Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-04, 17:09
  #25
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
.............

Min erfarenhet av att köra på träd är med motorvagn av typ Y1 (klassisk rälsbuss från 70/80-talet som fortfarande rullar lite här och var). Småtall kanske 7-8cm i diameter, small bra men inget hände. Det var i ca 80 knyck.

........

Påminner om när jag åkte första års turen för säsongen på SSJF/Skåne-Smålands Järnvägsmuseiförening med just Y1 för ett antal år sedan

Kunde inte fatta varför det förutom lokförare var med två unga killar i varsel/skogs kläder varav den ena hade klassisk signalflagga (vid passage av obevakade järnvägsövergångar) medan den andre hade motorsåg och hjälm med visir, tuffade iväg i max 50 km/h , medel låg nog på 15-30 km/h

Efter ca 10 minuter såg man mindre träd som lutade kraftigt över spåret, stopp och ut och såga för motorsågskillen, tuffa vidare i låg hastighet tills nästa träd, ut och såga...

Första och enda gången jag åkt tåg där man stannat regelbundet för att såga ner träd....
Riktigt minnesvärd resa.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback