Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 10:14
  #1
Medlem
Hej. Så har en ssd Intel s3700 serien som tappar kontakt helt plötsligt. Kör Intels program ssd toolbox och får meddelande having trouble communicating with selected drive till och från. Har intel I7 6700 4,00 GHz, 16 Gb ram, moderkort z170 gaming M5.
Provade sätta ssd i gamla datorn och där funkar det felfritt med programmet ssd toolbox utan att den tappar kontakt. Provat byta kontakter etc men problemet kvarstår. Någon som kan hjälpa?
Citera
2017-04-17, 17:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnadi
Hej. Så har en ssd Intel s3700 serien som tappar kontakt helt plötsligt. Kör Intels program ssd toolbox och får meddelande having trouble communicating with selected drive till och från. Har intel I7 6700 4,00 GHz, 16 Gb ram, moderkort z170 gaming M5.
Provade sätta ssd i gamla datorn och där funkar det felfritt med programmet ssd toolbox utan att den tappar kontakt. Provat byta kontakter etc men problemet kvarstår. Någon som kan hjälpa?

Lite halvskumt fel. Jag funderar på moderkort eller bios som bråkar med dig. Har du några andra diskar inkopplade ? Cd enheter ? Skrivare ? Allt som går på usb koppla bort . Defekta tillbehör kan ge en hel del skumma fel.
Citera
2017-04-18, 06:36
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Man kan om man är lite händig och har lite tålamod uppdatera Bios. Tar reda på mer information från moderkortets webbsida, te.x på deras forum eller hjälpavsnitt.
Citera
2017-04-18, 08:14
  #4
Medlem
Byt SATA kabel

Installerat chipset drivrutinerna ?

Prova resetta bios, dock tror jag mer på satakabeln
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-04-18 kl. 08:17.
Citera
2017-04-18, 11:19
  #5
Medlem
Ok tackar för info. Ska prova med bios. Kablar har jag provat byta ut samt kopplat bort övrigt som kan störa men hittills utan någon framgång. Firmware är uppdaterat etc.
Citera
2017-04-18, 13:28
  #6
Medlem
Vanligaste problemen jag varit med om är just kompatibeliteten.
Många sådana här problem som löser sig med biosuppdateringar och firmwareuppdateringar.

Viktigt att uppdatera både disk och bios.
Fortsätter problemet så fortsätt håll utkik efter nya FW/Bios versioner..
Ytterligare tips är att skriva i både ASUS och Intels egna forum om problemet för att göra dem uppmärksamma på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback