Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 14:41
  #1
Medlem
Enligt denna artikel i Der Spiegel, kommer gatukök att förbjudas hela Bangkok p.g.a. bristande hygien. Khao-San-Road och Chinatown är först ut att drabbas. Till arsskiftet ska förbudet gälla i hela staden:

http://www.spiegel.de/reise/aktuell/...a-1143643.html.

Är detta början till en hel radda av nya förbud i landet? Eller bara en parentes?
Citera
2017-04-18, 14:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Enligt denna artikel i Der Spiegel, kommer gatukök att förbjudas hela Bangkok p.g.a. bristande hygien. Khao-San-Road och Chinatown är först ut att drabbas. Till arsskiftet ska förbudet gälla i hela staden:

http://www.spiegel.de/reise/aktuell/...a-1143643.html.

Är detta början till en hel radda av nya förbud i landet? Eller bara en parentes?

Har sett sådana där rullande gatukök i bangkok, stora rökpelare när de lagar mat, med tanke på hur dålig luft det är i bangkok så skulle det nog vara positivt för bangkokborna. Skulle nog halvera antalet partiklar i luften över en natt.

Tråkigt för de som försörjer sig med det. De får starta restaurang istället.
Citera
2017-04-18, 16:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper
Har sett sådana där rullande gatukök i bangkok, stora rökpelare när de lagar mat, med tanke på hur dålig luft det är i bangkok så skulle det nog vara positivt för bangkokborna. Skulle nog halvera antalet partiklar i luften över en natt.

Tråkigt för de som försörjer sig med det. De får starta restaurang istället.

Så många är dom inte, jämför med dom miljoner bilarna som rullar omkring, eller gamla lastbilar och bussar helt utan avgasrening som blåser ut svarta avgasmoln som sedan sprids ut över staden.

Dessutom utgör ju dessa gatukök en del av stadsbilden, det bidrar till en levande stad där det alltid känns tryggt att gå runt eftersom det är så mycket folk.

Om dom startar sig en restaurang, där dom får betala mångdubbelt med hyra istället för de få kvadratmeter dom nu upptar, vad tror du kommer hända med priserna? Jo, dom går upp, och vad händer då med dom fattigaste, dom som tjänar 300 thb per dag, som inte har något kök att laga egen mat i? Ska dom bara äta nudlar då?

Jag äter inte i dessa restauranger värst ofta, däremot använder jag mig av trottoarerna dagligen under mina promenader, men trots detta ser jag hellre att dessa trottoarrestauranger får vara kvar då dom bidrar till så mycket positivt i den Bangkokianska gatubilden.
Citera
2017-04-18, 16:20
  #4
Medlem
nittontrettons avatar
Var nog bara en tidsfråga. Mycket rök som går ut där varje kväll från deras vagnar

Ett under att man andas än med tanke på hygientänktet också tar kontanter i handen och börjar sen med maten och sköljer av grejerna ibland i en hink med vatten.


Dock förjävla gött och prisvärt 😲
Citera
2017-04-18, 16:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Så många är dom inte, jämför med dom miljoner bilarna som rullar omkring, eller gamla lastbilar och bussar helt utan avgasrening som blåser ut svarta avgasmoln som sedan sprids ut över staden.

Dessutom utgör ju dessa gatukök en del av stadsbilden, det bidrar till en levande stad där det alltid känns tryggt att gå runt eftersom det är så mycket folk.

Om dom startar sig en restaurang, där dom får betala mångdubbelt med hyra istället för de få kvadratmeter dom nu upptar, vad tror du kommer hända med priserna? Jo, dom går upp, och vad händer då med dom fattigaste, dom som tjänar 300 thb per dag, som inte har något kök att laga egen mat i? Ska dom bara äta nudlar då?

Jag äter inte i dessa restauranger värst ofta, däremot använder jag mig av trottoarerna dagligen under mina promenader, men trots detta ser jag hellre att dessa trottoarrestauranger får vara kvar då dom bidrar till så mycket positivt i den Bangkokianska gatubilden.

Det är iof sant, när man går till en buss-station så står alla bussar med motorn på för att hålla igång ACn när chauffören sitter i, utan människor. Det finns nog en hel del miljöbovar.

Maten från ett sådant där gatukök var så stark att tungan blev bedövad och hängde utanför. Det var den starkaste mat jag någonsin käkat. Antar att de gör så för att döda bakterier.
Citera
2017-04-18, 16:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper

Maten från ett sådant där gatukök var så stark att tungan blev bedövad och hängde utanför. Det var den starkaste mat jag någonsin käkat. Antar att de gör så för att döda bakterier.

Dom lagar stark mat för att det är så dom äter den =) Döda bakterier tar ju tillagningen hand om...
Citera
2017-04-18, 18:44
  #7
Medlem
Finns det någon Thailändsk sida som skriver om detta?
Citera
2017-04-18, 19:59
  #8
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Ett kort thailändskt tv-inslag om det hela; https://www.youtube.com/watch?v=czyuGaZMCac
__________________
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2017-04-18 kl. 20:03.
Citera
2017-04-19, 01:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Finns det någon Thailändsk sida som skriver om detta?


http://www.bangkokpost.com/opinion/o...ty-street-food

http://www.bangkokpost.com/opinion/o...angkok-streets

http://www.economist.com/news/asia/2...ar-street-food
Citera
2017-04-19, 06:26
  #10
Medlem
Skulle dom genomföra detta skjuter dom sig själv i foten. Gatuköken är en sån stor del av gatulivet i Bangkok

Och att dom skulle stå för mycket luftförorening är skitsnack och att jämföra dessa med förbränningsmotorer visar på stor okunskap inom föroreningar.

Hygienen är väl kanske lite si och så. Men oftast är maten väl tillagad så det mesta i bakterieväg inte överlever.
Och ur erfarenhet så tycker jag mig hört extremt få som blivit dålig på mat från något gatukök. Känns som det är vanligare att höra om folk som blir dålig av mat på nån pizzeria här i Sverige.
Citera
2017-04-19, 06:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Skulle dom genomföra detta skjuter dom sig själv i foten. Gatuköken är en sån stor del av gatulivet i Bangkok

Och att dom skulle stå för mycket luftförorening är skitsnack och att jämföra dessa med förbränningsmotorer visar på stor okunskap inom föroreningar.

Hygienen är väl kanske lite si och så. Men oftast är maten väl tillagad så det mesta i bakterieväg inte överlever.
Och ur erfarenhet så tycker jag mig hört extremt få som blivit dålig på mat från något gatukök. Känns som det är vanligare att höra om folk som blir dålig av mat på nån pizzeria här i Sverige.

Snarare din okunskap, om du var lite påläst så skulle du veta att mycket av stockholms föroreningar kommer från vedeldning och kaminer.
Citera
2017-04-19, 06:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Dom lagar stark mat för att det är så dom äter den =) Döda bakterier tar ju tillagningen hand om...

Inte om det är salladsvaror, chili är ju ett sorts nervgift som faktiskt dödar bakterier.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2832056

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback