• 1
  • 2
2018-01-15, 08:54
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grison
Kolla så att kamremsbytet är gjort. Ska göras vid 15 000 mil och kostar väl lika mycket i kronor. Har hört att vissa tar bilen till UK och får det gjort där för en tredjedel av priset. Fast det borde väl gå att hitta någon bilmek här som gör det till vettiga priser också.

Antar att du syftar på sexan (KV6). Den har tre kamremmar. Vissa fuskar och byter bara den som sitter på den sidan som är lätt att komma åt. Vilket funkar - motorn havererar inte sålänge en av remmarna är hel.

Problemet med denna motor är att termostathuset som är av plast börjar läcka. Viktigt att byta det i samband med kamremsbytet!!! Ett annat designfel är att ventilerna i det variabla insugningsröret börjar klicka så att bilen låter som en diesel. Arbetet kostar minst 7000 kr plus runt 8000 kr för insugningsröret om du köper på eBay från England (nytt). Köp aldrig från X-Parts Sweden, deras priser är dubbelt så höga som från webbutiker i England eller Tyskland även om du räknar in frakten. Gäller även tunga saker såsom bromsskivor.

Annars är det ett extremt bra begagnatköp eftersom priserna är låga beroende på att folk är rädda för ovanliga märken. Förutsatt att du hittar ett välvårdat exemplar såklart. Köp MG ZT 190 (samma bil som Rover 75 fast du slipper det fula kromet).
Citera
2018-01-15, 20:04
Medlem
carljoakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Trevligare bil går inte att få, i alla fall inte för den pengen. Många säger att sexan är trög, men det är ju ingen sportbil. Gasar man 180 mellan rödljusen kommer bilen bråka med dig ändå. Den mullrar mysigt tycker jag.
På landsväg och motorväg är den som ett skepp. Går väldigt stadigt och relativt tyst. Första gången jag körde bilen förstod jag inte varför alla körde så sakta, tills jag insåg att jag själv låg i 160. Fart märks inte i den bilen!

När folk säger siffror på bränsleförbrukning som 0,75 så tar jag för givet att de kört 1,8t-motorn.
Jag hade 2,5l-sexan och den drog sällan under litern. På landsväg under sommaren, sure, men i övrigt låg jag oftast över strecket.

Det var en del att göra med bilen, men det mesta gick att lösa alldeles utmärkt själv. Jag råkade ut för det kända problemet med antispinn som varnade (och ibland aktiverade startspärr på bilen, fruktansvärt irriterande). Det kostade mycket möda och besvär, tills jag fick hjälp av någon som kunde Rover. Det visade sig vara väldigt enkelt att fixa. Sånt man lär sig under tiden man äger den, som med de flesta bilar.

Sålde "Albert" p.g.a. familjeutökning, och ångrar mig än idag. Helt makalöst underbar bil.

Vad roligt att du köpte en. Vi pma för några år sen ang 75an.

Min 2.5 kändes som den drog runt litern hur man än körde. Vad man minns tillbaka nu. Testade först 2.0 V6, blev besviken. Sedan 2.5an med automat. Ljudet med plattan i mattan, härligt. Dock är det mer glidarbil än M5a.

Min verkstad var väldigt bra och var vana vid Rovern. Delar var aldrig problem eller särskilt dyra.
Jag är 183 och satt helt okey där fram. Lite mjuka stolar för min smak. Är dock uppväxt med MB W124s kyrkbänk till säte.
Citera
2018-01-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Min drog runt 0,75 l/mil.

vad var det för model, för det låter ju inte så farligt
Citera
2018-12-07, 21:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Min drog runt 0,75 l/mil.

Vilken motor hade du? Vilka vägar körde du på mest, motorväg?

Edit: DU hade en 1.8 t. Okej jag såg det nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in