Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 17:02
  #13
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Han får väl skaffa en Milgauss att använda när han svetsar.

Som sagt, lämna in till AD. Det otäcka med klockor med fel är att med tiden så förvärras ofta felet och andra delar tar stryk.

Eller så köper han en IWC Ingenieur att ha när han svetsar. De skall ha ruskigt bra motstånd mot magnetiska fält har jag läst. (bättre än Milgaussen åtminstone)
Citera
2017-04-18, 17:12
  #14
Medlem
tack..surt sa räven.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Efter tolv år och med den gångavvikelsen, så är det hög tid för service. En ny Rolex skall t ex servas vart tionde år (tidigare intervall rekommenderade fem till sju år). Räkna med att vara utan klockan en månad och att det kostar i runda slängar 6000:- och uppåt.
Citera
2017-04-18, 20:20
  #15
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Eller så köper han en IWC Ingenieur att ha när han svetsar. De skall ha ruskigt bra motstånd mot magnetiska fält har jag läst. (bättre än Milgaussen åtminstone)
IWC Ingenieur motstår 500 gauss. Rolex Milgauss står emot tusen gauss.
Citat:
The IWC Ingenieur isn’t also really about the movement – as long as it is mechanical – but about its aesthetics and functionality. The watch was designed to be able to perform in an environment surrounded with magnetic fields (up to withstand 40.000 A/m which equals 500 gauss) due to the use of a soft iron inner case.
...
That is afar away from the Rolex Milgauss and even much further away from Omega’s caliber 8500 family of movements that are able to withstand 15,000 gauss

Citera
2017-04-18, 21:19
  #16
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Min (Seadweller) är nu snart 12 år, senaste 2 åren får jag justera tiden var och varannan dag. Skulle säga att den går fel med 1 min per dag. Sjukt frustrerande...

Antar att man kan få det fixat, men vill inte gärna vara utan den i några veckor..

Någon med liknande problem?
Min går 2 sekunder fel per dygn. Det var så lite att det inte krävdes service. Men när det är 1 min per dag så skulle det vara på sin plats med en service. Säg farväl till mellan 5000-8000 tusen..
Citera
2017-04-18, 21:25
  #17
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Eller så köper han en IWC Ingenieur att ha när han svetsar. De skall ha ruskigt bra motstånd mot magnetiska fält har jag läst. (bättre än Milgaussen åtminstone)
Dock är som AdamBomb nämnde Milgaussen mer tålig än IWC Ingenieur. Har dock ingen vidare lust att köpa ännu en klocka nu. Men ska ha det i åtanke om Suben ger upp
Citera
2017-04-20, 04:50
  #18
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
IWC Ingenieur motstår 500 gauss. Rolex Milgauss står emot tusen gauss.

Inte den modellen jag tänker på (minns dessvärre inte referensen), den klarar 7500 Gauss. Omega Seamaster AquaTerra slog detta rekord några år senare, med sin modell som klarar 15000 Gauss.
Citera
2017-06-01, 06:03
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Min (Seadweller) är nu snart 12 år, senaste 2 åren får jag justera tiden var och varannan dag. Skulle säga att den går fel med 1 min per dag. Sjukt frustrerande...

Antar att man kan få det fixat, men vill inte gärna vara utan den i några veckor..

Någon med liknande problem?


Har inte liknande problem, men rekommenderar dig att lämna in den. Packningar osv tenderar att torka, och med lite otur får du in fukt i klockan som genererar värre skador. Bara kondens kan skapa problem man inte vill ha.
Citera
2017-06-05, 21:20
  #20
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Inte den modellen jag tänker på (minns dessvärre inte referensen), den klarar 7500 Gauss. Omega Seamaster AquaTerra slog detta rekord några år senare, med sin modell som klarar 15000 Gauss.
Ett rekord som de själva slog tidigare iår när de gjorde en specialuppdatering på Aqua Terra som klarar 160 000 Gauss!
https://www.fratellowatches.com/1500...0-gauss-omega/
Citera
2017-06-05, 23:30
  #21
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Ett rekord som de själva slog tidigare iår när de gjorde en specialuppdatering på Aqua Terra som klarar 160 000 Gauss!
https://www.fratellowatches.com/1500...0-gauss-omega/

Nu var det iofs endast en prototyp, så den lär ju inte komma ut i handeln inom kort, men den finns att se på Omegamuseet i Bienne. Däremot vore det häftigt om AquaTerra-modellen som figurerat ryktesvägen, kommer bli verklighet i handeln (som skall klara 100' Gauss). Den skulle nog locka en del nördar. Har dock inte sett något i Omegas marknadsföring än.

https://monochrome-watches.com/the-p...-160000-gauss/
Citera
2019-07-15, 23:47
  #22
Medlem
karatefarbrorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Min (Seadweller) är nu snart 12 år, senaste 2 åren får jag justera tiden var och varannan dag. Skulle säga att den går fel med 1 min per dag. Sjukt frustrerande...

Antar att man kan få det fixat, men vill inte gärna vara utan den i några veckor..

Någon med liknande problem?


Något år i efterhand, serva du klockan, vad fick du ge isåfall? hur går den nu?
Citera
2019-07-16, 19:02
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karatefarbrorn
Något år i efterhand, serva du klockan, vad fick du ge isåfall? hur går den nu?

Inte servat, vill inte varautan den i några månader.. Inget stort problem att ta2 sek att justera den någon gångi månaden.
Citera
2019-07-18, 10:52
  #24
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Inte servat, vill inte varautan den i några månader.. Inget stort problem att ta2 sek att justera den någon gångi månaden.

Om du vill behålla klockan bör du ge den en service. Det är inte bara gångavvikelse på sikt som drabbar urverket, utan även förslitningar på grund av gummerade och torkade smörjmedel, och det är väl ganska onödigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback