Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 09:13
  #1
Medlem
Som titeln lyder, kommer köra vatten-fasta 20 dagar i Maj, mest för att prova vilken effekt det har på kroppen men också för att gå ner i vikt och ändra ämnesomsättning lite.

Har kört tidigare en vatten-fasta i 7 dagar men fick bryta efter 6 dagar då jag fick flunsan och behövde energi för att bearbeta det.
Grejen är att då var jag inte så noga med vad jag åt för vitaminer och så utan gick mer på känsla eftersom det bara var 7 dagar.
Åt en multivitamin med BCDE-vitamin, Järn, samt några korn salt varannan dag. Vatten drack jag endast när jag var törstig. Hade även magnesium hemma ifall det skulle behövas men det behövdes aldrig.

Under dessa dagar tänkte jag alltså endast "äta" vatten och bara komplettera med vitaminer och nödvändiga mineraler.
Har kört mån, ons, fre varje vecka nu ganska länge för att vara inne i det när jag kommer till Maj. Men har inte varit någon "nazist" utan om någon har frågat om jag vill hänga med och luncha på en fredag så har jag gjort det, är inte sugen på ätstörningar och liknande.

Ge gärna era tips på nödvändiga mineraler och vitaminer som man kan behöva när man inte äter, och ställ frågor om ni undrar över något.
Citera
2017-04-18, 09:29
  #2
Medlem
JunoXxs avatar
Kolla när Hoffa Kaos gör det i en hel månad

https://www.youtube.com/watch?v=tvL0A6mQ6jQ
Citera
2017-04-18, 09:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JunoXx
Kolla när Hoffa Kaos gör det i en hel månad

https://www.youtube.com/watch?v=tvL0A6mQ6jQ

Intressant och tack för tipset, ska kika det sen! Är på jobbet på dagarna så har ingen tillgång till Youtube utan att slösa massor med bandbredd.
Citera
2017-04-18, 10:07
  #4
Medlem
Amarths avatar
Köp den här bara så behöver du nog inte tänka så mycket på vitaminer.

https://www.apotekhjartat.se/produkt...tivitamin-man/
Citera
2017-04-21, 21:22
  #5
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Rena kranvattnet med något filter och ät förfan inga jävla vitaminer, då blir det svält, du ska fasta. Bryt fastan försiktigt, livs farligt att göra som denna hoffa kaos, ja du fuckar de som lagas, matsmältningssystemet.

Kolla loreen lockman, du kommer inse att du kan fasta längre än 20 dagar utan att inta vitaminer, han rekommenderar max 42 dagar. Fasta orsakar inte brist symptom. Absolut inte. Brist symptomen i sig går iväg för kroppen får läka, ta inga vitaminer! Du ska rensa från skit!
Citera
2017-04-23, 10:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
Rena kranvattnet med något filter och ät förfan inga jävla vitaminer, då blir det svält, du ska fasta. Bryt fastan försiktigt, livs farligt att göra som denna hoffa kaos, ja du fuckar de som lagas, matsmältningssystemet.

Kolla loreen lockman, du kommer inse att du kan fasta längre än 20 dagar utan att inta vitaminer, han rekommenderar max 42 dagar. Fasta orsakar inte brist symptom. Absolut inte. Brist symptomen i sig går iväg för kroppen får läka, ta inga vitaminer! Du ska rensa från skit!

Jag tyckte man såg på slutet att han inte såg vidare frisk ut den där Hoffa Kaos. Jag är dock inte intresserad av att göra någon längre fasta än 20 dagar denna gång utan det här är för att prova en "lite längre" och se vad effekterna blir. Ska kika på den där Lockman också. I framtiden kanske en ännu längre blir aktuellt.
Citera
2017-04-23, 14:50
  #7
Medlem
Hej Lustarn, jag blir lite nyfiken och undrar om man får fråga varför du gör detta. Det är ju ändå ganska extremt med vattenfasta i 20 dagar.

Är det för du är nyfiken på vad som händer? (Kan jag förstå)

Är det för du vill gå ner i vikt? (Finns kanske bättre sätt)

På vilket sätt vill du ändra ämnesomsättningen? (Förstår inte riktigt vad du förväntar dig för effekter)

När det gäller vitaminer och liknande så brukar förespråkare för vattenfasta säga att man inte skall ta några extra vitaminer. Är du fullt frisk? Har du välfyllda vitamin- och mineraldepåer och har kollat det med tester t.ex. Werlabs? Ett tips kan vara att kolla upp det först så kan du se om det finns några uppenbara brister som kan dyka upp.
Citera
2017-04-24, 12:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Hej Lustarn, jag blir lite nyfiken och undrar om man får fråga varför du gör detta. Det är ju ändå ganska extremt med vattenfasta i 20 dagar.

Är det för du är nyfiken på vad som händer? (Kan jag förstå)

Är det för du vill gå ner i vikt? (Finns kanske bättre sätt)

På vilket sätt vill du ändra ämnesomsättningen? (Förstår inte riktigt vad du förväntar dig för effekter)

När det gäller vitaminer och liknande så brukar förespråkare för vattenfasta säga att man inte skall ta några extra vitaminer. Är du fullt frisk? Har du välfyllda vitamin- och mineraldepåer och har kollat det med tester t.ex. Werlabs? Ett tips kan vara att kolla upp det först så kan du se om det finns några uppenbara brister som kan dyka upp.

Det är mest för att jag är nyfiken på vad som händer kan man säga. Har alltid haft en fascination för folk som testar kroppen på olika sätt. Att jag går ner vikt är en bonus men inte huvudsyftet då jag snabbt kommer få igen vikten utan drastisk ändrad kost.

Att det ska ändra ämnesomsättning är något jag läser lite då och då men på vilket sätt vet jag faktiskt inte, det är som sagt något jag är nyfiken på.

Hur mina vitamin och mineraldepåer är vet jag inte men anledningen att jag ville ha det var mest för att köra mera säkert, vill inte så gärna få brist på något/bli sjuk. Dricker man mera vatten än vanligt så tänker jag att salt t.ex försvinner ganska snabbt. Iofs är jag ganska säker på att depåerna med salt är en av dom mest välfyllda i mitt fall.

Övrig hälsa kan man säga att jag har ungefär 25kg övervikt men är inte sjuk på något sätt. Vi har årliga hälsokontroller på arbetet där vi kollar blodtryck, kolesterol, vikt, kondition, lungor och där är allting grönt. Dom kommenterar alltid midjemåttet och tycks störa sig på att man är frisk trots allt.

20 dagar känns inte överdrivet långt och verkar inte särskilt ovanligt, samtidigt som det är lite längre än vanlig lång vattenfasta. Därför jag valde det. Å nu är det vad som är bestämt denna gång, så då är det så.
Sån är jag.

En tydlig sak jag märkt sen jag provat flera dagar fasta tidigare var att kroppen tycktes vara bättre på att plocka upp näring under ganska lång tid efter (ca 2 månader) trots att jag inte gjorde några förändringar av kost alls mot tidigare. Märktes mest av att jag kände mig piggare, inte behövde lika mycket sömn, hade fastare avföring.
Har fått samma effekt av den här 3 dagar i veckan som jag kört nu i 2 månader.

Ska iaf bli mycket intressant och se vad som händer nu. Har tänkt experimentera med en huvudsaklig vegetarisk kost sen när fastan är över också och se vad för effekt det får men det är ett helt annat ämne :P
Citera
2017-04-24, 14:09
  #9
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Det här låter som en helt galen o så onödig ide´ TS!!!

Jag bara önskar att jag kunde få dig på andra tankar!

Har du tänkt på hur orkeslös du kmr att känna dig när du går runt helt utan näringstillförsel?
Citera
2017-04-24, 18:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Det här låter som en helt galen o så onödig ide´ TS!!!

Jag bara önskar att jag kunde få dig på andra tankar!

Har du tänkt på hur orkeslös du kmr att känna dig när du går runt helt utan näringstillförsel?

Har som sagt provat fastor förut, både 3, 4 och 6 dagars. Alla gånger så har jag endast känt mig orkeslös i mitten av dag 2.

På vilket sätt skulle det vara en galen idé tänkte du? Jag har som sagt fettdepåer att ta av från kroppen så energi finns i överflöd kan man säga.

Är du nyfiken på ämnet så finns det en podcast som heter "Genom Sverige på tom mage" där en cyklar från norr till söder på 15 dagar helt utan att ta in någon energi utan bara använder av extrakilona han "sparat" sedan innan resan.

Bara skriva igen om du undrar något.
Citera
2017-04-25, 12:49
  #11
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Jag har också testat fasta förut i livet men då bara för att rena kroppen som va så populärt då - drack olika slags fruktjuicer o örtteer tills det sprutade ur öronen.

Är tanken bara att du ska gå ner i vikt?

Känns galet när jag tänker på hur du ska orka med vardagen o kanske arbete - jag menar, det känner väl på att hela tiden bara gå på reserven? men samtidigt är jag väl insnöad o van vid att det alltid ska finnas en näringsrik, god o nyttig mat i ens liv.

Men om du verkligen ska genomföra det hela så ska du va noga med att dagligen tillföra kroppen B-vitamin, salt, multivitamin o socker förutom en hel massa vatten förstås.
Citera
2017-04-25, 16:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Jag har också testat fasta förut i livet men då bara för att rena kroppen som va så populärt då - drack olika slags fruktjuicer o örtteer tills det sprutade ur öronen.

Är tanken bara att du ska gå ner i vikt?

Känns galet när jag tänker på hur du ska orka med vardagen o kanske arbete - jag menar, det känner väl på att hela tiden bara gå på reserven? men samtidigt är jag väl insnöad o van vid att det alltid ska finnas en näringsrik, god o nyttig mat i ens liv.

Men om du verkligen ska genomföra det hela så ska du va noga med att dagligen tillföra kroppen B-vitamin, salt, multivitamin o socker förutom en hel massa vatten förstås.

Tycker jag har svarat många ggr på vad tanken bakom är. Så många poster har det inte blivit än att jag ska måsta upprepa mig igen tycker jag :P

Orka med vardagen med arbete och barn har gått alldeles utmärkt tidigare fastor också. Enda jag kunde känna sist var att jag var ganska frusen av mig. Därför jag väntat tills nu delvis, så det inte ska vara lika kallt om dagarna Rutin!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback