Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-17, 22:30
  #25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Läs det jag skrev tidigare. Blodprov krävs för att man skall kunna styrka drograttfylla. Är endast urinprovet positivit så renderar det endast i ett ringa narkotikabrott.

Blodprov är alltså standard när någon framfört ett motordrivet fordon.
Jag misstror dig inte men jag vill gärna ha en källa på det.
Citera
2017-04-17, 22:37
  #26
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag misstror dig inte men jag vill gärna ha en källa på det.

Jag trodde det var allmänt känt. Men varsågod.


http://www.trafikverket.se/resa-och-...m-rattfylleri/

Citat:
Rattfylleri innebär att en person som kör ett motordrivet fordon:

har minst 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,1 milligram per liter i utandningsluftenhar narkotiskt ämne i blodet (gäller ej om substansen använts enligt läkarordination)är så påverkad av alkohol eller annat medel att personen inte kan köra på ett betryggande sätt.

Och så vad lagen sägen:

https://lagen.nu/1951:649

Citat:
För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet.
Citera
2017-04-17, 22:39
  #27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Jag trodde det var allmänt känt. Men varsågod.


http://www.trafikverket.se/resa-och-...m-rattfylleri/



Och så vad lagen sägen:

https://lagen.nu/1951:649
Okej då. Jag har väldigt dålig koll på vad som gäller för drograttfylla eftersom jag helt enkelt inte har körkort.
Citera
2017-04-18, 00:33
  #28
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Eftersom att dom har dig klart bunden till bilkörningen ,och du i samband med det lämnade ett blodprov som var positivt så har du gjort dig skyldig till drograttfylleri. Menar du att det är någon annans fel än ditt eget att du knarkar? Om du hade låtit bli det( det som vi andra gjort hela våra liv men konstigt nog ändå överlevt) så hade detta inte hänt.

Fruktansvärd dålig på att argumentera samt att du försöker försöker lägga ord i min mun, lägg dom i din systers istället de passar bättre där.

Ja som jag sa innan så skyller jag på andra att jag knarkar och att jag inte hade överlevt annars, konstigt att ni lever som sagt. Sen hade ju du också klarat dig på mammas tutte och välling hela livet men konstigt nog så äter och dricker du nog andra saker. illuminati confirmed

Nej jag har inte gjort mig skyldig till rattfylla.
Citera
2017-04-18, 11:37
  #29
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Fruktansvärd dålig på att argumentera samt att du försöker försöker lägga ord i min mun, lägg dom i din systers istället de passar bättre där.

Ja som jag sa innan så skyller jag på andra att jag knarkar och att jag inte hade överlevt annars, konstigt att ni lever som sagt. Sen hade ju du också klarat dig på mammas tutte och välling hela livet men konstigt nog så äter och dricker du nog andra saker. illuminati confirmed

Nej jag har inte gjort mig skyldig till rattfylla.

Är det jag som är dålig på att argumentera då det är du som kommer med argument som " klara dig på mammas tutte". Ja jag äter och dricker det mesta som smakar gott, och är lagligt. Du kan knappast komma och säga att du inte känt till att cannabis var olagligt.

Jo har du kört bil med cannabis i blodet så har du gjort dig skyldig till drograttfylla.
Citera
2017-04-18, 18:28
  #30
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Är det jag som är dålig på att argumentera då det är du som kommer med argument som " klara dig på mammas tutte". Ja jag äter och dricker det mesta som smakar gott, och är lagligt. Du kan knappast komma och säga att du inte känt till att cannabis var olagligt.

Jo har du kört bil med cannabis i blodet så har du gjort dig skyldig till drograttfylla.

Ibland måste man sjunka ner till bäbisars nivå för att kunna kommunicera.
Vem fan bryr sig om cannabis är olagligt? Du tar konstiga påståenden från luften.

På pappret ja, jag var fortfarande nykter, alltså inte påverkad, alltså har jag inte kört rattfull. Herrejösses snacka om att vara en slav för systemet
Citera
2017-04-18, 22:09
  #31
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Ibland måste man sjunka ner till bäbisars nivå för att kunna kommunicera.
Vem fan bryr sig om cannabis är olagligt? Du tar konstiga påståenden från luften.

På pappret ja, jag var fortfarande nykter, alltså inte påverkad, alltså har jag inte kört rattfull. Herrejösses snacka om att vara en slav för systemet

Du menar att oförmåga att förstå gällande lagar ger vuxenpoäng? Det var nytt för mig sannerligen. .

Ja vem bryr sig om lagen? Ja vi alla som faktiskt bryr oss om vi blir lagföra eller inte tex? Vissa bryr sig om sådana ting, andra gör det inte. Sen har vi ju en tredje variant också: dem som grinar och har sig när dom åkt dit på något dom vet är olagligt.

