Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 14:41
  #1
Medlem
Hej!

Vad använder ni när ni kodar för webben? Jag har hittils nästan enbart använt dw och är trygg i det men det är inte helt lätt att få tag i en billig version numera... Funderar på att försöka få igenom en studerandes månadskostnad för hela adobe-paketet men tänkte se vad det finns för andra rimliga alternativ. Jag brukar uppdatera filer lokalt, ladda upp med t.ex. filezilla och uppdatera och se ändringar och gillar det workflowet. Vilka andra alternativ kan göra detta på samma sätt och ha ett ungefärligt likadant interface?
Citera
2017-04-17, 16:07
  #2
Medlem
NMYs avatar
Visste inte att dreamweaver fortfarande existerade, eller användes. Jag gör det mesta i Visual studio, men använder även Atom ibland, Sublime är annars rätt trevligt.
Citera
2017-04-17, 16:10
  #3
Medlem
Som NMY skrev så är atom och sublime väldigt behagligt att arbeta i.
Dock så ser man ju inte "live" vad som händer på de sättet som i dreamweaver.
Men det är väll bara att spara och uppdatera webbläsaren =)
Citera
2017-04-17, 16:48
  #4
Medlem
Själv kör jag notepad++, gratis och bra strukturerat.
Har inbyggd ftp om du vill utveckla direkt mot utvecklingsmiljö/snabba live ändringar utan att behöva ladda upp med extern FTP program.

Finns mycket communitybyggda plugins biblotek med smått och gott.
För ett par år sedan körde jag mycket phpDesigner också.
Citera
2017-04-17, 17:08
  #5
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lislex
Har inbyggd ftp om du vill utveckla direkt mot utvecklingsmiljö/snabba live ändringar utan att behöva ladda upp med extern FTP program.

Även om du kör webbutveckling så borde du köra git, om möjligt.
Har du ssh till servern, så kan du pusha förändringar direkt till prod med git.
Citera
2017-04-17, 22:32
  #6
Medlem
Om du har tid och intresse så är GNU Emacs underbart för frontend-utveckling.

För deployment kan man göra git push genom magit, som är ett Emacs-interface till git.

Emacs kan också editera filer remote som om de hade funnits lokalt via tramp-mode (krypterat via ssh).

Emacs kan dessutom göra "hot reloading" av JavaScript, HTML och CSS - dvs. aktivera dina ändringar automatiskt i browsern medan du kodar.

Med impatient-mode i Emacs behöver du inte ens spara HTML-filen - ändringarna injiceras tecken för tecken samtidigt som du skriver. Och med skewer-mode kan du programmera JavaScript och CSS som en riktig Lisp-hacker - dvs. snabbt och interaktivt.

skewer-mode
https://www.youtube.com/watch?v=VEcobuYr5wg

impatient-mode - see your HTML rendered as you type
https://www.youtube.com/watch?v=QV6XVyXjBO8
__________________
Senast redigerad av godmannen 2017-04-17 kl. 22:40.
Citera
2017-04-18, 08:35
  #7
Medlem
Tack för bra svar! Många intressanta möjligheter att kika på.

En fråga, vad är fördelen att köra med github för uppladdning? Endast versionskontroll och att kunna rollbacka tidigare versioner? Det är ju kanske värt det bara pga av det, men jag undrar om det är ännu mer?

Atom, sublime har jag funderat på. Har redan laddat ner VS Code men inte hunnit testa. Har ni erfarenhet av skillnaden och är det i så fall någon större eller är det lite hugget som stucket med dessa tre? För av vad jag förstått är de ganska omtyckta alla tre. Skulle vara trevligt att höra era för- och nackdelar med respektive dock.
Citera
2017-04-29, 17:51
  #8
Medlem
NMYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
Atom, sublime har jag funderat på. Har redan laddat ner VS Code men inte hunnit testa. Har ni erfarenhet av skillnaden och är det i så fall någon större eller är det lite hugget som stucket med dessa tre? För av vad jag förstått är de ganska omtyckta alla tre. Skulle vara trevligt att höra era för- och nackdelar med respektive dock.

Skulle nog säga att de alla tre är relativt lika, lite av en smaksak vilken man väljer.
Kan inte direkt komma på några tydliga för-/nackdelar, de är relativt enkla i sitt utförande.
Som lislex nämnde så är notepad++ rätt schysst också då det finns mycket plugin att installera efter behov.
Citera
2017-04-30, 17:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
En fråga, vad är fördelen att köra med github för uppladdning? Endast versionskontroll och att kunna rollbacka tidigare versioner? Det är ju kanske värt det bara pga av det, men jag undrar om det är ännu mer? .
Jag skulle säga att versionskontroll är så otroligt viktig fördel att det räcker. All kod SKA versionshanteras och pushas till ett repo som ligger på en annan dator. Annars kan man förlora allt precis vilken sekund som helst. Man behöver inte heller tänka på att spara kopior av kod i separata foldrar eller att ha kvar bortkommenterad kod.

Andra viktiga fördelar med GitHub (eller vilket annat versionshanteringssystem som helst):
-Du har en backup om något går fel. Exempelvis hårddisk-haveri och backuperna har inte fungerat, någon illvillig person tar sig in på webbkontot och röjer runt.
-Du kan brancha när du gör större ändringar och kan jobba med flera olika ändringar och buggfixar samtidigt utan att för den delen påverka produktionskoden.
-Du kan ha flera utvecklare inne samtidigt som jobbar med ändringar. De kan till och med jobba med samma kod...även om det kan bli lite jobbigt att merga koden.
-Om du har shellaccess till webbservern så kan du hämta koden direkt från repot till din webbplats.

Jag kör Heroku för en av mina webbplatser och har där kopplat ett GitHub-repo. När jag pushar kod till repot så deployas koden automatiskt på Heroku.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback