Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-27, 08:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ponytailbuttplug
Lyssnade bara på det du postade senast såhär i förbifarten, du är riktigt grym på att mixa, helt klart! Låten i sig kan ju diskuteras

Vad använder du för att skapa trumpeten?

Mvh

Edit: Var tvungen att lyssna lite mer och snubblade in på "pages of my past"...
Wow! Potentialen är stor! Är vokalerna inspelade och bearbetade av dig också?
Riktigt jävla bra produktion!
Hej,

Tack för att du lyssnat! Jag kände att jag var lite för snabb med att posta den låten, när jag lyssnat några gånger så blev jag kräkfärdig. Jag har tagit ner den och måste jobba mer på den haha. Jag är alltid för otålig. Jag slängde ihop den på 2 timmar när jag hade tagit ett par dussin öl...

Just trumpeten är faktiskt en stock plugin som jag lagt massa EQ och Reverb på. Jag jobbar i Logic Studio, jag upplever att det mesta finns i stock faktiskt, man får tweaka sounden lite bara

Pages of my Past är faktiskt en av de låtarna jag är mest nöjd över. Vocalsen hittade jag på www.looperman.com, där finns en hel uppsjö med professionella samt hobby sångare som postar sina acapellas. Riktigt bra sida! Jag bearbetade accapellan lite, jag choppade upp den och fick tima den lite samt lägga refrängen senare och sedan givetvis lite effekter annars höll den hög kvalite direkt egentligen!

Återigen tack för att du lyssnat och tack för din feedback!
Citera
2017-06-26, 22:04
  #14
Medlem
Då var det dags igen..

Såg att YouTube hade exploderat med någon "JAG SÅG SVART" meme. Många olika låtar finns redan ute så jag tänkte varför inte vara lika originell som alla andra.

Låten heter kort och gott "Jag såg Svart" och är baserad på en YouTuber som heter Clueless Swede, som för övrigt verkar vara väldigt utsatt för tillfället...

Genre: Elektronisk
BPM: 130
All lyrics är tagna från Clueless Swede som jag klippt ihop själv.
Låten i sig är gjort i Logic Studio. Enbart stock plugins!

Den här gången går länken till YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=obxELaj10RE
Citera
2017-06-27, 16:14
  #15
Medlem
Finns nu även upplagd som instrumental version på min soundcloud:

https://soundcloud.com/jonasrooth/ro...t-instrumental

Allt gott!
Citera
2017-07-02, 16:00
  #16
Medlem
Jag fortsätter att mata!

Dags för ett nytt livsverk. Denna gång åt det mer tropiska hållet med en riktigt härlig saxofon slinga, riktig samplad sådan dessutom. Fick jobba med den dock, choppa upp och hitta rätt tajming och dyl.

Låten är som vanligt skapad i Logic Pro X där jag använt mig av stockplugs utöver sax slingan då.

BPM 121..

Som vanligt får ni gärna återkomma med feedback.

https://soundcloud.com/jonasrooth/rooth-saxy

Skål osv
__________________
Senast redigerad av htoor 2017-07-02 kl. 16:07.
Citera
2017-08-03, 21:15
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htoor
Jag fortsätter att mata!

Dags för ett nytt livsverk. Denna gång åt det mer tropiska hållet med en riktigt härlig saxofon slinga, riktig samplad sådan dessutom. Fick jobba med den dock, choppa upp och hitta rätt tajming och dyl.

Låten är som vanligt skapad i Logic Pro X där jag använt mig av stockplugs utöver sax slingan då.

BPM 121..

Som vanligt får ni gärna återkomma med feedback.

https://soundcloud.com/jonasrooth/rooth-saxy

Skål osv

Keep going! Mysigt
Citera
2017-08-19, 09:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotenurkalaset-0
Keep going! Mysigt
Kul att du tagit dig tid att lyssnat och att du tyckte om den!

Stort tack!
Citera
2017-08-19, 09:49
  #19
Medlem
Dags för ny låt, semestern är över...

Denna gång har jag försökt mig på att skapa en klubb sång, 122 bpm.

En arg inledning följt av en slinga som lätt blir tjatig... Haha, fast sådan är ju denna typ av musik.

Lyssna gärna:https://soundcloud.com/jonasrooth/rooth-fire-mad

Som vanligt skapad i Logic, stockplugs. Samplade och skapade lite egna instrument i EXS24.

Allt gott!
Citera
2017-09-09, 07:19
  #20
Medlem
DAGS IGEN!

Jag får hålla liv i min egna tråd haha

Nu har jag gett mig på DnB genren där jag mixtrat med lite olika bas plugins. Låten heter Never Die och innehåller vocals från en användare som heter Mysth (på looperman.com)

DAW: Logic Pro
Plugs: A.N.A, ESX24, ES2, ESP....
BPM: 135

https://soundcloud.com/jonasrooth/ro...ysth-never-die

Jag är redo att bli manglad!
Citera
2017-09-24, 11:07
  #21
Medlem
Jag fortsätter att hålla tråden vid liv

Dags för en tropical house låt.. Hittade schyssta vocals på looperman!

https://soundcloud.com/jonasrooth/co...am-rooth-remix

Hade jobbiga problem med denna låt då min dator sviker mig när jag kör många spår... Men slutprodukten är jag nöjd över
Plugs: A.N.A, Serum, Stockplugs...
BPM 110

Hejhå
Citera
2017-10-03, 18:53
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htoor
Jag fortsätter att hålla tråden vid liv

Dags för en tropical house låt.. Hittade schyssta vocals på looperman!

https://soundcloud.com/jonasrooth/co...am-rooth-remix

Hade jobbiga problem med denna låt då min dator sviker mig när jag kör många spår... Men slutprodukten är jag nöjd över
Plugs: A.N.A, Serum, Stockplugs...
BPM 110

Hejhå

Grymt! Placeringen av shakern känns rätt najs. Men jag hade nog mergat den lite mer inåt samt sänkt den i innan droppet, den tar rätt mycket fokus från det andra. Eller så är det bara att den borde sänkas.

Tamborinen känns lite torr och tråkig. Vet inte om det är att den ligger väldigt platt i mitten.

Gotta love that base. Den känns lite baslös. Kicken hade jag nog velat boosta upp i dem lägre frekvenserna. Kanske höja din bas lite mer, samt göra lite saturation på den och få lite treble frekvenser på den. Jag tycker det blir lite mer liv i den och rent perceptuellt framhäver man basen på det sättet. Sök på Pink Noise mixing, där var ett intressant klipp (hittar inte nu) där han har jämfört många låtar och det går högst i dem lägre frekvenserna och lägre i dem högre frekvenserna.

Stundtals hade jag även velat köra lite lång attack på kompressorn/sänka leaden så den hamnar bakom rösten så den hamnar i fokus liksom.

Det är mina tips iallafall. Men det är ju en skön låt! Är det en snubbe som har spelat in vocals själv eller taget som acapella? Har inte hört originalet innan.

Tack för lyssningen!
Citera
2017-10-09, 18:46
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotenurkalaset-0
Grymt! Placeringen av shakern känns rätt najs. Men jag hade nog mergat den lite mer inåt samt sänkt den i innan droppet, den tar rätt mycket fokus från det andra. Eller så är det bara att den borde sänkas.

Tamborinen känns lite torr och tråkig. Vet inte om det är att den ligger väldigt platt i mitten.

Gotta love that base. Den känns lite baslös. Kicken hade jag nog velat boosta upp i dem lägre frekvenserna. Kanske höja din bas lite mer, samt göra lite saturation på den och få lite treble frekvenser på den. Jag tycker det blir lite mer liv i den och rent perceptuellt framhäver man basen på det sättet. Sök på Pink Noise mixing, där var ett intressant klipp (hittar inte nu) där han har jämfört många låtar och det går högst i dem lägre frekvenserna och lägre i dem högre frekvenserna.

Stundtals hade jag även velat köra lite lång attack på kompressorn/sänka leaden så den hamnar bakom rösten så den hamnar i fokus liksom.

Det är mina tips iallafall. Men det är ju en skön låt! Är det en snubbe som har spelat in vocals själv eller taget som acapella? Har inte hört originalet innan.

Tack för lyssningen!
KUL! Tack!

Haha kul att du nämner både shakern och tambourinen, det är båda tagna från Apple loops faktiskt bara rakt ur biblioteket. Otroligt kul med denna feedback. Jag får gå tillbaka till mixen och lyssna igenom mer noggrant. Tack för tipset med Pink Noise Mixing, ska kika på det

Förstår helt vad du menar, det var faktiskt först i bilen som jag upptäckte att det saknades tryck. Jag har inga fancy saker hemma, proddar just nu i iPhone hörlurar vilket är en skam i sig.

Måste lägga mer tid på EQ överlag, jag liksom tröttnar och känner snabbt att "det duger" och anser den vara färdig.

Bra inspel på vocalsen, det ska jag tänka på!

Jag sitter en del på looperman.com, där postas folk sina alster i alla dess former, den här hittade jag och tyckte lät intressant. Det är liksom hobby människor precis som jag som letar efter kompositioner/remixer av sina egna kreationer, finns väldigt mycket och dessutom blir det mer unikt när man hittar en schysst vocals som inte är ute och cyklar på varenda remix.

Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att lyssna på låten och för din konstruktiva kritik, det är precis det här jag behöver och vill höra. TUSEN TACK!
Citera
2017-10-09, 20:56
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htoor
KUL! Tack!

Haha kul att du nämner både shakern och tambourinen, det är båda tagna från Apple loops faktiskt bara rakt ur biblioteket. Otroligt kul med denna feedback. Jag får gå tillbaka till mixen och lyssna igenom mer noggrant. Tack för tipset med Pink Noise Mixing, ska kika på det

Förstår helt vad du menar, det var faktiskt först i bilen som jag upptäckte att det saknades tryck. Jag har inga fancy saker hemma, proddar just nu i iPhone hörlurar vilket är en skam i sig.

Måste lägga mer tid på EQ överlag, jag liksom tröttnar och känner snabbt att "det duger" och anser den vara färdig.

Bra inspel på vocalsen, det ska jag tänka på!

Jag sitter en del på looperman.com, där postas folk sina alster i alla dess former, den här hittade jag och tyckte lät intressant. Det är liksom hobby människor precis som jag som letar efter kompositioner/remixer av sina egna kreationer, finns väldigt mycket och dessutom blir det mer unikt när man hittar en schysst vocals som inte är ute och cyklar på varenda remix.

Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att lyssna på låten och för din konstruktiva kritik, det är precis det här jag behöver och vill höra. TUSEN TACK!

Ingen fara, det är ju därför vi är här!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback