Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-19, 14:33
  #13
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Ja, tyvärr tar alldeles för många värdelösa beslut i samband med börsnedgång.

Jag var 18 år när jag började handla med aktier.

Förväntansfull.

Tänkte att "nu jävlar ska jag tjäna pengar".

Läste investeringsblaskor och hoppade på varje trend och aktie-rekommendation som folk gav.

Varje morgon loggade jag spänt in för att se hur det hade gått dagen innan.

Var det gröna eller röda siffror?

Men jag fattade ingenting. Jag sålde det som hade gått ned och köpte mer av det som hade gått upp.

Totalt hutlöst.

Min Rysslands-fond kom jag ihåg gick ned med typ 40%.

"Va? Hur fan gick det till? Den gick ju +69% förra året!"

(som du hör, jag förstod ingenting)

När börsen kraschade paniksålde jag allt.

Tack och lov insåg jag tillslut att det finns ett bättre sätt.

Idag har jag en diversifierad portfölj med aktiefonder, räntor, guld, fastigheter och företag.

Köper inte längre enskilda aktier. Köper bara index.

Och jag kollar nästan aldrig hur marknaden går längre.

Kraschar den så kraschar den.

Jag fortsätter månadsspara i allokeringen jag följer därför jag litar på min långsiktiga strategi.

Så mitt tips är:

Hitta en investeringsstrategi som är i linje med riskerna du är villig att ta.

Sätt upp ett månadssparande.

Och sen låter du det bara vara samtidigt som du lever ditt liv.

Jag har idag endast aktiefonder i mitt sparande, dock en väl diversifierad portfölj.
Min sparhorisont är 33 år. Tycker du att jag borde ha en räntefond i mitt sparande trots den långa sparhorisonten?
Citera
2017-04-19, 15:02
  #14
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Titta på passiva indexfonder med så låg avgift som möjligt.

Exempelvis en Sverigefond, en USA-fond och en globalfond (eller liknande). Kanske en mindre post i någon fond med högre risk. Lägg in ett automatiskt månadssparande så att det köps för en lika stor andel av varje fond varje månad.

Jag har inte jättebra koll på Nordeas fondutbud, men spontant skulle jag gissa att deras fonder är dyrare, i alla fall gällande sverigefond, än exempelvis Avanza eller Nordnet. Du kan ha en automatiskt överföring till exempelvis Avanza från Nordea och ett automatiskt köp på Avanza så du kan slippa manuellt arbete även om du väljer nätmäklare.

Vad har du för sparhorisont? Ska du ha pengarna om exempelvis 2-3 år är risken skyhög. Ska du ha pengarna om kanske 30 år är det säkert en kanonplan. Se dock upp för dyra fonder med höga avgifter som äter upp din avkastning!
Tack för svar! Tack för alla svar!

Tråden blev mer intressant än jag kunde ana. Tyvärr inga enkla svar typ "Köp Avanza Zero, klart slut.". Får nog bita i det sura äpplet och inse att jag åtminstone måst orientera mig inom området.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kör 60/40 om du inte vill 'hålla på'. 60% aktieindex, 40% räntor. Har givit en god riskjusterad avkastning sedan tideräkningen började.

Om vi måste hålla oss till Nordeas ganska risiga utbud skulle en sådan placering kunna se ut så här:

30% Nordea Indexfond Sverige utd
30% Nordea Indexfond Global
20% Nordea Institutionell Kortränta
20% Institutionella Räntef långa placeringar SE

Om du istället gör, som de flesta gör, och byter till Avanza eller Nordnet kommer du åt betydligt fler fonder som har betydligt lägre avgifter.
"60% aktieindex, 40% räntor" Redan här är jag förlorad och zoomar ut. Aktieindex???

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Sinewave är lika snabb och klok som vanligt att vägleda själarna ur fondträsket.

Som TS beskriver sig själv, är det av allra högsta intresse att han blandar ut med en rejäl portion räntor, och följer upp med passivt förvaltade indexfonder. 60/40-portföljer har blivit lätt stenålder efter millenieskiftet, men det är fortfarande den effektivaste "failsafe"-strategin den ointresserade kan tillämpa.
120tkr/år en fruktansvärt bra sparande, och vid börsnedgång skulle även de mest härdade börshajarna känna svettpärlor i nacken, när innehav av dignitet börjar falla fritt mot okända bottennivåer.
Det är snarare en regel än ett undantag att börsnedgångar tvingar fram dåliga beslut hos investerare, då du förmodligen stressäljer ditt innehav om din portfölj tappar 20-40% av värdet.
Stressäljer är ingen risk. Jag har is i magen och dessa pengar kommer att stå i tio år, minst.

Bakgrunden till min fäbless för fonder är att jag råkade glömma 20K som jag "placerat" i Stratega 70 och de är nu värda 47K. Ca tioårsperiod. Jag är mer än nöjd! Nu när jag ska börja mitt sparande på allvar är det något liknande jag är ute efter.

/Alplandskap
Citera
2017-04-19, 15:04
  #15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Stressäljer är ingen risk. Jag har is i magen och dessa pengar kommer att stå i tio år, minst.

För att kunna ge mer adekvata tips om vad du ska köpa, hur du ska fördela mellan exempelvis aktier och ränteinstrument m.m vore det egentligen bra att veta mer om ditt sparande. Framför allt - hur lång tid sparar du på? Minst tio år säger du. Kan det vara så att du om tio år vill exempelvis köpa hus och då säljer alla fonder? Kommer du spara 10k/månad varje månad i minst tio år?
Citera
2017-04-19, 15:08
  #16
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Fint inlägg. De senaste delarna går inte att säga för lite; 'hitta en investeringsstrategi som är i linje med riskerna du är villig att ta'.

Många i det här forumet verkar argumentera ungefär som du gjorde i din korta karriär som aktiemiljardär. Det är lite tråkogt att se, men det kanske krävs ett par käftsmällar innan man vaknar.
Nu sa ju snubben på banken att jag var väldigt wild and crazy när jag "valde" Stratega 70...

Faktum är att jag tänker forstätta vara wild and crazy. Kan det egentligen bli "farligt" när man investerar i fonder? Jag tänker att det är ett gäng proffs som sköter fonden åt mig. Alltså bevakar, köper och säljer när det behövs.

/Alplandskap
Citera
2017-04-19, 15:18
  #17
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
För att kunna ge mer adekvata tips om vad du ska köpa, hur du ska fördela mellan exempelvis aktier och ränteinstrument m.m vore det egentligen bra att veta mer om ditt sparande. Framför allt - hur lång tid sparar du på? Minst tio år säger du. Kan det vara så att du om tio år vill exempelvis köpa hus och då säljer alla fonder? Kommer du spara 10k/månad varje månad i minst tio år?
Ja. Med nuvarande lön är det vad jag kan spara i månaden. Har inga planer på att gå ner i lön, skaffa barn eller lyxhustru. Har modest dyra fritidsintressen och ser inga större livsförändringar i horisonten.

/Alplandskap
Citera
2017-04-19, 16:02
  #18
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Nu sa ju snubben på banken att jag var väldigt wild and crazy när jag "valde" Stratega 70...

Faktum är att jag tänker forstätta vara wild and crazy. Kan det egentligen bli "farligt" när man investerar i fonder? Jag tänker att det är ett gäng proffs som sköter fonden åt mig. Alltså bevakar, köper och säljer när det behövs.

/Alplandskap
Du hittar väldigt få personer i detta forum som förespråkar något annat än passiva indexfonder. Varför? För ingen vill skänka bort sina tillgångar bara för att feta fondförvaltarens plånbok. Det är ett faktum att ingen förvaltare slår sitt benchmark år ut och år in, så att välja indexfonder med låga avgifter för långa investeringar maximerar chansen för mer vinst.

Du säger att du räknar med 10 års sparande. Vad händer om börsen kraschar rejält om 8 år, kommer du vara villig att invänta 5-7 års recovery time?
Kan det tänkas att du ändå inom loppen av 10 år förändrar din livssituation? Ny bil, större bostad, stuga utomlands?

Strategier varierar från person till person, men ingen här som varit med ett tag lägger hela sina besparingar på högriskinnehav. I min egna portfölj så är det bara 25 % av portföljen som består av fonder, av totala besparingar så är det knappa 13% som är allokerat för börshandeln. En 60/40-portfölj är inte intressant för mig, men för dig är det perfekt då det är en typisk "köp och glöm"-strategi som kan nära på garantera dig en ordentlig avkastning utan att du behöver göra annat än att upprätta automatisk månadsöverföringar.
Citera
2017-04-19, 16:25
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Nu sa ju snubben på banken att jag var väldigt wild and crazy när jag "valde" Stratega 70...

Faktum är att jag tänker forstätta vara wild and crazy. Kan det egentligen bli "farligt" när man investerar i fonder? Jag tänker att det är ett gäng proffs som sköter fonden åt mig. Alltså bevakar, köper och säljer när det behövs.

/Alplandskap

Jag vet inte riktigt vad han baserar det där "wild and crazy" på; det är en fond-i-fond som investerar 70% i aktiefonder och 30% i räntefonder. En vettig fördelning för många personers riskaptit och för ett ganska brett spann av tidsperspektiv.

"farligt" är det för att det på börsen kan röra sig väldigt mycket upp och väldigt mycket ner. Vid finanskrisen 2008 tappade vissa börser cirka 50% i värde. Med de begränsningar som gäller för de flesta aktiefonder (Dvs att de måste ha större delen, ofta 90%, investerade i aktier hela tiden) är det mycket, mycket svårt för ens de bästa proffsen att undvika stora förluster i sådana lägen. Aktier har väldigt stor samvariation, när börserna sjunker tappar i stort sett alla aktier. När det är en krasch orsakad av kris i det finansiella systemet som 2008 kommer även de mest sunda bolags aktier tappa stort. Historiskt sett har börserna alltid, på lång sikt, rört sig uppåt. Men detta sker som sagt med stora svängningar både uppåt och nedåt. Kommer dessa stora ras vid fel tidpunkt kan det gå illa.

Men risk har mycket att göra med hur livet ser ut i övrigt. Har man stabilt välavlönat jobb, ett rejält buffertsparande, låg skuldsättning, reella tillgångar, fler inkomster i hushållet, bra socialt skyddsnät, låga utgifter osv så kan man ju ta mer risk i sitt sparande. Har man inte det, bör man ta mindre risk. Men man bör alltid ha i åtanke att även de bästa förutsättnignarna kan ändras. Gör de det kan det svida rejält att ha satsat allt på att de inte ska ändras! Så man får alltid fundera på hur viktigt det är att maximera vinsten gentemot att minska risken för förluster.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback