Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-01, 19:29
  #25
Medlem
FelixSotizs avatar
Härlig läsning, inget lätt beslut att ta när man går från en trygg anställning och starta upp en egen liten låda.

Gav för tre år sedan upp en förhållandevis trygg anställning i IT-branschen och klev över till energibranschen som konsult. Jag har ingen vidare spetskompetens utan hade snarare ganska tur när jag landade mitt första uppdrag, jag sitter än idag kvar i samma uppdrag och trivs helt ok.

Det är lite riskabelt att sitta med endast en uppdragsgivare, man blir lite för bekväm med att inte behöva jaga uppdrag men samtidigt motiverar det mig att prestera på topp eftersom jag sitter på ett väldigt bra uppdrag. Man kan väl i princip likställa uppdraget som en heltidsanställning med tanke på ansvarsområdet, nackdelen är då att jag kanske inte riktigt kan debitera som en "riktig" konsult utan måste anpassa mitt timpris mot vad en anställd kostar. Det är en hårfin balansgång med timdebitering för att dom inte ska vilja anställa och fortfarande tycka att dom får valuta för pengarna.

Fördelen är såklart att jag kan plocka ut betydligt mer i lön än vad jag hade haft som anställd i samma roll, lyckades även deala till mig att uppdragsgivaren står för dator/telefon. Samtidigt känns det lite tråkigt att det blir så jävla dyrt att ta semester, det är inte sol&bad semestern till Mallis som kostar, det är utebliven fakturering
Citera
2018-03-16, 14:40
  #26
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Då var det dags för en uppdatering igen. Jag var igång direkt med ett par jobb men sen tog det stopp av nån anledning. En av de kunderna som var riktigt starkt på gång blev plötsligt till salu och ingen där vågar göra något i någon riktning. Jag är dock godkänd leverantör hos dem. Förmodligen var det väl så att när det blev dags att skriva ut inköpsordrar tog det emot lite. Nu har jag tidigare jobbat med försäljning av stora dyra saker och tjänster och vet att tålamod är förutsättningen för allt framgångsrikt säljarbete. Två saker i mitt upplägg förändrade jag efter en tid. Den första var att liera mej med ett par konsultföretag. Till att börja med kör jag som underkonsult men vi diskuterar att göra om avtalen om ett tag så att vi agerar mer jämsides vilket är bättre för min vinstmarginal. Det andra var att jag insåg att det finns en rejäl efterfrågan på CE-märkning men brist på folk som håller på med det och som begriper sej på maskinsäkerhet och system. Jag upptäckte att jag hållit på rätt mycket med ämnet tidigare men då handlade det om kvalitetssäkring för militära kunder. Principen är dock densamma.

Hur ser det ut idag då rent konkret? Jo tack, någotsånär hyfsat tycker jag. Jag planerar att ta ut första lönen nån gång i april då jag investerat betydligt mer än planerat i mjukvaror och kompetensutveckling. Jobbmässigt har jag full beläggning just nu tom april ut och mer är på ingång. Det är två företag som vill ha mej på deltid under längre tid. Jag har i nuläget fem aktiva ramavtal med industriföretag och konsultföretag, samtliga med brand-names som rankar högt i undersökningar och har funnits länge. Villkoren varierar lite men där jag har varit tvungen att gå ner i timrat råder en tidsbegränsning och sen omförhandling av pris. Jag har även lyckats landa jobb inom haveriutredning där anseendet betyder allt. Har jag börjat få de referenserna så genererar de jobb i sej.

Som det ser i nuläget känns det rätt bra och jag tycker jag har kontroll på situationen. Hade ni frågat vid årsskiftet hade svaret nog varit ett annat men jag är tålmodig av naturen och visste att vändningen skulle komma.
Citera
2018-09-27, 22:26
  #27
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Dags för uppdatering igen. Det är gasen i botten nu. Jag har fullt upp med bokningar fram till sommaren -19 och jag är tvungen att tacka nej till förfrågningar från kunder. Senaste månaderna har jag inte ägnat mej åt marknadsföring utan jobben kommer av sej själva till mej. Jag tar nu ut full lön och har börjat räta ut bucklorna i privatekonomin.
Citera
2019-01-24, 22:49
  #28
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Det var önskemål om uppdatering av denna tråden i en annan tråd. Egentligen inga större skillnader då det rullar på. Jag har kontrakt april ut men det förlängs sannolikt året ut. Har även sålt ett annat jobb på löpande räkning för ca 150K. Jag känner mej mer avslappnad nu när pengar inte är en issue längre. Har tom råd att gå en kurs i CE-märkning då jag tänker sälja det på allvar framöver. Generellt kan jag nog säja att jag är där jag ville med mitt företag.
Citera
2021-03-30, 16:29
  #29
Medlem
Rigor Mortiss avatar
En uppdatering i tråden igen. Jag upplever att jag har nått ett ganska stabilt läge i företaget. Det rullar på med bra lönsamhet och jag behöver inte anstränga mej för att få in jobben ens i Coronatider. Det har gjort att energin läggs på att få till de riktigt roliga jobben och inte bara brödjobben. För närvarande räcker orderstocken fram till januari och längre än så är det ingen större idé att ha. Mot bakgrund av detta har jag börjat på nästa steg, expansion. Jag har inlett ett samarbete med ett annat litet konsultföretag med något annan inriktning. Vi går in i lite större projekt tillsammans där den som dragit in jobbet får störst bit av eventuell vinst. De resurser vi behöver hyr vi in ur kontaktnätet. I dagsläget har vi faktiskt börja komma in hos tämligen stora företag då vi kan erbjuda spetskompetens i vissa ämnen till ett konkurrenskraftigt pris då vi inte behöver dra runt en massa overhead.

Som det ser ut just nu kommer båda barnen att börja jobba på timme i företaget, den ena som konstruktör och den andra med certifieringsfrågor.

Kort sagt blev det här precis vad jag ville. Jag har roligt på jobbet, slipper all corporate-smörja och har ökat min lön med typ 30%. (Lönen var rätt bra redan innan...)
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback