Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-17, 10:54
  #1
Medlem
mjps avatar
Min sambo ska köpa in sig i min fastighet och banken vill låna henne 1 miljon!
Jag kan tänka mig att hon betalar mig pengarna med dagens ränta under 30 år direkt till mig istället så slipper hon amortering å sånt
Så sparar vi in en massa pengar som banken snor en på!
Vad blir kontentan på det här ekonomiska upplägget?
Skatteavdrag osv?
Tacksam för svar👍
Citera
2017-04-17, 10:58
  #2
Medlem
note-its avatar
Nej, nej, nej och åter nej. Hon ska köpa in sig via banken och få sig som registrerad ägare i fastigheten.
Alternativt så hyr hon av dig. Hon ska inte köpa in sig via en sorts hemmagjord avbetalningsplan. .
Citera
2017-04-17, 11:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Nej, nej, nej och åter nej. Hon ska köpa in sig via banken och få sig som registrerad ägare i fastigheten.
Alternativt så hyr hon av dig. Hon ska inte köpa in sig via en sorts hemmagjord avbetalningsplan. .

Om TS upprätter skuldebrev och sambo skrivs in som delägare, varför ska man då ge banken pengar?
Citera
2017-04-17, 11:04
  #4
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Om TS upprätter skuldebrev och sambo skrivs in som delägare, varför ska man då ge banken pengar?
Japp varför är det ett problem?enkelt räknat 30år/12mån/2000kr ammortering=660 000kr / Sen kommer mera skatter??och det är det jag undrar över?
__________________
Senast redigerad av mjp 2017-04-17 kl. 11:09.
Citera
2017-04-17, 11:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Om TS upprätter skuldebrev och sambo skrivs in som delägare, varför ska man då ge banken pengar?

Eftersom räntan är låg och ger skatteavdrag
Citera
2017-04-17, 14:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Japp varför är det ett problem?enkelt räknat 30år/12mån/2000kr ammortering=660 000kr / Sen kommer mera skatter??och det är det jag undrar över?

Med reservation för att jag kan ha fel: Amorteringen utlöser ingen skattekonsekvens, det minskar ju bara skulden. Ränteuttag dom görs av din sambo ska antagligen skattas i inkomstslaget kapital (30%) och med samma belopp får hon isåfall göra avdrag för räntekostnad. Detta blir således ett nollsummespel, jag skulle vilja påstå att risken att "åka dit" på detta är minimal och drar slutsatsen att någon skatteeffekt ej uppstår. (Givetvis uppstår skatteeffekter om/när ni säljer fastigheten eventuellt även nu för den delen du avyttrar till sambon, men det är ju en annan sak).

Vidare kan säkert med fördel ägna en tanke på hur upplägget kommer fungera om 5, 10, 15 år och vad som händer med upplägget vid separation. Kan ju finnas klara nackdelar med att ha förehavanden mer än nödvändigt partners emellan den dagen det går åt h-vete, hur väldokumenterat det än må vara.

Man skulle även kunna föra ett resonemang kring vad TS alternativavkastning är - och utifrån detta fundera över rimligt ränteuttag. Är det 1msek som kunnat investerats i en bred aktiefond eller är det egentligen 1 msek som skulle minska TS lån till banken? Men utifrån frågeställningen antar jag att TS funderat över detta och är tillfreds med det.
Citera
2017-04-17, 17:17
  #7
Medlem
Katzyns avatar
Så att hon lånar pengarna av dig istället för av banken, på pappret, och blir inskriven som ägare till fastigheten? Tja, så länge ni håller ihop, men hur lägger ni upp det vid en separation?
Citera
2017-04-17, 17:33
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Min sambo ska köpa in sig i min fastighet och banken vill låna henne 1 miljon!
Jag kan tänka mig att hon betalar mig pengarna med dagens ränta under 30 år direkt till mig istället så slipper hon amortering å sånt
Så sparar vi in en massa pengar som banken snor en på!
Vad blir kontentan på det här ekonomiska upplägget?
Skatteavdrag osv?
Tacksam för svar👍

Är upplägget att du ska ge henne pengar mot att hon betalar dig en avgift motsvarande dagens ränta på 1miljon kronor i 30år? Skatteavdrag kan aldrig komma ifråga isåfall, däremot skatter möjligtvis, beroende på hur mycket du kommer tjäna på "verksamheten".
Citera
2017-04-17, 22:47
  #9
Medlem
mjps avatar
Tack för era svar!
Hon får samma ränta som banken skulle ha gett,men ingen amortering!
Vid separation löser jag ut henne ur huset och har hon betalat mig 300 000 tusen av 1 miljon så får man ta dit en värderare som säger hur mkt huset är värt och om hennes 300k som är insatt till mig skulle vara värt 400k pågrund av värdestegring är det väl som d e?
Citera
2017-04-17, 23:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Tack för era svar!
Hon får samma ränta som banken skulle ha gett,men ingen amortering!
Vid separation löser jag ut henne ur huset och har hon betalat mig 300 000 tusen av 1 miljon så får man ta dit en värderare som säger hur mkt huset är värt och om hennes 300k som är insatt till mig skulle vara värt 400k pågrund av värdestegring är det väl som d e?

Du menar väl ingen ränta? Amorterar gör hon ju eftersom hon ska betala till dig under 30 år. Du ger henne m a o ett privatlån. Självklart är det en bra deal eftersom hon slipper räntan. Att räntan är avdragsgill vid lån i bank innebär inte att man får tillbaks hela beloppet.
Men ni ska ta hjälp av jurist för att skriva ett avtal.
Citera
2017-04-18, 09:54
  #11
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Du menar väl ingen ränta? Amorterar gör hon ju eftersom hon ska betala till dig under 30 år. Du ger henne m a o ett privatlån. Självklart är det en bra deal eftersom hon slipper räntan. Att räntan är avdragsgill vid lån i bank innebär inte att man får tillbaks hela beloppet.
Men ni ska ta hjälp av jurist för att skriva ett avtal.
Tack för det!
Vet du hur mkt den avdragsgilla biten är på lånet?
Citera
2017-04-18, 10:08
  #12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Tack för det!
Vet du hur mkt den avdragsgilla biten är på lånet?
Hela räntan är avdragsgill men du får bara tillbaka 30% av den på skatten.

Observera att ett annat upplägg är att gå till banken och låna en miljon den "rätta" vägen. Denna investerar du sedan i någon lågkostnadsfond på börsen och avkastningen använder ni tillsammans. Är räntan lägre än avkastningen så detta en bättre deal. Detta förutsätter dock att ni vet vad ni håller på med.

Då blir det heller inga problem vid en framtida bodelning då lånet står på henne och hon äger även 50% av fastigheten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback