• 1
  • 2
2017-04-16, 16:22
Medlem
Jankovics avatar
Hej!

Ska köpa min första bil och fastnade för en Rover jag sett begagnat. Jag vet väldigt lite om märket i sig och ville höra om någon har någon erfarenhet av denna bil? Är det dyrt med reservdelar? Krånglar den generellt mycket/lite?

Tack!
Citera
2017-04-16, 16:28
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jankovic
Hej!

Ska köpa min första bil och fastnade för en Rover jag sett begagnat. Jag vet väldigt lite om märket i sig och ville höra om någon har någon erfarenhet av denna bil? Är det dyrt med reservdelar? Krånglar den generellt mycket/lite?

Tack!

Lite irriterande småfel på el kan förekomma. Annars brukar de rulla på. V6rna är rejält trötta. Räkna inte med att vinna några rödljusrace bara...
Citera
2017-04-16, 16:35
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jankovic
Hej!

Tack!

Mycket trevlig bil faktiskt 75'an (Samma bil som MG ZT). Sista som gjordes i BMW's ägarskap av Rover innan dom la ner alltihop. K-motorn som sitter i (lite olika varianter) hade lite barnsjukdomar men blev riktigt bra på slutet. Är en modern motor till skillnad från den som satt i föregångaren Rover 600 som antingen var Honda eller Rover T (som var en 70-tals motor i grunden).

Kan du meka lite själv är det inga större problem, reservdelar får du tag i billigt från England.
Är en lite udda bil i dag så kolla skicket.
Citera
2017-04-17, 15:03
Medlem
Grisons avatar
Kolla så att kamremsbytet är gjort. Ska göras vid 15 000 mil och kostar väl lika mycket i kronor. Har hört att vissa tar bilen till UK och får det gjort där för en tredjedel av priset. Fast det borde väl gå att hitta någon bilmek här som gör det till vettiga priser också.
Senast redigerad av Grison 2017-04-17 kl. 15:04. Anledning: Edit: Glömde att det bara gäller V6-motorerna...
Citera
2017-05-05, 22:16
Medlem
Är också lite nyfiken på Rover men jag har fått för mig att de dricker som f#n. Stämmer detta?
Citera
2017-05-06, 23:04
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grison
Kolla så att kamremsbytet är gjort. Ska göras vid 15 000 mil och kostar väl lika mycket i kronor. Har hört att vissa tar bilen till UK och får det gjort där för en tredjedel av priset. Fast det borde väl gå att hitta någon bilmek här som gör det till vettiga priser också.

Mitt kamremsbyte gick på 5000 hos Mekonomen.
Det var på den fyrcylindriga turbon.
Citera
2017-05-06, 23:06
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatTrollKatt007
Är också lite nyfiken på Rover men jag har fått för mig att de dricker som f#n. Stämmer detta?

Min drog runt 0,75 l/mil.
Citera
2017-05-09, 10:26
Medlem
Har inte kört den, men provsatt den just när den kom ut. Om jag minns rätt så var den relativt trång, särskilt i baksätet och bagagerummet var litet. Allt detta beror nog på den trevliga retrolooken.
Citera
2017-05-11, 21:48
Medlem
Grisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Mitt kamremsbyte gick på 5000 hos Mekonomen.
Det var på den fyrcylindriga turbon.

Sorry, skulle skrivit att det gällde V6 : orna. Misstänkte att fyrorna var betydligt billigare att serva.
Hur var den i övrigt?

Skulle mycket väl kunna tänka mig en Rover 75 med turbofyran.
Citera
2017-05-11, 22:26
Medlem
idiamindadas avatar
Jag skulle nästan drista mig till att säga att det är mest bang for the buck man kan få.
Citera
2017-05-25, 10:52
Medlem
Hegamons avatar
Kört en Rover 75 V6 kombi. Störde mig på baksätet vars sittdyna jag tyckte var alldeles för lång. Sätet baktill (tyg) var också för mjuk för min smak. Bilen låg tungt på vägen och det är väl en smaksak. Ett problem var att ratten och pedalerna inte synkade, var så att pedalerna hamnade för långt bort och ratten i magen, jag har väl inte så långa ben men jag tycker ändå att sittställningen borde vara bättre. Har nog aldrig kört en bil där jag uppfattat att pedaler och ratt hamnat fel förutom just Rover 75. Jag tror bilen var en manuellt växlad sådan.

Fördelen var väl instrumenteringen och inredningen jag tyckte var av god kvalitet för priset på bilen, retro-inredning med mycket runda former, det kan också vara en nackdel med den inredningen också. Jag tyckte finischen på Rover 75 var bra, metalliclack, och kromdetaljer och motorljudet från V6:an. Men V6 i Rover 75 har täta serviceintervaller och det var dyrt att byta kamremmen, en orsak till att denna modellen med V6 är billig då milen talar för att byta av kamrem ska ske. Det som fick mig att välja en annan bil var jag provkörde en BMW e39 efteråt och tyckte den var strået vassare.
Citera
2018-01-12, 22:37
Medlem
Trevligare bil går inte att få, i alla fall inte för den pengen. Många säger att sexan är trög, men det är ju ingen sportbil. Gasar man 180 mellan rödljusen kommer bilen bråka med dig ändå. Den mullrar mysigt tycker jag.
På landsväg och motorväg är den som ett skepp. Går väldigt stadigt och relativt tyst. Första gången jag körde bilen förstod jag inte varför alla körde så sakta, tills jag insåg att jag själv låg i 160. Fart märks inte i den bilen!

När folk säger siffror på bränsleförbrukning som 0,75 så tar jag för givet att de kört 1,8t-motorn.
Jag hade 2,5l-sexan och den drog sällan under litern. På landsväg under sommaren, sure, men i övrigt låg jag oftast över strecket.

Det var en del att göra med bilen, men det mesta gick att lösa alldeles utmärkt själv. Jag råkade ut för det kända problemet med antispinn som varnade (och ibland aktiverade startspärr på bilen, fruktansvärt irriterande). Det kostade mycket möda och besvär, tills jag fick hjälp av någon som kunde Rover. Det visade sig vara väldigt enkelt att fixa. Sånt man lär sig under tiden man äger den, som med de flesta bilar.

Sålde "Albert" p.g.a. familjeutökning, och ångrar mig än idag. Helt makalöst underbar bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in