Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-16, 17:16
  #1
Medlem
pantywankers avatar
Är det verkligen så smart att deras extraljus som lyser vitt ingår i blåljuset? Detta bländar mötande som fan och är en trafiksäkerhetsrisk.
Citera
2017-04-16, 17:21
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Nej det är det inte.
Citera
2017-04-16, 18:13
  #3
Medlem
pollenpers avatar
Sänk farten bara och håll koll, det är det som är meningen.
Citera
2017-04-16, 19:50
  #4
Medlem
zepofans avatar
Det är oftare jag möter en idiotjävel med bländande dimmljus än jag möter ett utryckningsfordon, så jag ser det som ett ganska litet problem.
Citera
2017-04-17, 01:37
  #5
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Är det verkligen så smart att deras extraljus som lyser vitt ingår i blåljuset? Detta bländar mötande som fan och är en trafiksäkerhetsrisk.

Det har ju blivit så pga folk inte noterar blåljuset på samma sätt.
Citera
2017-04-17, 04:01
  #6
Medlem
Vitt blinkande ljus används enbart i dagsljus så bländningsrisken bör inte vara så stor.
Citera
2017-04-17, 13:57
  #7
Medlem
Vitt blinkande ljus används oavsett tid på dygnet.
Men används kanske mer på dagen än på natten eftersom blåljus inte syns lika tydligt när det är ljust.
Citera
2017-04-17, 19:33
  #8
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Är det verkligen så smart att deras extraljus som lyser vitt ingår i blåljuset? Detta bländar mötande som fan och är en trafiksäkerhetsrisk.

MYCKET störande o borde vara olagligt. fanns en lag innan eller om den e kvar att dom inte får ha helljus kopplade på så vis att det.....ja....är mindre bra för övriga trafikanter....

Om jag möter en helljusblinkande idiot på utryck, o dom inte slutar blända normalt, så bländar jag alltid dom tillbaka...så dom ska fatta. Vissa fattar o kopplar ur...andra förtsätter sätta övriga trafikanter i livsfara. o kan dom kan alla andra....
Citera
2017-04-17, 19:50
  #9
Medlem
Som förare av brandbil så använder vi blinkande helljus (en del av vår blåljuset) men enbart dagtid.
Detta då blinkande ljus uppmärksammas bra mycket bättre än våra blåljus, framför allt dagtid.

Däremot så ska dom självklart aldrig användas vid mörker så dom bländar.
Citera
2017-04-18, 01:18
  #10
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är oftare jag möter en idiotjävel med bländande dimmljus än jag möter ett utryckningsfordon, så jag ser det som ett ganska litet problem.
Belönas ALLTID med en dos helljus,oavsett vem som kör..
(har faktiskt helljusat polisen.. )
Citera
2017-04-19, 18:08
  #11
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Som förare av brandbil så använder vi blinkande helljus (en del av vår blåljuset) men enbart dagtid.
Detta då blinkande ljus uppmärksammas bra mycket bättre än våra blåljus, framför allt dagtid.

Däremot så ska dom självklart aldrig användas vid mörker så dom bländar.

Håller med dej.. Förare av plåstertaxi...
Citera
2017-04-19, 22:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
MYCKET störande o borde vara olagligt. fanns en lag innan eller om den e kvar att dom inte får ha helljus kopplade på så vis att det.....ja....är mindre bra för övriga trafikanter....

Om jag möter en helljusblinkande idiot på utryck, o dom inte slutar blända normalt, så bländar jag alltid dom tillbaka...så dom ska fatta. Vissa fattar o kopplar ur...andra förtsätter sätta övriga trafikanter i livsfara. o kan dom kan alla andra....
Lagen ändrades för flera år sedan - är idag tillåtet. Med tanke på hur extremt ofokuserade de flesta bilförare är idag så ser jag det som ett måste med blekande helljus.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback