Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-19, 12:16
  #13
Medlem
Helt rätt. Och anledningen varför den omplacerats så många gånger på så kort tid är för att folk som är för dumma skaffar djur utan att ha den tid eller kärlek att ge den eller vad den behöver. Läser dagligen annonser om hundar och katter som omplaceras. Fattar inte hur man kan göra så mot ett djur. Speciellt arg blir man på folk som skaffar "problemhundar" eller hundar av en viss ras som har en viss tendens att bitas eller är aggressivare än andra, och tror att den ska bli normal när den hamnar hos en, men att den sen biter ägaren en gång och så omplaceras dom på nytt. Fattar inte folk att det tar tid att lära upp en hund/katt att människor inte är farliga eller för att lära om dem ett nytt beteende. Ingenting som sker över en natt. Folk är så jävla korkade att det inte är sant. Vad hade man trott om man skaffar en problem hund/eller katt? Det är väl klart det tar tid o ändra beteende!! Huvudsaken är att inte man inte ger upp. Vet inte hur många hundar jag haft under mitt liv och den som var världens problemhund blev världens bästa hund efter ett års träning. Så tålamodet är väl lösningen på problemet.
Citera
2017-04-19, 12:18
  #14
Medlem
Och tack för tipset med kartongerna. Har satt ut massor med kartonger i lägenheten som han älskar att gömma sig i och hoppa runt i som världens goaste katt som han är (i grund och botten).
Citera
2017-04-19, 12:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Se till att katten har någonstans att gömma sig. Här en studie på omhändertagna katter som visar på nyttan av att ge dem en låda de kan krypa undan i:
http://www.appliedanimalbehaviour.co...236-6/abstract

Läste först nu din länk. Alltså ganska märkligt måste jag säga att det krävs en studie för att katthem ska fatta grundläggande behov hos katter?! Det trodde jag alla visste att katter gillar att gömma sig. Men det är klart att katthem och liknande behöver ha lättstädade burar och "möbler", det kan ju påverka hur de inreder.

Min katt ligger just nu under mitt överkast och sover, det blir hårigt men jag har "tejprullar" att ta bort katthår med. Det är varmt och tryggt att gömma sig under något för katter, både när de sover eller är oroliga som de kan vara i ett nytt hem eller allra mest på ett katthem.
__________________
Senast redigerad av lacrima 2017-04-19 kl. 12:51.
Citera
2017-04-19, 14:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Läste först nu din länk. Alltså ganska märkligt måste jag säga att det krävs en studie för att katthem ska fatta grundläggande behov hos katter?! Det trodde jag alla visste att katter gillar att gömma sig. Men det är klart att katthem och liknande behöver ha lättstädade burar och "möbler", det kan ju påverka hur de inreder.
Ibland behövs forskning om även "självklara" saker. Som du säger är det bekvämt med lättstädade rum och då är bra att ha en sådan här studie att luta sig mot om man vill påpeka att det är dumt.

Söker man på nätet kan man få hur många idéer som helst om mer eller mindre överarbetade möblemang för katter:
http://www.boredpanda.com/cat-furniture/
Citera
2017-04-19, 14:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ibland behövs forskning om även "självklara" saker. Som du säger är det bekvämt med lättstädade rum och då är bra att ha en sådan här studie att luta sig mot om man vill påpeka att det är dumt.

Söker man på nätet kan man få hur många idéer som helst om mer eller mindre överarbetade möblemang för katter:
http://www.boredpanda.com/cat-furniture/

Ja källhänvisning är aldrig fel men jag tycker det är så självklara saker att man blir förvånad ibland. Att skapa en studie för att kunna hänvisa till är ju av godo men jag tänker ju automatiskt på alla de rädda katter på katthem som aldrig fått annat än en nätinhägnad med en filt på golvet.
Citera
2017-04-19, 14:30
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja källhänvisning är aldrig fel men jag tycker det är så självklara saker att man blir förvånad ibland. Att skapa en studie för att kunna hänvisa till är ju av godo men jag tänker ju automatiskt på alla de rädda katter på katthem som aldrig fått annat än en nätinhägnad med en filt på golvet.
Man får tänka på att många katthem drivs ideellt med begränsade resurser av några som tycker synd om katterna snarare än att kanske vara de största kattexperterna. Då kan sådant som gömställen komma för långt ned i prioritering när man har svårt nog att få pengar och tid till mat och städning.
Citera
2017-04-19, 15:22
  #19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Se till att katten har någonstans att gömma sig. Här en studie på omhändertagna katter som visar på nyttan av att ge dem en låda de kan krypa undan i:
http://www.appliedanimalbehaviour.co...236-6/abstract

Vilken bra länk!

Instämmer i att detta är nåt alla kattmänniskor vet intuitivt, men på katthem och pensionat är det ofta fängelseliknande kala hönsnätsburar med en kattlåda och matskål, möjligen en hylla att hoppa upp på. Av vad jag sett är det mycket stor variation på kvalitén i omhändertagandet samt hur de donerade pengarna och bidragen används.

Det finns inskrivet i djurskyddslagen hur stora burarna minst ska vara, men tror inte det finns något om klösbräda och gömställen. Vi har ju en ganska bra lag jämfört med många andra länder, men kan tänka mig att detta är något som borde läggas till.

Tycker för övrigt att det borde finnas statliga katthem, som finns i andra länder. Den lilla summa det skulle kosta Sverige vore det väl värt, i stället för att en handfull mer eller mindre seriösa personer ska dra hela lasset.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-04-19 kl. 15:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback