Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-05-05, 12:36
  #109
Medlem
Att kasta sig utför ett hustak berättar ingenting om verkligheten.
Det berättar bara hur våran hjärna uppfattar detta.

Att vi skadas är ju självklart.. utefter vad vi upplevt skett.
Vi kan dö av fallet, men det berättar ingenting om vad död är.
Det berättar heller inget om vad att skada sig innebär och betyder.. Det är annans tolkning där och inte verkligheten som berättar..

Berättar verklighet ens något? Nope ..

Fick mig en hel del tankeställare när jag talade med en om solipsism.
Vad är 'verkligt' och vad är upplevt. (sa själv då.. slå en hammare på tummen så ska du se vad som är vad) I efterhand inser jag hur "fel" denna liknelse var eftersom det inte förklarar något alls om världen och vem som är vem eller vad)
__________________
Senast redigerad av peertop 2017-05-05 kl. 12:45.
Citera
2017-06-27, 20:23
  #110
Medlem
Andeljuss avatar
Ja, varför skulle allt vara en illusion? För att våran uppfattning är falsk. Vi likställer jaget med formen. Jaget är det oändliga, formlösa medvetandet. Formen är den materiella världen. Vi är oändligt, formlöst medvetande i materiell existens. Men eftersom vi glömt oss själva så har vi förlorat oss själva i den materiella världen och tror att våran uppfattning om den materiella världen är verkligheten när denna uppfattning egentligen är illusorisk.

Hur som helst, om vi inte är säkra på om vi lever i verkligheten eller i en illusion så kan vi åtminstone vara säkra på att vi är, att vi existerar, allt eftersom vi är i medvetande. Även fast detta skulle vara en dröm så är vi åtminstone medvetna i drömmen. Skulle detta vara verkligheten så är vi fortfarande medvetna, fast då i verkligheten. Att vi är, är ett faktum som vi kan vara säkra på.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback