Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 00:12
  #1
Medlem
U22s avatar
Jag har funderat på detta i ett tag nu och tänkte att det kanske är dags för mig att få svar på frågan. Vem är det som finansierar band/artisters resor mellan konsertställen på turnéer? Managers antagligen, men betalar dem även flygbiljetterna åt banden/artisterna? Men om vi ser till band med större trumset etc, vem kör dessa saker från land till land? Vissa flygbolag kräver ju att man får ha maximalt ett antal kilo saker med sig, och hur mycket kan ett trumset, bland övriga väskor etc, väga i förhållande till det?
Tacksam för svar
Citera
2017-04-18, 00:20
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Pratar vi etablerade artister så är det ofta skivbolaget som står för fiolerna. Och sedan flyger ju inte alla, i Sverige är det ganska populärt med turnébussar. Har sett massor ute på vägarna, oftast dansband då.
Citera
2017-04-18, 00:26
  #3
Medlem
Brukar vara bokningsbolaget som ordnar med alla praktiska detaljer med resor, hotell osv. Dom i sin tur fakturerar hela kalaset till beställaren, och agerar alltså mellanhand.
Citera
2017-04-18, 00:28
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Rimligtvis så är ju reskostnader en del av budgeten för turnén. Så krasst sett är det ju banden som betalar för det. Det förklarar ju också varför det är så helvetes dyrt att gå på spelningar med typ Stones.
Citera
2017-04-18, 00:31
  #5
Medlem
Sereenas avatar
Banden/artisten betalar för det, och fakturerar det som en del av betalningen för spelningen.

Före större kändisar så agerar tex skivbolag mm mellanhand.

Mindre artister/trubadurere mm kör ofta sig själva i bil/buss.
Citera
2017-04-18, 00:46
  #6
Medlem
U22s avatar
Band som är väldigt stora, t.ex Metallica, har ju egna flygplan osv. Men låt säga lite mindre kända band, som har max 2 tusen fans världen över och som åker på världsturé? Där har jag svårt att tro att de har något helt eget flyg. De betalar alltså all flyg/buss/hotell själva? Dessutom kostar väl biljetterna till såhär små band runt hundralappen bara. Jävlar vad dyrt det måste vara att turnéra.
__________________
Senast redigerad av U22 2017-04-18 kl. 00:48.
Citera
2017-04-18, 01:03
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Band som är väldigt stora, t.ex Metallica, har ju egna flygplan osv. Men låt säga lite mindre kända band, som har max 2 tusen fans världen över och som åker på världsturé? Där har jag svårt att tro att de har något helt eget flyg. De betalar alltså all flyg/buss/hotell själva? Dessutom kostar väl biljetterna till såhär små band runt hundralappen bara. Jävlar vad dyrt det måste vara att turnéra.
Tvåtusen fan över hela världen? Det är inget man åker på världsturné för.
Citera
2017-04-18, 01:09
  #8
Medlem
De flesta som spelar i mindre band jag snackat med brukar kunna skriva under på många, långa knöliga resor i minibuss och sovande i diverse replokaler till andra band och andra lösningar när de är ute och åker.

Långt ifrån något glamoröst liv helt enkelt.
Citera
2017-04-18, 01:16
  #9
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Tvåtusen fan över hela världen? Det är inget man åker på världsturné för.
Hehe två tusen var inte mycket, men säg ett band som exempelvis Sabaton som inte är gigantiska men inte heller helt okända som ofta spelar på lite mindre ställen.
Citera
2017-04-18, 01:21
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Hehe två tusen var inte mycket, men säg ett band som exempelvis Sabaton som inte är gigantiska men inte heller helt okända som ofta spelar på lite mindre ställen.
Är inte Sabaton gigantiska inom power metal-scenen?

Grejen är ju att det är rätt dyrt att boka ett band eller en artist och jag är som sagt rätt övertygad om att en del av kostnaden går till just att resa till spelningen.
Citera
2017-04-18, 01:23
  #11
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Är inte Sabaton gigantiska inom power metal-scenen?

Grejen är ju att det är rätt dyrt att boka ett band eller en artist och jag är som sagt rätt övertygad om att en del av kostnaden går till just att resa till spelningen.
Mjo det är de väl men tog de som exempel då ts nämnde Metallica som ja är rätt bra mycket större.

Jo så är det med största sannolikhet. Vad är det egentligen bandet behöver betala? Elgitarrer osv lär väl komma från sponsorer?
Citera
2017-04-18, 01:26
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Mjo det är de väl men tog de som exempel då ts nämnde Metallica som ja är rätt bra mycket större.

Jo så är det med största sannolikhet. Vad är det egentligen bandet behöver betala? Elgitarrer osv lär väl komma från sponsorer?
Metallica har dock lirat i bortåt tjugo år längre än Sabaton så att dom är större är ju inte konstigt.

Vad band behöver betala för själva varierar ju så klart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback