Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 17:57
  #1
Medlem
Dominicss avatar
Har ni några argument för att pappersboken är död? Försökt hitta källor på fallande trend eller liknande, men inte funnit något konkret material ännu.

Vad pekar på att pappersboken är död? Varför borde den ersättas? Tänker mer på miljö-perspektivet (papper kommer från träd som huggs ner - ebooks kräver inte lika mycket material). Men finns det något annat?

Tack på förhand!
Citera
2017-04-18, 18:15
  #2
Medlem
Den härliga känslan av att hålla i en bok och även dess doft kommer göra att pappersboken lever för evigt!
Citera
2017-04-18, 18:36
  #3
Medlem
borrizs avatar
Du behöver inte återlämna en lånad e-bok till biblioteket och slipper därför allt vad förseningsavgifter/böter heter.
Citera
2017-04-18, 22:08
  #4
Moderator
fredrik686s avatar
Ingen tydlig koppling till studier.

Utbildning och studier --> Litteratur
/Moderator
Citera
2017-04-19, 01:30
  #5
Medlem
Pappersboken är the real shit. Den kan inte dö. Fy vad jobbigt att sitta vid en lysande skärm jämt och läsa.
Citera
2017-04-19, 05:38
  #6
Medlem
lampross avatar
För nyutgivna böcker kvarstår papper som format. För det är (bland annat) ett sätt att ta ut mer för boken än att bara sälja den som e-bok.

200-sidig pappersbok -- kunden upplever det som "mycket bok för pengarna" -- lägger villigt upp 200 spänn eller mer.

Samma textinnehåll som e-bok -- kunden betalar inte gärna mer än 50:-.
Citera
2017-04-19, 06:23
  #7
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Pappersboken är the real shit. Den kan inte dö. Fy vad jobbigt att sitta vid en lysande skärm jämt och läsa.
Jo, men har du testat att läsa en 350-sidors lunta på en platta, när du sitter på bussen, bekvämt bakåtlutad i soffan eller i badkaret?
Jag garanterar att det blir en betydligt jobbigare erfarenhet med motsvarande pappersbok.

Glöm inte heller att eböcker inte väger någonting. Detta är speciellt viktigt när man skall flyga och kalkylerar vad man skall och skall inte ta med sig i bagaget.
__________________
Senast redigerad av borriz 2017-04-19 kl. 06:26.
Citera
2017-04-19, 11:06
  #8
Medlem
Jag gillar också pappersböcker och tror inte den är på väg att dö ut. E-bokens största fördel enligt mig är att man kan söka och hitta innehåll direkt, men att läsa direkt på datorn faller för mig.
Citera
2017-04-19, 12:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dominics
Har ni några argument för att pappersboken är död? Försökt hitta källor på fallande trend eller liknande, men inte funnit något konkret material ännu.

Vad pekar på att pappersboken är död?

Varför borde den ersättas?
Tänker mer på miljö-perspektivet (papper kommer från träd som huggs ner - ebooks kräver inte lika mycket material). Men finns det något annat?

Tack på förhand!

Inget.
Finns inga argument för det. Det mesta av pappret återvinns eller blir till energi i värmeverken.
Visst trodde man att unga som har vuxit upp i "digitalåldern" skulle skratta åt pappersboken.
Dock insåg de snabbt att en läsplatta/smartlur/padda inte kan ersätta boken på bussen eller flyget. Ja, eller i sängen för den delen.
Däremot har papperstidningar det svårare. I synnerhet nyhetstidningar. Nyheter är färskvara och vi vill ha dom så snabbt det bara går. Dessutom kan vi delta i nyhetsförmedlingen i kommetarsfältet. Ja, kanske inte i Sverige med i resten av världen utanför nordkorea...
Citera
2017-04-19, 12:40
  #10
Medlem
CannonDorfs avatar
Jag har försökt att läsa e-böcker, men det går bara inte. Förutom att jag får ont i ögonen av att sitta och läsa länge på en skärm, så saknar jag känslan som en riktig bok ger. Doften, vända blad etc. Jag har oerhört svårt att tro att pappersboken skulle vara på utdöende de närmsta decennierna i alla fall.
Citera
2017-04-19, 12:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jo, men har du testat att läsa en 350-sidors lunta på en platta, när du sitter på bussen, bekvämt bakåtlutad i soffan eller i badkaret?
Jag garanterar att det blir en betydligt jobbigare erfarenhet med motsvarande pappersbok.

Glöm inte heller att eböcker inte väger någonting. Detta är speciellt viktigt när man skall flyga och kalkylerar vad man skall och skall inte ta med sig i bagaget.
Jag har inte badkar och tar varken med böcker eller elektronik in i duschen.

Jag är helt beroende av mobilen etc och får kraftigt nedsatt koncentrationsförmåga liksom andra kroppsliga känningar. Boken må vara tung men den ger inte förslitningsskador. Sedan är sannolikt ljuset från skärmen inte bra för ögonen men om vi skippar allt sådant så älskar jag boken som format och det konkreta i att kunna bläddra bland sidorna och överblicka​ enklare vis. Boken ger mig en positiv känsla, e-boken inte gör. Då har de flesta böcker jag läst de senaste fem åren varit nedladdningar.

Boken ger en känsla av liv.
Citera
2017-04-19, 12:51
  #12
Medlem
Myrdalsklanens avatar
Nej, pappersboken verkar inte vara på väg att dö ut än i alla fall.

http://www.telegraph.co.uk/news/2016...me-in-four-ye/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback