Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-16, 14:41
  #1
Medlem
lepops avatar
Jag börjar förbereda mig på att införskaffa ett grow tents med diverse tillbehör primärt för odling av Chili.
Jag har förstått vilken djungel det är av sådana ute på marknaden.
Det som är tanken är att det ska vara en lite mindre variant för placering i en kattvind.

Min inspiration är: https://www.youtube.com/watch?v=VX47M4XFELM

En annan link för olika grow tents är: http://heavy.com/garden/2015/10/top-...a-hydroponics/ Det gäller förvisso för cannabis men det borde ju duga minst lika bra för Chili också.

Det som jag förstår jag behöver är: tältet, lampa (helst LED), fläkt och värmematta. Glömde jag något?

Jag har inte gjort plats än för tältet men vad jag förstår behöver jag ett som inte är högre än 120 cm och inte bredare än 70 cm. Bättre om jag skulle kunna lägga det ner men vet inte om det fungerar.

Vad har ni för system och varför?
Citera
2017-04-16, 19:15
  #2
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag byggde ett eget odlingstält av en papplåda som jag klädde invändigt med en nödfilt av mylar och hängde en odlingslampa ovanför. Det kan vara ett alternativ eftersom det blir svårt att hitta odlingstält som är lägre än 120 cm.

Så här såg det ut tidigare i år när plantorna var små: http://i.imgur.com/9IRo9TH.jpg
Citera
2017-04-16, 21:41
  #3
Medlem
SmithMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Jag börjar förbereda mig på att införskaffa ett grow tents med diverse tillbehör primärt för odling av Chili.
Jag har förstått vilken djungel det är av sådana ute på marknaden.
Det som är tanken är att det ska vara en lite mindre variant för placering i en kattvind.

Min inspiration är: https://www.youtube.com/watch?v=VX47M4XFELM

En annan link för olika grow tents är: http://heavy.com/garden/2015/10/top-...a-hydroponics/ Det gäller förvisso för cannabis men det borde ju duga minst lika bra för Chili också.

Det som jag förstår jag behöver är: tältet, lampa (helst LED), fläkt och värmematta. Glömde jag något?

Jag har inte gjort plats än för tältet men vad jag förstår behöver jag ett som inte är högre än 120 cm och inte bredare än 70 cm. Bättre om jag skulle kunna lägga det ner men vet inte om det fungerar.

Vad har ni för system och varför?

Lite udda mått på ditt utrymme men denna kanske skulle passa: Cultibox. Finns många olika mått på tälten på den sidan så kolla runt lite och se om du kan hitta något ännu bättre.

Jag odlar en C.chinense 'Lemon Habanero' i ett aktivt DWC-system i ett av mina tält som är 90x90x160 och plantan fyller ut hela utrymmet. Använder man jord som substrat och begränsar krukans volym till 3-5 liter samt väljer en småväxt sort (alternativt beskär) så ska den få plats i ditt utrymme.

Det du behöver är: tält, LED-panel, kanalfläkt (för aktivt utblås av varmluften), länkad kedja så du kan höja och sänka panelen (alt. Easy-rolls), samt en pålitlig timer; Värmematta behöver du inte

Har du några övriga frågor om odling generellt eller chiliodling specifik så är det bara att fråga
Citera
2017-04-17, 13:29
  #4
Medlem
lepops avatar
Stort tack för era svar. För er info så har jag just nu en Borg 9 red och en Trinidad Moraga Scorpion Caramel (de är ca 20 resp 7 cm höga nu) Borgen växer dessutom väldigt snabbt (den har dubblat sin storlek sedan ca 9/4).
Borgen tror jag blir 1,20 m och Trinidaden ca 1,5 m. Alternativt kan jag ha ett grow tent i mitt förråd, där har jag väsentligen mer plats men nackdelen är att jag inte kommer åt det lika lätt från hemmet. Kan det bli problem om det är lite kallare där eller håller tältet varmt? Det jag vill kunna uppnå är vinterförvaring av dessa, samt eventuellt försök till korsning av dem samt uppdrivning av flera plantor på sikt. Men primärt måste jag ju kunna vinterförvars dessa på ett för dem tillfredställande sätt. Måste man dessutom ha ett stort CO2 filter som jag har sett vissa på Youtube som håller på med?

Citat:
Paddan1000 Jag byggde ett eget odlingstält av en papplåda som jag klädde invändigt med en nödfilt av mylar och hängde en odlingslampa ovanför. Det kan vara ett alternativ eftersom det blir svårt att hitta odlingstält som är lägre än 120 cm.

Så här såg det ut tidigare i år när plantorna var små: http://i.imgur.com/9IRo9TH.jpg

Snyggt! Vad hade du mer än kartong och mylar? lampa, fläkt värmemåtta? Är det en flyttkartong du har?
Vad är det för vita ploppar som du och flera andra har i jorden, något som skyddar mot sjukdomar?

Citat:
SmithMarx
Lite udda mått på ditt utrymme men denna kanske skulle passa: Cultibox. Finns många olika mått på tälten på den sidan så kolla runt lite och se om du kan hitta något ännu bättre.

Jag odlar en C.chinense 'Lemon Habanero' i ett aktivt DWC-system i ett av mina tält som är 90x90x160 och plantan fyller ut hela utrymmet. Använder man jord som substrat och begränsar krukans volym till 3-5 liter samt väljer en småväxt sort (alternativt beskär) så ska den få plats i ditt utrymme.

Det du behöver är: tält, LED-panel, kanalfläkt (för aktivt utblås av varmluften), länkad kedja så du kan höja och sänka panelen (alt. Easy-rolls), samt en pålitlig timer; Värmematta behöver du inte

Har du några övriga frågor om odling generellt eller chiliodling specifik så är det bara att fråga

Tack! Vilken typ av kanalfläkt duger för ett mindre tält? Har då några tips på LED-panel? Du menar timer för eldtaget för att reglera lampan? Har hört att blått sken på lampan är bra för uppdrivning samt blått och röd är bra för fortsatt växt, håller du med? Värmemåtta behövs väl för uppdrivning av fröer? En gammal chiligubbe på trädgårdsmässan sa att man inte ska lyssna på vad de säger i bukterna om 20-25 C grader på mattan, det ska snarare vara 25-29 C grader.
__________________
Senast redigerad av lepop 2017-04-17 kl. 13:31.
Citera
2017-04-21, 23:20
  #5
Medlem
lääz_kellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag byggde ett eget odlingstält av en papplåda som jag klädde invändigt med en nödfilt av mylar och hängde en odlingslampa ovanför. Det kan vara ett alternativ eftersom det blir svårt att hitta odlingstält som är lägre än 120 cm.

Så här såg det ut tidigare i år när plantorna var små: http://i.imgur.com/9IRo9TH.jpg


Riktigt snyggt! Vilka chilisorter är det, samt hur gamla var de på den där bilden? Och kan man få se en update?

Edit: Inlägg 1000!
Citera
2017-04-22, 11:42
  #6
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly
Riktigt snyggt! Vilka chilisorter är det, samt hur gamla var de på den där bilden? Och kan man få se en update?

Edit: Inlägg 1000!

Det är 12 olika sorter och jag tror de var ungefär 1 månad gamla där om man räknar från planteringsdagen. Jag skriver också i Chilitråden 2017 så du kan titta på en uppdaterad bild som jag postat där, men sedan jag tog den har jag hunnit toppa plantorna också.
Citera
2017-08-13, 13:23
  #7
Medlem
SpiderVeins avatar
Ett tips är att sikta på en en tioliterskruka som sista kruka för utplantering av chiliskottet, en per kruka. Varför? Därför att det är runt minimistorleken för en chiliplanta. En mindre kruka kommer att hämma rottillväxten och ge dig mindre skördar och storlek på växten. Prova gärna att ta en kruka på 3-5 liter och en annan på 10-12 liter så kommer du att se skillnaden!

Sikta på en natt-temperatur på runt 18-22 grader och en dagtemperatur på runt 25-26 grader. När du odlar upp fröna för plantering så håll ungefär 25 grader. Det går utmärkt att odla upp fröskotten på hydroponisk väg innan du kör jordplantering i kruka. Det finns ett gäng videos om detta på tuben. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback