Citat:
Ursprungligen postat av
Snygg-Hasse
Trevligare bil går inte att få, i alla fall inte för den pengen. Många säger att sexan är trög, men det är ju ingen sportbil. Gasar man 180 mellan rödljusen kommer bilen bråka med dig ändå. Den mullrar mysigt tycker jag.
På landsväg och motorväg är den som ett skepp. Går väldigt stadigt och relativt tyst. Första gången jag körde bilen förstod jag inte varför alla körde så sakta, tills jag insåg att jag själv låg i 160. Fart märks inte i den bilen!
När folk säger siffror på bränsleförbrukning som 0,75 så tar jag för givet att de kört 1,8t-motorn.
Jag hade 2,5l-sexan och den drog sällan under litern. På landsväg under sommaren, sure, men i övrigt låg jag oftast över strecket.
Det var en del att göra med bilen, men det mesta gick att lösa alldeles utmärkt själv. Jag råkade ut för det kända problemet med antispinn som varnade (och ibland aktiverade startspärr på bilen, fruktansvärt irriterande). Det kostade mycket möda och besvär, tills jag fick hjälp av någon som kunde Rover. Det visade sig vara väldigt enkelt att fixa. Sånt man lär sig under tiden man äger den, som med de flesta bilar.
Sålde "Albert" p.g.a. familjeutökning, och ångrar mig än idag. Helt makalöst underbar bil.
Vad roligt att du köpte en. Vi pma för några år sen ang 75an.
Min 2.5 kändes som den drog runt litern hur man än körde. Vad man minns tillbaka nu. Testade först 2.0 V6, blev besviken. Sedan 2.5an med automat. Ljudet med plattan i mattan, härligt. Dock är det mer glidarbil än M5a.
Min verkstad var väldigt bra och var vana vid Rovern. Delar var aldrig problem eller särskilt dyra.
Jag är 183 och satt helt okey där fram. Lite mjuka stolar för min smak. Är dock uppväxt med MB W124s kyrkbänk till säte.