Ingen slav under systemet. Dock klarar jag att förstå gällande lagar som i detta fall säger: narkotiska preparat i blodet ( ej utskrivet av läkare) =drograttfylleri. Hur nykter man sedan anser sig själv vara har liten / ingen betydelse.
Citera
2017-08-01, 01:11
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Mitt körkort rök när jag var nykter. Hade rökt några dagar tidigare.
Mitt körkort är just nu beslagtaget för polisen tyckte jag såg påverkad ut när jag i själva verket bara var lite nyvaken (man kan tycka att poliser tränade i psykologi o.s.v borde se skillnad). Hade tatt EN bong-hit 2 dagar innan och innan dess had jag inte rökt på flera veckor.
Väntar just nu blodprovet. Borde man vara orolig?
Citera
2017-08-01, 23:53
  #33
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitanus
Mitt körkort är just nu beslagtaget för polisen tyckte jag såg påverkad ut när jag i själva verket bara var lite nyvaken (man kan tycka att poliser tränade i psykologi o.s.v borde se skillnad). Hade tatt EN bong-hit 2 dagar innan och innan dess had jag inte rökt på flera veckor.
Väntar just nu blodprovet. Borde man vara orolig?


Om du rökt cannabis så sent som två dagar innan så räkna med att det kommer att visa positivt på blodprovet, samt att körkortet kan ryka och du åker dit på ett drograttfylleri. Detta är ju såklart beroende av hur mkt du rökt, men cannabis är en utav dem droger som stannar längst i kroppen.

Du säger ju själv att du uppenbarligen nyttjar cannabis, så polisen har knappast stoppat dig på måfå.

Som sagt, narkotika i blodet då man kör( gäller ej läkemedel ordinerade av läkare) och du gör dig skyldig till drograttfylleri. Vill du inte åka på drograttfylleri/ringa narkotikabrott så finns ett utmärkt sätt att komma undan: Knarka inte!
Citera
2017-08-03, 11:31
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Om du rökt cannabis så sent som två dagar innan så räkna med att det kommer att visa positivt på blodprovet, samt att körkortet kan ryka och du åker dit på ett drograttfylleri. Detta är ju såklart beroende av hur mkt du rökt, men cannabis är en utav dem droger som stannar längst i kroppen.

Du säger ju själv att du uppenbarligen nyttjar cannabis, så polisen har knappast stoppat dig på måfå.

Som sagt, narkotika i blodet då man kör( gäller ej läkemedel ordinerade av läkare) och du gör dig skyldig till drograttfylleri. Vill du inte åka på drograttfylleri/ringa narkotikabrott så finns ett utmärkt sätt att komma undan: Knarka inte!

Du verkar prutta ut rätt många obildade åsikter.
Det är inte rattfylla så länge du inte har aktivt THC i blodet. Vilket försvinner efter ungefär 8 timmar, beroende på din metabolism and what not, sedan du senast rökt.
Jag säger inte att du borde sätta dig i en bil och köra efter 8 timmar då du kan behöva tid att låta kroppen återhämtas.
Men man kan inte röka en dag, nyktra till mot kvällen, vakna dagen efter nykter men eventuellt lite trött & slö och sedan plötsligt vakna hög igen dagen därpå.
Som i en del andra fall så är rättssystemet vrickat när det kommer till THC-drograttfylla.

Jag förstår dock var du kommer ifrån när du säger att man inte ska knarka. De negativa bitarna väger över de positiva med näst intill alla droger. Men när det gäller just cannabis så finns det inte särskilt mycket som kan ta skada så länge du inte röker dagligen eller i för ung ålder och det hjälper också mot SÅÅÅ mycket. Exempelvis: ångest, smärtor eller sömnproblem. Och ifall det, mot dig som person, gör skada så är det bara att sluta. Det är inte fysiskt beroendeframkallande.
Citera
2017-08-03, 23:43
  #35
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitanus
Du verkar prutta ut rätt många obildade åsikter.
Det är inte rattfylla så länge du inte har aktivt THC i blodet. Vilket försvinner efter ungefär 8 timmar, beroende på din metabolism and what not, sedan du senast rökt.
Jag säger inte att du borde sätta dig i en bil och köra efter 8 timmar då du kan behöva tid att låta kroppen återhämtas.
Men man kan inte röka en dag, nyktra till mot kvällen, vakna dagen efter nykter men eventuellt lite trött & slö och sedan plötsligt vakna hög igen dagen därpå.
Som i en del andra fall så är rättssystemet vrickat när det kommer till THC-drograttfylla.

Jag förstår dock var du kommer ifrån när du säger att man inte ska knarka. De negativa bitarna väger över de positiva med näst intill alla droger. Men när det gäller just cannabis så finns det inte särskilt mycket som kan ta skada så länge du inte röker dagligen eller i för ung ålder och det hjälper också mot SÅÅÅ mycket. Exempelvis: ångest, smärtor eller sömnproblem. Och ifall det, mot dig som person, gör skada så är det bara att sluta. Det är inte fysiskt beroendeframkallande.

Nej, läs på.

Citat:
Man har gjort mätningar i kroppen och upptäckt detta efter 2-3 månader efter man tagit drogen. Man vet också att hjärnan kan påverkas efter att THC inte längre kan mätas i blodet. Hur lång tid efter kan variera mellan olika individer

Cannabis stannar längre i kroppen än andra droger, dock är det individuellt hur länge som du säger.

http://www.cannabisdrog.se/fakta-om-cannabis/
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback