Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 20:29
  #1
Avstängd
Jag skulle behöva lite rådgivning kring hur jag enklast kan beskatta min inkomst från ett företag med säte i Ukraina. Jag har möjligheten att arbeta som frilansskribent, de har en hemsida med x antal ordrar där ett arvode står utskrivet vid varje order. När man slutfört ordern har man möjligheten att ta ut dessa pengar via Payoneer/Paypal. Hur beskattar jag dessa pengar? Jag är bosatt i Sverige, jag är även heltidsanställd av ett svenskt företag. Ska jag starta en enskild firma och f-skatta dessa? Hur fakturerar jag isåfall när arvodet är "förutbestämt" från deras håll? Mycket tacksam för hjälp då mina företagandekunskaper är begränsade
Citera
2017-04-18, 08:09
  #2
Medlem
Ja krävs företag om det ska vara helt lagligt, men om summan är väldigt liten möjligtvis inte ens värt för dig ta upp den.

Vanligt skattebrott går vid summa över 1 prisbasbelopp, drygt 44k 2017 alltså. Och preskriberas efter 5 beskattningsår. Kommer du inte tjäna mer pengar under den period kommer du inte bli åtalad ens för skattebrott om du skiter i ta upp det om dom kommer på dig.
Citera
2017-04-18, 09:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Ja krävs företag om det ska vara helt lagligt, men om summan är väldigt liten möjligtvis inte ens värt för dig ta upp den.

Vanligt skattebrott går vid summa över 1 prisbasbelopp, drygt 44k 2017 alltså. Och preskriberas efter 5 beskattningsår. Kommer du inte tjäna mer pengar under den period kommer du inte bli åtalad ens för skattebrott om du skiter i ta upp det om dom kommer på dig.

Beror det inte på hur företaget handskas med arvodet? Jag menar det kan ju vara så att han beskattas som arbetstagare i det land han utför tjänsten då arvode många gånger är ett finare ord för lön. Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2017-04-18, 12:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekfs
Beror det inte på hur företaget handskas med arvodet? Jag menar det kan ju vara så att han beskattas som arbetstagare i det land han utför tjänsten då arvode många gånger är ett finare ord för lön. Eller är jag helt ute och cyklar?

Nej, man beskattas i land arbete utförs. Normalt ska företaget registrera sig som arbetsgivare i Sverige och även betala sociala avgifter.

Men eftersom inte svensk lag gäller utanför Sverige kan Sverige inte tvinga företaget följa det, och Ukraina ligger inte ens i EU så EU lag gäller även inte.

Sedan brukar företag avskriva sig som arbetsgivare med "independent contractor" avtal som säger personen ska ta ansvar för alla skatter och följa landet lag den befinner sig i själv.
Citera
2017-04-19, 01:43
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Ja krävs företag om det ska vara helt lagligt, men om summan är väldigt liten möjligtvis inte ens värt för dig ta upp den.

Vanligt skattebrott går vid summa över 1 prisbasbelopp, drygt 44k 2017 alltså. Och preskriberas efter 5 beskattningsår. Kommer du inte tjäna mer pengar under den period kommer du inte bli åtalad ens för skattebrott om du skiter i ta upp det om dom kommer på dig.

Okej tack för svar! Jag misstänker att det kommer röra sig om några tusenlappar bara, men är ändå lite nojjig. Om jag skulle starta ett företag, hur "redovisar" jag ett arvode? För jag kan väl inte fakturera företaget när det är företaget som ger mig ett förutbestämt arvode så fort jag genomfört uppdraget? Kanske är helt ute och cyklar nu men men
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback