Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-16, 22:00
  #13
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Nu kanske inte den tråden jag skrev i trådstarten var ett bra exempel utan bara ett av många jag uppmärksammat nu sista veckan. I mitt exempel hade ju författaren av inlägget något vettigt att komma med - dock lite sent IMHO.

Däremot skulle jag gärna se att man på något vis uppmärksammar att man svarar på en gammal frågeställning i fall som i exemplet jag gav.

I ett flertal av de trådar jag sett komma till liv igen nyligen på det sätt som jag angav i första inlägget har andra hakat på och börjat ställa frågor till skribenter som inte varit inloggade på flera år och det är egentligen det jag stör mig på. Jag misstänker att detta beror på att gemene man sett tråden som aktiv, läst några inlägg bakåt i tråden och inte insett och uppmärksammat datumet då de skrevs. Att då ställa specifika frågor till inaktiva medlemmar fyller ingen funktion. Ställs frågan däremot generellt så att vem som helst kan haka på är det OK.

Observera att jag inte ser bumpande av gamla trådar där man vill fortsätta att diskutera ämnet som ett problem. Inte heller är det ett problem att ställa frågan "hur har det gått?" då det kan vara relevant med en uppdatering/uppföljning.
Jag har sett att en del skribenter inleder sin bump med t.ex. "Sent svar...", "Gammal tråd visserligen, men..." eller liknande. Tycker inte att man måste göra så, men det underlättar i alla fall för läsarna, så allt gott till såna skribenter.
Citat:
Edit: Jag tar till mig att då det är tillämpligt rapportera för 0.00/0.03.
Men är det verkligen det då? Inläggen är väl fortfarande OnT?
Citera
2017-04-16, 22:10
  #14
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo
Jag har sett att en del skribenter inleder sin bump med t.ex. "Sent svar...", "Gammal tråd visserligen, men..." eller liknande. Tycker inte att man måste göra så, men det underlättar i alla fall för läsarna, så allt gott till såna skribenter.
Helt överens med dig där.
Citat:
Men är det verkligen det då? Inläggen är väl fortfarande OnT?
Det var därför jag skrev "då det är tillämpligt".
Citera
2017-04-16, 22:17
  #15
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Helt överens med dig där.

Det var därför jag skrev "då det är tillämpligt".
Ser nu att jag läste fel. Tyckte du skrev "Jag tar till mig att det då är tillämpligt att..." Liten platsskillnad, stor betydelseskillnad.
Citera
2017-04-16, 22:21
  #16
Medlem
Mia-Rovys avatar
I förbifarten så vill jag (trots att de flesta verkar vara överens) gärna länka till ett fräscht exempel där mod igår till och med sammanfogade en ny tråd med en nästan 10 år gammal tråd. Resultatet var mycket gott, eftersom den tidigare tråden hade mer utförliga resonemang:
(FB) engelska uttrycket "all but" på svenska?

Därmed tror jag att det understryker ännu mer varför förslaget om att arkivera alla trådar över 1 år inte alltid hade varit så bra.

Frågan som ställdes för nästan 10 år sedan är precis lika aktuell idag, och den hade till och med bättre inlägg som kan vara till ännu större nytta för människor som söker efter svar. I kombination med de nya inläggen så får man dessutom se en vägning bland nya perspektiv mot de gamla. Endast win.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-16 kl. 22:25.
Citera
2017-04-17, 00:22
  #17
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag vill bara poängtera att jag definitivt inte har något emot att trådar bumpas för att fortsätta diskussioner. Inte heller när fakta som inte tidigare postats läggs till. Jag är även för att liknande diskussioner tas i redan befintliga trådar - hur gamla de än må vara.

Jag har vid ett antal tillfällen framhävt att en av FBs starka sidor är att inget arkiveras eller försvinner (med undantag för regelbrott) och därför kan ses som en mycket bra källa om man söker fakta om saker som hänt ett bra tag bakåt i tiden.

Mitt "problem" är när användare inte inser att tråden är gammal och spinner vidare med frågor som om de skrevs igår.
Om medlemmar gör som N.Dongo så bra skrev
Citat:
en del skribenter inleder sin bump med t.ex. "Sent svar...", "Gammal tråd visserligen, men..." eller liknande. Tycker inte att man måste göra så, men det underlättar i alla fall för läsarna.
så skulle mycket vara vunnet. Då borde de flesta kunna fortsätta att diskutera medvetna om att tråden inte är dagsfärsk.

Jag själv är inte felfri och har säkerligen gått i fällan jag försöker komma åt här, men om jag lyckats nå ut till några att det kan vara bra om man på något sätt markerar att man drar upp en gammal tråd så är mycket vunnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback