag.
Citera
2019-02-01, 15:08
  #12
Medlem
Bumpar en gammal tråd istället förnatt skapa en ny.

Varför har nötterna på SEB reserverat 300 kr i årsafgift? Dom drar ju 35 kr i enkla vardagen varje månad. Vad är grejen med dubbla avgifter?

Nån mer som råkat ut för detta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback