Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 23:07
  #109
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kvalitet är inte samma sak som premium. 740 i all ära, men på den gamla goda tiden, för 15-20 år sedan när jag körde bilar från början-mitten 90-tal så kommer jag ihåg att det var väldig skillnad mellan 740 och Audi 100, gick inte att jämföra de två, på nåt plan. När 740:in började bli brötig i kupén så höll sig Audin knäpptyst, känslan i reglage och inredning en helt annan. Nu är det helt fel att jämföra 740 med en generation senare bil, det är ju 940 i sånt fall, men även den faller platt i komfort och känsla mot 100, i mina ögon ivf.

Att kvalitén inte levde upp till vad känslan lovade är en annan sak och något av en paradgren för hela VAG.
Nu var ju det i början av Audis klättrande på premiumstegen, de var kanske inte riktigt framme då, men bra bit på väg. Det är ju inget som är en objektiv sanning från min sida, det är så det är. Från och med då, början på 90-talet, så räknas Audi till premiumtillverkarna på riktigt. De sätter ett högt pris på en relativt alldaglig bil och får den såld och säljer in konceptet premium till sina kunder.
Nej usch, det var ju då den generationen när de började runda till bakpartierna som AUdis blev riktigt fula och tråkiga och nuförtiden ser de ju nästan exakt ut som motsvarande VW. Mina grannar har en A6 från 2014 och när de låser den låter det KLONK. När jag låser min Cadillac Deville 1996 låter det pysch.

Men visst vill folk betala massa extra för fyra nollor så låt gå.
Citera
2017-04-21, 03:54
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag vill påstå att uppgången började när WV köpte varumärket Autounion från Daimler-Benz på 60-talet. Man slog då ihop märkena DKW och NSU som blev Audi. Man hade dock svårt att bli accepterad p g a. arvet från småbilstillverkaren NSU och DKW med sina allvarliga kvalitetsproblem.

När Quattron slagit igenom var man accepterad i premiumklassen.

DKW ( = Döden Kommer Winglande eller Damernas Knull Werkstad )

Ja DKW var skojiga bilar, tvåtaktare som överhettade lätt ibland, hade väl bara tre växlar, varav ettan var osynkad tror jag. Rattväxel var det väl. Ibland var backväxeln omöjlig att få i, man fick ut och skjuta på.

Efterkrigstidens tyska bilindustri hade ju en hel del bekymmer, bla avskiljandet av Östtyskland med byggandet av Järnridån, svag inhemsk marknad och ekonomisk osäkerhet så var det ju Mercedes, Volkswagen och Porsche som gick bra mest hela tiden.

Dåvarande Västtyskland miste en del av sin varvsindustri också.

BMW fick sitt uppsving med BMW 2000 och BMW 2002 hette den väl och var Turbo-laddad. Alltså den första vanliga personbilen som var turboladdad. Fast det fanns ingen bra laddreglering utan den bara sparkade igång. Lömskt att köra, drog man på för mycket i uppförsbacke så brändes ventilerna. Om det var halt så åkte man i diket hur man än gjorde, bromsarna var inte lika jämna som på kvalitetsbilarna Porsche och Mercedes

BMW 1600, BMW 1800 och BMW 2000 var kände för att ha dålig krocksäkerhet, och rostade mycket.

AUDIs storhetstid började först med AUDI quattro, den första fyrhjulsdrivna kärran, Och den gick ju väldigt bra i alla rally-tävlingar, och en välbyggd bil

Jag hade en gång en AUDI Rallybil den var verkligen något extra, det var dock inte den fyrhjulsdrivna utan modellen innan.
Citera
2017-04-21, 12:49
  #111
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
BMW fick sitt uppsving med BMW 2000 och BMW 2002 hette den väl och var Turbo-laddad. Alltså den första vanliga personbilen som var turboladdad.

Jag tror faktiskt Chevrolet Corvair turbo var före BMW 2002 Turbo men det kan ha funnits någon turbobil innan dess.
Citera
2017-04-21, 13:42
  #112
Medlem
Som flera har skrivit så var det väl med quattrosatsningen samt lanseringen av Audi100 i början på 80-talet som Audi sökte sig mot 'premium'. Kommer ihåg att jag testade en Audi 200 turbo , den gick som ett skott.

Jag kommer också ihåg att jag tyckte att Audi V8 var väldigt imponerande på 80-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Audi_V8

Senare gick jag och köpte mig en ny A6 (97) med V6a , då fick man en lärdom i vad VAG-servicenivå är
Har inte blivit fler VAG produkter för mig.
Citera
2017-04-21, 18:35
  #113
Medlem
Har själv en Audi och tycker det är i högsta grad en premiumbil, men sedan tycker jag det skiljer mellan premium och premium. En S-Klass är betydligt mer premium än t.ex A8 eller 7-serie. Men A4/3-Serie/C-Klass lirar i samma mellanklass premium liga.

Även A6/5-Serie/E-Klass.

Premium är allt från status vad det gäller märket till känslan man får när man sätter sig i kupén. Premium har egentligen inte det minsta att göra med hur hållbar/problemfri en bil är. Min har visserligen varit helt problemfri de 16 000 mil jag haft den, men det är ingen hemlighet att Tyskar generellt har problem, ja även BMW och Mercedes.

Volvo tycker jag i allra högsta grad börjar komma in i det gänget med de nya modellerna.

Sedan att medelsvensson tycker att Audi inte är ett premiummärke för att det sticker i ögonen är en annan femma, det anses som premiummärke av i princip alla motorjournaler i världen.

Premium är egentligen = Märke, Upplevd kvalité, Teknik och prestanda.

Se det som mobiler, iPhone kommer alltid vara "premium" även om Meizu,ZTE,Xiaomi bygger telefoner med samma material och samma prestanda.
Citera
2017-04-26, 15:16
  #114
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag skulle säga att Audi 80 och 100 aldrig har varit premium.

90, 200, urquattro, sport quattro var däremot väldigt premium jämfört med andra "premiumbilar" som tex Volvo 260, 760 och Ford Granada. Jämfört med BMW 7-serie och fläskmercor så var de mindre premium.

200 fick turbomotor 1979 och fyrhjulsdrift 1984. Urquattro kom med fyrhjulsdrift och turbo 1980. 90 med 5-cylindrig motor och fyrhjulsdrift var unik i småsedanklassen till 1987 då BMW 325IX kom.
Från och med 1987 så hade Audi quattro Torsendiff på mitten.

Så mellan 79-86 så hade Audi några säregna bilar.

I slutet på 80 talet så kom ju även en Audi 200 med "dubbla Golf GTI" toppar kallad V8, men jämfört med 20V turbomotorn så ser jag inga fördelar hos den...

Jämför man Audi quattro med andra 4wd system så hade Audi nackdelen att hela motorn var placerad framför framaxeln. På exempelvis BMW 325IX så går ena drivaxeln framtill igenom oljetråget längre fram under motorn. Där min urquattro understyrde så släppte 325IX först lite på framhjulen och sedan lite mera släpp baktill,en mycket trevlig och förutsägbar setup. BMW:n hade dock en del "torque steer" medan quattro inte hade någon kännbar. Visst var Audi först med fyrhjulsdrivna rallybilar, men utvecklingen gick vidare och jag tycker inte att de hängde med riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Jag tror faktiskt Chevrolet Corvair turbo var före BMW 2002 Turbo men det kan ha funnits någon turbobil innan dess.
Precis, strax före Corvair Turbo så kom Oldsmobile Cutlass Jetfire ut på marknaden.
Citera
2019-11-05, 09:10
  #115
Medlem
Varför heter det quattro och inte vier?

Gjorde italienarna någon bilmodell på tyska?
Citera
2019-11-05, 14:51
  #116
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Varför heter det quattro och inte vier?

Gjorde italienarna någon bilmodell på tyska?

Namnet Quattro låter väl bättre än vier?
Så det var säkert nåt snille på Audi som kom på det.
Citera
2020-02-20, 18:54
  #117
Medlem
elbels avatar
(tråd från 2019)
Tycker audi har de äldre modeller som smälter bäst in i dagsläget.
En -99 ser knappt gammal ut i dagsläget
https://www.google.com/search?q=audi...YQ2-cCegQIABAA
Citera
2020-02-21, 14:10
  #118
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
(tråd från 2019)
Tycker audi har de äldre modeller som smälter bäst in i dagsläget.
En -99 ser knappt gammal ut i dagsläget
https://www.google.com/search?q=audi...YQ2-cCegQIABAA

Samma formspråk som volvo 850 vilket faktiskt beror på att stora delar av designgruppen (jag pratar inte om deras chefer peter och jan som brukar stå som designers för 850) gick samma bildesignutbildning i tyskland som bl.a. de som designade audis modeller från samma tidsepok. Det är därför designen är rätt lik för bilar från den tiden.
Citera
2020-02-21, 15:28
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsallee
Audi är en VW i flott förpackning. Du och många andra har blivit lurade av bra pr
Citera
2020-02-21, 15:31
  #120
Medlem
Derpmeisters avatar
Audi har väl aldrig varit ”premium”. Det är ett budgetmärke för riktiga premiumbilar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback