• 6 841 online
  • 1 128 904 medlemmar
  • 58 568 101 inlägg
  • 3
  • 4
2017-06-16, 08:13
Medlem
MRZnr1s avatar
Wonderboy in Monsterland - Hittade du någon emulator? Just detta var ett av få spel jag klarade av. Två gånger till och med. Kom ihåg att slå i luften överallt och tryck på space som en galning hela tiden. Helt plötsligt kommer karaktären knacka på en dold dörr. Finns sådana på många ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
Det gick ju som sagt att lära in en viss teknik för stenhoppen, i stil med de klassiska nintendokombona "framåt, vänster, framåt, framåt, höger, höger, framåt, framåt" eller nåt sånt, men man behövde ju börja från exakt rätt plats på vägen för att det skulle funka och det blev väldigt mycket pixelhunting för att komma in rätt. Det jävligaste var också att stenarnas placering var lite oregelbunden så det visade sig oftast inte direkt om man kommit in fel utan man kanske klarade 4-5 stenar och tänkte "tjoho!" och sen sjönk man som en sten själv bara. Jävligt bra ninja som inte kan simma för att rädda sitt liv i en 5 meter bred liten bäck, kan man tycka.

Kom på ett annat udda spel som jag fick en nostalgiflashback till nu, Wonderboy in monster land, som jag bara haft på c64. Antar att det var nåt slags efterföljare till första Wonderboy (som ju också hade sin beroendeframkallande charm) men det var en mycket större värld och minns det som väldigt trevlig musik/stämning. Kom aldrig särskilt långt på det men blev sugen att spela igen, kanske går att hitta till nån emulator.

Och - ännu ett plattformsspel som var lite udda och jävligt mystiskt som jag aldrig lyckades klara eller komma särskilt långt på, var Jack the Nipper II. Väldigt mycket Rick Dangerous-feeling över det, väldigt stora världar att springa runt i och utforska små intressanta ställen i men sprang ständigt på återvändsgränder och olösliga problemhinder vad jag vill minnas. Skulle gärna vilja spela det igen och försöka knäcka det faktiskt, om det ens går.
Citera
  • 3
  • 4