Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-18, 01:35
  #1
Medlem
Luness avatar
Tänkte skriva ut lite "motiv" på papper med en vanlig bläckstråleskrivare, och har lite frågor.

Till att börja med, bläcket jag tidigare använt i skrivaren är vattenlösligt, och även känsligt för uv-ljus vill jag minnas, vet att det finns väldigt många olika sorters patroner till olika skrivare, finns det patroner med permanent icke-vattenlösligt bläck som funkar till vanliga skrivare, eller krävs det någon special skrivare för sådan färg? Känns ju som att det snarare handlar om patronens utformning/modell som gör den kompatibel för skrivaren, än själva bläcket det innehåller.

I vart fall, det jag ska skriva ut ska befinna sig utomhus och utstå regn, sol, snö, väder och vind osv, hur går jag bäst tillväga för att impregnera pappret så det klarar av detta?

Målet är att det ska tåla så mycket som möjligt, så länge som möjligt.

Pappersort till skrivaren?
Lämpliga färgpatroner till skrivaren?
Klarlack? Laminat? Både och? Vilka sorter?

All info och tips uppskattas.
Citera
2017-04-18, 10:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Tänkte skriva ut lite "motiv" på papper med en vanlig bläckstråleskrivare, och har lite frågor.

Till att börja med, bläcket jag tidigare använt i skrivaren är vattenlösligt, och även känsligt för uv-ljus vill jag minnas, vet att det finns väldigt många olika sorters patroner till olika skrivare, finns det patroner med permanent icke-vattenlösligt bläck som funkar till vanliga skrivare, eller krävs det någon special skrivare för sådan färg? Känns ju som att det snarare handlar om patronens utformning/modell som gör den kompatibel för skrivaren, än själva bläcket det innehåller.

I vart fall, det jag ska skriva ut ska befinna sig utomhus och utstå regn, sol, snö, väder och vind osv, hur går jag bäst tillväga för att impregnera pappret så det klarar av detta?

Målet är att det ska tåla så mycket som möjligt, så länge som möjligt.

Pappersort till skrivaren?
Lämpliga färgpatroner till skrivaren?
Klarlack? Laminat? Både och? Vilka sorter?

All info och tips uppskattas.
Vanligt papper, vanligt bläck men lämna in för varmlaminering.
Citera
2017-04-18, 18:11
  #3
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Vanligt papper, vanligt bläck men lämna in för varmlaminering.
Vid varmlaminering, smälter plasten/laminatet in i pappret och genomsyrar det?

Om man varmlaminerar ett a4 papper, kan man då klippa ut det i minre bitar?

Laminatet behöver även vara väldigt tunt, tjocka plastlaminat blir ju väldigt styva.
Citera
2017-04-18, 18:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vid varmlaminering, smälter plasten/laminatet in i pappret och genomsyrar det?

Om man varmlaminerar ett a4 papper, kan man då klippa ut det i minre bitar?

Laminatet behöver även vara väldigt tunt, tjocka plastlaminat blir ju väldigt styva.

Fråga 1. Ja till en viss del.
Fråga 2 Jepp men det bli inte vattentätt.
Fråga 3. Finns olika tjocklekar.

Mycket enklare om du beskriver vad du skall använda ditt "papper" till..
Citera
2017-04-18, 18:39
  #5
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Fråga 1. Ja till en viss del.
Fråga 2 Jepp men det bli inte vattentätt.
Fråga 3. Finns olika tjocklekar.

Mycket enklare om du beskriver vad du skall använda ditt "papper" till..
Ska göra dekaler som ska sitta utomhus i många år..

Så varje utklipp/dekal behöver värmelamineras för sig? Är det för att det ska smälta vid kanterna? Borde inte lite klarlack kunna göra jobbet där lamineringen inte skyddar?
Citera
2017-04-18, 18:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Ska göra dekaler som ska sitta utomhus i många år..

Så varje utklipp/dekal behöver värmelamineras för sig? Är det för att det ska smälta vid kanterna? Borde inte lite klarlack kunna göra jobbet där lamineringen inte skyddar?

Om du vill göra dekaler så är mitt tips: En PDF på din dekal ta den till närmaste skyltfirma med en bläckstråleskrivare, be dom printa ut dekaler på självhäftande "dekalplast".
Vill du ha en koll på om deras pris är OK så hör av dig.
Jag jobbar med sådana saker...
Citera
2017-04-18, 19:26
  #7
Medlem
Tutlurs avatar
Har egentligen inget mer att tillföra än min observation att vanlig laminering är INTE vattentät. Inte ens de lite bättre varianterna som ser proffsigt gjorda ut. Låg nämligen i badet med ett sånt för ett tag sen och efter några minuter märkte jag hur vatten började krypa in i kanterna och tillslut var det bara skit av hela dokumentet.

Bästa är nog om du kan få det printat på dekal som redan tipsats om.
Citera
2017-04-18, 19:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Har egentligen inget mer att tillföra än min observation att vanlig laminering är INTE vattentät. Inte ens de lite bättre varianterna som ser proffsigt gjorda ut. Låg nämligen i badet med ett sånt för ett tag sen och efter några minuter märkte jag hur vatten började krypa in i kanterna och tillslut var det bara skit av hela dokumentet.

Bästa är nog om du kan få det printat på dekal som redan tipsats om.

Det du upplevt var en kasst inställd laminatmaskin....
Kanske OT...
Citera
2017-04-18, 20:08
  #9
Medlem
Luness avatar
Vinyldekaler utan häftämne isåfall, de med häftämne brukar annars kosta enhel del, antar att de utan också gör det, om de ens finns att få tag på dvs.

Borde gå att köpa vinylark och göra själv i kopiator, hört att endel kopieringsmaskiner inte tål det dock. Kollat endel vinylark men alla verkar vara självhäftande.

Ska experimentera med vanligt papper, laminat och klarlack, så får vi se hur det går.
Citera
2017-04-18, 20:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vinyldekaler utan häftämne isåfall, de med häftämne brukar annars kosta enhel del, antar att de utan också gör det, om de ens finns att få tag på dvs.

Borde gå att köpa vinylark och göra själv i kopiator, hört att endel kopieringsmaskiner inte tål det dock. Kollat endel vinylark men alla verkar vara självhäftande.

Ska experimentera med vanligt papper, laminat och klarlack, så får vi se hur det går.


En fråga, hur många & vilken storlek?
Citera
2017-04-19, 18:53
  #11
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
En fråga, hur många & vilken storlek?
Har planer på att göra väldigt många, flera tusen i vart fall. Storleken kommer vara runt en dm mer eller mindre.

Experimenterar just nu förfullt med både skrivare, lack, lim och snart även laminat. Ser lovande ut hittils, om jag inte lyckas få till något bra på egen hand kanske jag hör av mig (ditt PM).

Har ingen laminatmaskin så ska testa att köra med strykjärn istället, hittils har jag skrivit ut med bläck från skrivaren på vanligt papper, klippt ut en bit och sedan doppat ner den hel i en burk med fernissa, bläcket höll kvar och det verkar ha funkat fint, tog dock en hel dag innan det vart torrt..

Inte testat dess impregnerande egenskaper, men själva pappret vart materiellt sett inte så förändrat, gick att slita isär etc. Antar att laminatet kommer göra pappret lite stabilare, men för min etikett behöver det inte vara en fördel.
Citera
2017-04-19, 19:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Har planer på att göra väldigt många, flera tusen i vart fall. Storleken kommer vara runt en dm mer eller mindre.

Experimenterar just nu förfullt med både skrivare, lack, lim och snart även laminat. Ser lovande ut hittils, om jag inte lyckas få till något bra på egen hand kanske jag hör av mig (ditt PM).

Har ingen laminatmaskin så ska testa att köra med strykjärn istället, hittils har jag skrivit ut med bläck från skrivaren på vanligt papper, klippt ut en bit och sedan doppat ner den hel i en burk med fernissa, bläcket höll kvar och det verkar ha funkat fint, tog dock en hel dag innan det vart torrt..

Inte testat dess impregnerande egenskaper, men själva pappret vart materiellt sett inte så förändrat, gick att slita isär etc. Antar att laminatet kommer göra pappret lite stabilare, men för min etikett behöver det inte vara en fördel.

Ok...
10 x10 cm finns det garanterat laminatfickor för nästan ingenting det enda du behöver är en laminatmaskin, finns åxå för små pengar, krångla inte till saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback