Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 20:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
Det gick ju som sagt att lära in en viss teknik för stenhoppen, i stil med de klassiska nintendokombona "framåt, vänster, framåt, framåt, höger, höger, framåt, framåt" eller nåt sånt, men man behövde ju börja från exakt rätt plats på vägen för att det skulle funka och det blev väldigt mycket pixelhunting för att komma in rätt. Det jävligaste var också att stenarnas placering var lite oregelbunden så det visade sig oftast inte direkt om man kommit in fel utan man kanske klarade 4-5 stenar och tänkte "tjoho!" och sen sjönk man som en sten själv bara. Jävligt bra ninja som inte kan simma för att rädda sitt liv i en 5 meter bred liten bäck, kan man tycka.

Kom på ett annat udda spel som jag fick en nostalgiflashback till nu, Wonderboy in monster land, som jag bara haft på c64. Antar att det var nåt slags efterföljare till första Wonderboy (som ju också hade sin beroendeframkallande charm) men det var en mycket större värld och minns det som väldigt trevlig musik/stämning. Kom aldrig särskilt långt på det men blev sugen att spela igen, kanske går att hitta till nån emulator.

Och - ännu ett plattformsspel som var lite udda och jävligt mystiskt som jag aldrig lyckades klara eller komma särskilt långt på, var Jack the Nipper II. Väldigt mycket Rick Dangerous-feeling över det, väldigt stora världar att springa runt i och utforska små intressanta ställen i men sprang ständigt på återvändsgränder och olösliga problemhinder vad jag vill minnas. Skulle gärna vilja spela det igen och försöka knäcka det faktiskt, om det ens går.

Aa precis! Blev någon form av pixeljakt och det var ju inte få stenar heller. Minns det räckte man nuddade spaken ibland så försvann ninjan ner i vattnet. Det var inte direkt så att jag anpassade joystick efter spel, utan ibland spelade vi med en mer otymplig joystick med en lång-röd-spak och den var inte så lätt att styra med. TAC-2 var mer kungen när det gällde finlir.

Wonderboy in monster land var en av mina favoriter. Det var mycket gömda guldmynt som man fick upp om man trycker neråt med kontrollen har jag för mig. Men gömda dörrar fick man fram om man tryckte på SPACE. Så jag kom ihåg att man tryckte på SPACE med foten precis hela tiden under spelet.
Jag tror jag klarade spelet minst 2 gånger. Nötte det ganska mycket. Du borde absolut köra det igen för det håller att spelas än idag. Oftast är det nog de äldre spelen man minns som man gärna spelar igen just för minnen och så.

Jag är också inne på att dra igång något spel på emulator och köra. Funderar på New Zeeland Story som nämndes tidigare i tråden. Mest för att jag inte minns hur långt jag kom på det och det var ett helt okey spel har jag för mig. Men inte heller det minns jag, så det är jag sugen på att köra!
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2017-04-20 kl. 20:22.
Citera
2017-04-21, 08:51
  #14
Medlem
Delta64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Last Nina 2
Hur långt kom ni på det? Jag har svårt att hålla isär ettan och tvåan. Men det var ett där man tidigt i spelet skulle över en bäck med stenar. Det var nästan omöjligt att klara de hoppen som krävdes där. Sen hade jag svårt att se vad föremål jag plockade upp skulle föreställa.
Tycker grafiken och musiken var jättebra. Men styrningen var ju rätt illa. Kom inte långt i något av spelen även om de var välgjorda.

Bubble Bobble
Vi hittade en bonus_bana en gång. Det var något paraply man tog och så kom man till en bana med bara prylar man skulle plocka upp. Spelade det mycket men just denna banan kom bara upp en gång. Har gjort efterforskningar men aldrig hittat något. Det får mig att tro att det var en bana som var väldigt sällsynt och som kanske bara utvecklarna vet om.

Nej, paraplyerna flyttar fram en några banor, bonusbanorna nås via en sällsynt portal.

LN och LN2 gav lite olika upplevelser. Ettan är originalet och ger mig mest minnesbilder, men tvåan var nog lite bättre. Ben Daglish gjorde den underbara musiken till ettan, Matt Gray tvåans som var exceptionellt bra. Han gjorde även t ex Quedex musik.

Finns så många titlar man minns. Hades Nebula, vertikalscrollande shoot'em up med skön musik. Wizball, originellt och magiskt. Commando. Yie ar kung fu. Head over Heels. Combat school. The great escape. Nemesis the Warlock. Och så förstås Ghost n Goblins, som jag lätt föredrog framför uppföljaren på C64:an.

Hoppas att den här tråden blir långlivad.☺
Citera
2017-04-21, 15:25
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delta64
Nej, paraplyerna flyttar fram en några banor, bonusbanorna nås via en sällsynt portal.

LN och LN2 gav lite olika upplevelser. Ettan är originalet och ger mig mest minnesbilder, men tvåan var nog lite bättre. Ben Daglish gjorde den underbara musiken till ettan, Matt Gray tvåans som var exceptionellt bra. Han gjorde även t ex Quedex musik.

Finns så många titlar man minns. Hades Nebula, vertikalscrollande shoot'em up med skön musik. Wizball, originellt och magiskt. Commando. Yie ar kung fu. Head over Heels. Combat school. The great escape. Nemesis the Warlock. Och så förstås Ghost n Goblins, som jag lätt föredrog framför uppföljaren på C64:an.

Hoppas att den här tråden blir långlivad.☺

Du har helt rätt ang paraplyerna.
C64a versionen gillar jag skarpt till detta spel. Jag minns när det kom till Nes och jag såg vad fjuttigt med olika saker det fanns att samla på sig. I C64a versionen finns det massor och massor med olika föremål.

Hades Nebula har jag inte hört talas om. Ska kolla upp det. Låter intressant.
Citera
2017-04-21, 15:32
  #16
Medlem
Lazyboness avatar
Det blir väl inte mycket mer udda än Alter Ego. Jag vet inte ens om det borde klassificeras som ett spel. Det var fantastiskt ambitiöst när det kom 1986 och det är fortfarande kul även om konceptet inte riktigt håller för upprepade genomspelningar.
Citera
2017-04-21, 15:43
  #17
Medlem
Pool of Radiance

4 stycken 5,25 diskar till C64....

Spelar om det just nu med emulator - ruskigt bra och roligt RPG och 1:a delesn i "Radiance" serien. (Skaffade alla till Amigan senare)

Zork <NR>

Adventure (Skrivspel) - bra story , knepigt , men bra , måste ladda ner och testa igen....

Summer/Winter/World/California Games


EPYX i sitt esse! Vilka kvällar tillsammans med polarna... Eget ark med "Top 10 resultat" i varje gren...
Kom dock aldrig på hur f_n man gjorde svåratse skateboard tricket i California Games , eller hur styrningen funkade i Sumobrottningen i World Games.. (Slita , dra i joysticken och trycka som en idiot)

Impossible Mission

Platformspel med riktigt bra story! Klart spelvärt fortfarande

Pirates!
Ord överflödiga! Ladda ner NU till emulator nära dig!

Bard´s Tale serien

RPG nörd som jag är - har t.o.m. köpt det till Mobilen - men till C64 var det suveränt
Citera
2017-04-21, 15:47
  #18
Medlem
RumpNietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Det blir väl inte mycket mer udda än Alter Ego. Jag vet inte ens om det borde klassificeras som ett spel. Det var fantastiskt ambitiöst när det kom 1986 och det är fortfarande kul även om konceptet inte riktigt håller för upprepade genomspelningar.

Hade detta men spelade det nog aldrig, minns det som en sådan titel som aldrig lyckades fånga intresset riktigt. Däremot påminde det mig om ett annat "icke-spel", nämligen Little Computer People. Nåt slags simulering av en person som bodde i ett hus och gick runt och gjorde vardagliga saker. Fungerade lite konstigt för ibland kunde man skriva saker och han gjorde dem, t.ex "gå och spela lite piano", ibland vägrade gubben lyssna öht och körde bara sitt eget race.

Ingen aning om det gick att "komma nånvart" på det annat än att se gubben knalla runt i sin mer eller mindre slumpmässiga vardagliga loop, men fascinerande var det iaf på den tiden. Lite av en primitiv föregångare till Sims-spelen nästan.
Citera
2017-04-21, 16:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
Hade detta men spelade det nog aldrig, minns det som en sådan titel som aldrig lyckades fånga intresset riktigt. Däremot påminde det mig om ett annat "icke-spel", nämligen Little Computer People. Nåt slags simulering av en person som bodde i ett hus och gick runt och gjorde vardagliga saker. Fungerade lite konstigt för ibland kunde man skriva saker och han gjorde dem, t.ex "gå och spela lite piano", ibland vägrade gubben lyssna öht och körde bara sitt eget race.

Ingen aning om det gick att "komma nånvart" på det annat än att se gubben knalla runt i sin mer eller mindre slumpmässiga vardagliga loop, men fascinerande var det iaf på den tiden. Lite av en primitiv föregångare till Sims-spelen nästan.



Tack! Där är ytterligare ett måste "Little Computer People" -> Ibland kunde man spela kort med honom (Tärning?) men ibland brydde han sig inte om kommandona man skrev
Citera
2017-04-23, 02:03
  #20
Medlem
hugTracersbutts avatar
Har inte direkt kört mycket C64, var lite före min tid. Men Nemesis the Warlock ska väl vara bra, baserad på en grym serietidning (De första böckerna är bland det bästa gällande magi och technology). Grym kompositör för musiken också, nämligen Rob Hubbard som gjorde mycket bra spelmusik (till MD bl.a.): https://www.youtube.com/watch?v=kdzfOXkZrY0
Citera
2017-04-28, 11:16
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets


Tack! Där är ytterligare ett måste "Little Computer People" -> Ibland kunde man spela kort med honom (Tärning?) men ibland brydde han sig inte om kommandona man skrev

Det spelet låter inte som ett spel. Vad fick man betala för de?
Citera
2017-04-28, 11:27
  #22
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det spelet låter inte som ett spel. Vad fick man betala för de?
Enligt World of Spectrum kostade Spectrumversionen £9.99 vid release.

Jag hittade Little Computer People på senaste Retrogahering och var rätt sugen på att köpa det men bestämde mig för att låta bli då det var kassettversionen som är något nerbantad. Jag vill hellre ha det på diskett.
Citera
2017-04-28, 15:33
  #23
Medlem
RumpNietzsches avatar
Little Computer People kan möjligen ha haft spelvärldens sämsta cover art också:
https://www.c64-wiki.com/images/4/4d/Lcp_Cover.jpg

Inte alls creepy, och var säkert jättelockande för barnen att välja i spelbutikerna jämfört med alla andra färgglada titlar.
Citera
2017-04-28, 15:56
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Enligt World of Spectrum kostade Spectrumversionen £9.99 vid release.

Jag hittade Little Computer People på senaste Retrogahering och var rätt sugen på att köpa det men bestämde mig för att låta bli då det var kassettversionen som är något nerbantad. Jag vill hellre ha det på diskett.

Såg en recension nu. En titel som jag inte sett tidigare ens på bild . Men det fanns väldigt många titlar att välja på samtidigt till C64an. Såg rätt intressant ut ändå för sin tid. En aning begränsat. Om de sålt bra hade utvecklaren kunnat lägga mer tid på att utvidga spelets möjligheter.

Jag minns vi beställde spel från någon tidning som hade sidor med massor av speltitlar och prislista. Vissa spelman var i fetstil och det kunde vara bild på något fodral också. Någon som vet vart jag kan få tag i en lista? Hade varit kul att minnas tiden vi satt med dessa listor och enbart beställde efter spelens namn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback