Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-17, 17:40
  #1
Medlem
Jag är fullkomligt medveten om att en sån här åsikt mycket väl till stor del kan bero på det klassiska "nostalgia goggles"-fenomenet, men jag har personligen fått intrycket att TV-spel från 80- och 90-talet ofta hade mer medryckande soundtrack.
Låtarna i de spelen verkade oftare ha en tydlig struktur med verser och refränger, och de kunde lätt fastna i huvudet.
Jag upplever inte riktigt samma sak från nyare spel - det vill säga spel som kom ut för mer än typ 10 år sen - de spelen verkar ofta nöja sig med att vara helt tysta större delen av tiden och ibland kanske spela någon kort melodislinga (som ofta mest verkar förlita sig på att låta maffig och avancerad med symfonier osv), medan äldre spel oftare verkade försöka framföra starka melodier.
Ta exempelvis de här låtarna från olika spel från 80-90-talet, så förstår ni vad jag menar:

Ninja Gaiden - "Unbreakable Determination"

Bucky O'Hare - "Green Planet"

Gradius 3 - "Sand Storm"

Contra - "Base Theme"

F-Zero - "Big Blue"

Jag tror att de allra flesta, oavsett vilken generation de tillhör, kan hålla med om att de där låtarna ger ett väldigt starkt intryck och har väldigt "catchy" melodier.
Det handlar förmodligen inte om nostalgi, utan snarare sannolikt om att låtarna helt enkelt är bra.
Visst, äldre spel har givetvis en hel del dåliga soundtrack också, men min poäng är att det känns mycket lättare att hitta "bra" låtar i de äldre spelen.
De nya spelen känns lite för "lagom" för min smak - deras soundtrack är liksom varken bra eller dåliga, de "duger" men de ger inget bestående intryck.

Har jag kanske missat en massa nyare spel som har de där riktigt starka soundtracken, eller var TV-spelkompositörer mer melodiskt ambitiösa förr i tiden?
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-04-17 kl. 17:45.
Citera
2017-04-17, 17:48
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Zelda låten var ju grym
Citera
2017-04-17, 17:50
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Spel: allmänt --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
2017-04-17, 17:51
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Kan nästan tro att du tittat på youtube, såg en video idag, tror det var 8bit-guy (kan ha fel dock) om just samma ämne

Mycket är ju FPS och då kanske det inte alltid passar med musik när man kör i multiplayer. Men i singel-player och i typ bilspel (som alltid haft bra musik) saknas det verkligen.

Många säger att en film är minst 50% musiken, och det finns ju många exempel. Mycket har ju hänt även på senare år på musikfronten, men det handlar ju tyvärr mer om fetare ljud (dolby etc) än melodier.

https://youtu.be/eOGxxYm4z5I?t=1m27s
Citera
2017-04-17, 17:55
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Dagens spel har ju i regel riktiga "scores" precis som filmer, något som helt enkelt inte var möjligt förr i tiden. Zeldatemat är ju så jävla catchy för hur skulle du annars stå ut att höra det timme efter timme efter timme?
Citera
2017-04-17, 17:56
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Kan nästan tro att du tittat på youtube, såg en video idag, tror det var 8bit-guy (kan ha fel dock) om just samma ämne

Mycket är ju FPS och då kanske det inte alltid passar med musik när man kör i multiplayer. Men i singel-player och i typ bilspel (som alltid haft bra musik) saknas det verkligen.

Många säger att en film är minst 50% musiken, och det finns ju många exempel. Mycket har ju hänt även på senare år på musikfronten, men det handlar ju tyvärr mer om fetare ljud (dolby etc) än melodier.

https://youtu.be/eOGxxYm4z5I?t=1m27s
Bilspel har ju dock i rätt många år, så länge det har varit möjligt typ, haft riktiga låtar snarare än "scores".
Citera
2017-04-17, 17:59
  #7
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Bilspel har ju dock i rätt många år, så länge det har varit möjligt typ, haft riktiga låtar snarare än "scores".

absolut, fast det har ju många spel, dvs. du kan importera dina mp3 filer, eller tom. internet radio - men det gör ju inte spelet unikt, snarare tvärtom låter ju alla spel då likadant.
Citera
2017-04-17, 18:07
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
absolut, fast det har ju många spel, dvs. du kan importera dina mp3 filer, eller tom. internet radio - men det gör ju inte spelet unikt, snarare tvärtom låter ju alla spel då likadant.
Fast det är en rätt nu företeelse. Något som kom i samband med just internet och att CD var mediumet som användes. Innan spel kom på CD-skivor (och därmed började få faktiska låtar som soundtrack) så fanns det ju knappt egen musik att importera.

Visserligen så hade ju Final Fantasy-spelen tidigt "riktiga" stycken som soundtrack.
Citera
2017-04-17, 18:11
  #9
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast det är en rätt nu företeelse. Något som kom i samband med just internet och att CD var mediumet som användes. Innan spel kom på CD-skivor (och därmed började få faktiska låtar som soundtrack) så fanns det ju knappt egen musik att importera.

Visserligen så hade ju Final Fantasy-spelen tidigt "riktiga" stycken som soundtrack.

Absolut, det fanns ju tom. spel på PC som hade riktiga CD soundtrack, lite som exempelvis CDTV och CD32 hade - Amiga konsolerna spelade CDDA ljud istället för samplat ljud, vilket lät sjukt bra och var sjukt trevligt.
Citera
2017-04-17, 18:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag är fullkomligt medveten om att en sån här åsikt mycket väl till stor del kan bero på det klassiska "nostalgia goggles"-fenomenet, men jag har personligen fått intrycket att TV-spel från 80- och 90-talet ofta hade mer medryckande soundtrack.
Låtarna i de spelen verkade oftare ha en tydlig struktur med verser och refränger, och de kunde lätt fastna i huvudet.
Jag upplever inte riktigt samma sak från nyare spel - det vill säga spel som kom ut för mer än typ 10 år sen - de spelen verkar ofta nöja sig med att vara helt tysta större delen av tiden och ibland kanske spela någon kort melodislinga (som ofta mest verkar förlita sig på att låta maffig och avancerad med symfonier osv), medan äldre spel oftare verkade försöka framföra starka melodier.
Ta exempelvis de här låtarna från olika spel från 80-90-talet, så förstår ni vad jag menar:

Ninja Gaiden - "Unbreakable Determination"

Bucky O'Hare - "Green Planet"

Gradius 3 - "Sand Storm"

Contra - "Base Theme"

F-Zero - "Big Blue"

Jag tror att de allra flesta, oavsett vilken generation de tillhör, kan hålla med om att de där låtarna ger ett väldigt starkt intryck och har väldigt "catchy" melodier.
Det handlar förmodligen inte om nostalgi, utan snarare sannolikt om att låtarna helt enkelt är bra.
Visst, äldre spel har givetvis en hel del dåliga soundtrack också, men min poäng är att det känns mycket lättare att hitta "bra" låtar i de äldre spelen.
De nya spelen känns lite för "lagom" för min smak - deras soundtrack är liksom varken bra eller dåliga, de "duger" men de ger inget bestående intryck.

Har jag kanske missat en massa nyare spel som har de där riktigt starka soundtracken, eller var TV-spelkompositörer mer melodiskt ambitiösa förr i tiden?

Förr lät ju ljuden riktigt illa så fokus på melodin var nödvändigt. Nu när ljuden låter bra funkar det med ljud-fokus där melodin försvinner. Mer neutralt.

Spelmusik jag minns.

Sensible soccer
https://youtu.be/uhn5jnMhfSs
Citera
2017-04-17, 19:00
  #11
Medlem
Med större 3D-världar (i synnerhet open world-spel), bättre ljud och orkestermusik har nog lett till mindre minnesvärda soundtracks (rent generellt). Hur bra dessa låtar än är i ditt första inlägg, tror jag att många skulle bli tjatiga om du hörde dem i 20 minuter i sträck eller mer. Alternativet är att lägga ned mer tid och pengar på mer variationsrika minnesvärda låtar där du inte vill ta livet av dig efter 30 minuters spelande... eller bara skapa stämningsfylld musik som inte blir tjatigt efter 5 minuter och som håller hur länge som helst. Det är väl min teori. Så det är väl en kombination av lathet, ekonomi och designval.
Citera
2017-04-17, 20:44
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Det här är alltså en diskuterande tråd, inte en tråd där vi listar spel som har melodiska soundtrack.

Mvh,
Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback