Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-17, 20:49
  #1
Medlem
Freixenets avatar
Hur ska man räkna på hur mycket pengar staten skulle få in av en landsskatt?

Som jag förstår det är landsskatt att man plockar ut skatt på allt som exploateras av vår gemensamma mark och naturtillgångar.

Var vore rimligt att sätta nivån på en landsskatt och hur mycket skulle staten kunna plocka hem?
Citera
2017-04-17, 20:54
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
I praktiken så beskattas väl redan det om det är för kommersiellt bruk (om man säljer det)?

Det är givetvis rimligt
Citera
2017-04-17, 21:14
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Det skulle bli 447*435 000 000 kronor ungefär - en 500 miljarder nästan per år om man tar 1 kr per kvm och inte räknar med vattenrätter. sedan är ju vissa tomter sluttande å då blir det lite mer än om man räknar ut det som ett "flygfoto".
Mycket pengar
Citera
2017-04-17, 21:14
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Det är väl bara att räkna på hur mycket jordbruksprodukter och skog som exporteras.

När det gäller jordbruket så skulle det bli relativt lite, eftersom vi har ett handelsunderskott på mat. Kanske mer på skog, men då skulle nog industrin ta ganska mycket stryk också.

Frågan är hur man ser på förädlade varor, så som möbler, papper, biobränsle.. skall de också beskattas?

Bröd? Järmalm? Bilar?
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-04-17 kl. 21:22.
Citera
2017-04-17, 21:19
  #5
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det skulle bli 447*435 000 000 kronor ungefär - en 500 miljarder nästan per år om man tar 1 kr per kvm och inte räknar med vattenrätter. sedan är ju vissa tomter sluttande å då blir det lite mer än om man räknar ut det som ett "flygfoto".
Mycket pengar

Det är ju tråkigt då att det totala livsmedelsexporten från sverige endast är 70 miljarder.
Citera
2017-04-17, 21:53
  #6
Medlem
Vore det inte bättre att man får arbeta gratis och så blir man tilldelad ett mål mat om dagen och kanske en riskoja att bo i?
Då kan staten få alla pengar och spendera dem på virvlat vatten och resor till Cannes. Väl värt det tycker jag.
För jag vill inte behålla mina surt förtjänade slantar.
Jag går gladligen upp klockan 04 på morgonen för att cykla i ur och skur till mitt arbete, för att andra ska kunna berika sig själva på min bekostnad.

Jävla kommunister borde fan skjutas.
Vill du ha pengar? Skaffa dig en utbildning och ett arbete.
Arbetar du inte kan du svälta din lata jävel.
Citera
2017-04-17, 21:54
  #7
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det är väl bara att räkna på hur mycket jordbruksprodukter och skog som exporteras.

När det gäller jordbruket så skulle det bli relativt lite, eftersom vi har ett handelsunderskott på mat. Kanske mer på skog, men då skulle nog industrin ta ganska mycket stryk också.

Frågan är hur man ser på förädlade varor, så som möbler, papper, biobränsle.. skall de också beskattas?

Bröd? Järmalm? Bilar?
Nej, de förädlade varorna tänker jag att man nog inte räknar in. Däremot ska man nog ta med vattenkraft och gruvdrift som också är naturresurser. Fiske. Jakt. Hmm... vad mer?
Citera
2017-04-19, 18:32
  #8
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det skulle bli 447*435 000 000 kronor ungefär - en 500 miljarder nästan per år om man tar 1 kr per kvm och inte räknar med vattenrätter. sedan är ju vissa tomter sluttande å då blir det lite mer än om man räknar ut det som ett "flygfoto".
Mycket pengar
Om man tar 1kr oavsett var marken finns skulle halva Norrland bestå av mark ingen vill äga då skatten är högre än nuvarande marknadspris.
Citera
2017-04-19, 22:46
  #9
Medlem
Christopher.s avatar
Vi har i praktiken redan en landsskatt då näringsfastigheter beskattas på resultatbasis och boningsfastigheter beskattas på förmånsbasis. Din frågeställning är felaktig och missledande, frågeställningen borde vara: hur mycket kan man ta ut i fastighetsskatt innan det blir revolution, mitt svar är: jag vet inte.
Citera
2017-04-20, 10:40
  #10
Medlem
berra77s avatar
Sveriges yta är 44,7 miljoner hektar.

69% av Sveriges yta är skogsmark.

En genomsnittlig rimlig landskatt för skogsmark sett över hela Sverige skulle kunna vara något i stil med en eller ett par kronor per hektar. Intäkterna för detta är försumbara.

Jordbruksmark går inte att beskatta, bönderna har det tillräckligt tufft ändå.
8% av Sveriges yta är jordbruksmark

Öppen myr är 9% (torvtäkter borträknat), går ej att beskatta

Naturligt gräsbevuxen mark 8%, går ej att beskatta

Bebyggd mark 2,8% redan beskattat på olika sätt

berg i dagen och övrig mark 3% går ej att beskatta

Golfbanor och skidpister 36 tusen hektar. Här kan man säkerligen ta ut rejält med skatt, säg 500 kr/hektar. Detta ger i så fall en fantastisk skatteintäkt på 18 miljoner.

Summa summarum. Ingen mening att införa landskatt.
Citera
2017-04-20, 17:25
  #11
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Sveriges yta är 44,7 miljoner hektar.

69% av Sveriges yta är skogsmark.

En genomsnittlig rimlig landskatt för skogsmark sett över hela Sverige skulle kunna vara något i stil med en eller ett par kronor per hektar. Intäkterna för detta är försumbara.

Jordbruksmark går inte att beskatta, bönderna har det tillräckligt tufft ändå.
8% av Sveriges yta är jordbruksmark

Öppen myr är 9% (torvtäkter borträknat), går ej att beskatta

Naturligt gräsbevuxen mark 8%, går ej att beskatta

Bebyggd mark 2,8% redan beskattat på olika sätt

berg i dagen och övrig mark 3% går ej att beskatta

Golfbanor och skidpister 36 tusen hektar. Här kan man säkerligen ta ut rejält med skatt, säg 500 kr/hektar. Detta ger i så fall en fantastisk skatteintäkt på 18 miljoner.

Summa summarum. Ingen mening att införa landskatt.
Med landsskatt menas typ att man beskattar uttag ur naturresurserna, om jag förstått det hela rätt.
Tex om vi haft mycket olja, så skulle det läggas skatt på utvinningen av den. Vattenkraft, malmbrytning osv likaså...
Citera
2017-04-20, 17:27
  #12
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vi har i praktiken redan en landsskatt då näringsfastigheter beskattas på resultatbasis och boningsfastigheter beskattas på förmånsbasis. Din frågeställning är felaktig och missledande, frågeställningen borde vara: hur mycket kan man ta ut i fastighetsskatt innan det blir revolution, mitt svar är: jag vet inte.
Som jag förstår det är landsskatt att man plockar ut skatt på allt som exploateras av vår gemensamma mark och naturtillgångar. Missade du det, eller hur tänker du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback