Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 08:53
  #157
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Herr Musk's bilar är inte lönsamma, de måste hitta genombrott i batterirekniken, om inte så kommer inte Tesla överleva som personbilstillverkare.
Det kanske är en myt. Men det verkar som stor del av batteriers kostnader är olika typer av patent. Dessa kostnader är givetvis en metod att finansiera utvecklingen av bättre batterier.
Citera
2017-04-25, 09:07
  #158
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om AI skall kunna utföra något så behövs det hydralik och mekanik, då blev det både dyrare, svårare och potentiellt farligare.

Så nej, ni tänker inte igenom hela processen.

För vadå behöver en AI hydraulik och mekanik?

Allt en AI behöver är plats i ett 19"-rack, ström och ett nätverk.
Sedan kan den ersätta massor av tjänstemäns arbete.

Robotar eller automater är byggda för att göra det de gör... Med en ren miljö kan de jobba på hur mycket som helst.
Titta på Musks Teslaanläggning.
Citera
2017-04-25, 12:36
  #159
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Herr Musk's bilar är inte lönsamma, de måste hitta genombrott i batterirekniken, om inte så kommer inte Tesla överleva som personbilstillverkare.

https://www.weforum.org/agenda/2017/...hermodynamics/

Mannen som leder teamet bakom forskningen är den samma som tidigare revolutionerat vår bateridrivna värld.
Därmed finner jag denna nyhet väldigt viktig. Detta trotts min bristfälliga batteriforskningskunskap.

Med en kapacitetsökning på 10-30 gånger nuvarande teknik, pratar vi om en framtid med batteridriven flygverksamhet.

Med massor av små eldrivna turbiner på en flygfarkost kommer säkerheten bli mycket hög. Havererar 4 av 20 motorer under färd, kommer det inte ens ha en komfortstörande betydelse.

Med 20-talet turbiner på en farkost behövs inga fenor för att t.ex. styra, då vi kan styra med turbinerna. Det kommer att ge ännu mindre "drag"(Eng.)(vindmotstånd) att ödsla energi på...
Batteridrivna AI-styrda överljudsfarkoster är inte helt osannolikt det framtida billiga, miljövänliga och mycket enklare sättet att färdas på.

Med batteridrivna turbinfarkoster blir VTOL den logiska standarden för flyg. Därmed behöver vi ej flygplatser som nav för luftburen transport.

Edit: Jag kommer med största sannolikt skaffa mig en tokbillig gräsklipparrobot i år. Jag förväntar mig inget större eller kostsamt underhåll av den enheten. Bara sätta gränser, leverera energi och byta blad.
Medans den tar min hushållssyssla, kan jag driva verksamhet med mycket traditionella anor.
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2017-04-25 kl. 12:47.
Citera
2017-04-25, 20:43
  #160
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
https://www.weforum.org/agenda/2017/...hermodynamics/

Mannen som leder teamet bakom forskningen är den samma som tidigare revolutionerat vår bateridrivna värld.
Därmed finner jag denna nyhet väldigt viktig. Detta trotts min bristfälliga batteriforskningskunskap.

Med en kapacitetsökning på 10-30 gånger nuvarande teknik, pratar vi om en framtid med batteridriven flygverksamhet.

Med massor av små eldrivna turbiner på en flygfarkost kommer säkerheten bli mycket hög. Havererar 4 av 20 motorer under färd, kommer det inte ens ha en komfortstörande betydelse.

Med 20-talet turbiner på en farkost behövs inga fenor för att t.ex. styra, då vi kan styra med turbinerna. Det kommer att ge ännu mindre "drag"(Eng.)(vindmotstånd) att ödsla energi på...
Batteridrivna AI-styrda överljudsfarkoster är inte helt osannolikt det framtida billiga, miljövänliga och mycket enklare sättet att färdas på.

Med batteridrivna turbinfarkoster blir VTOL den logiska standarden för flyg. Därmed behöver vi ej flygplatser som nav för luftburen transport.

Edit: Jag kommer med största sannolikt skaffa mig en tokbillig gräsklipparrobot i år. Jag förväntar mig inget större eller kostsamt underhåll av den enheten. Bara sätta gränser, leverera energi och byta blad.
Medans den tar min hushållssyssla, kan jag driva verksamhet med mycket traditionella anor.
Som sagt, vi får hoppas för Musk och Teslas skull att genombrottet kommer, annars är Tesla snart historia.

En gräsklipparrobot är en tämligen enkel historia som passar för hemmabruk, det är år kvar före en så pass enkel uppgift som att klippa gräs kan helautomatiseras. Det ger en hint om hur pass mycket mer som krävs för att betydligt mer varierade uppgifter i en offentlig miljö skall kunna lösas av robotar rent tekniskt, ekonomiskt ska vi inte tala om.
Citera
2017-05-01, 22:06
  #161
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen

Hur tänkte du här egentligen, sett utifrån ett längre perspektiv och ett bredare djup i konsekvensanalysens trappsteg?
Med en sådan utveckling som du är inne på, kommer leda till att alla lågkvalificerade kommer att vidareutbilda sig till högkvalificerad arbetskraft. Lägg till även en real årlig populationsökning, så har vi plötsligt en situation att jobb inte finns för alla, bland "högkvalificerade". Detta är ett faktum redan idag och inget som kommer att hända i framtiden. Det händer redan idag. Utvecklingen är tydlig.
Vet man detta, så vet man även vidare i analysen, att tekniken kommer att fortsätta att utvecklas och snart finns inte ens "högkvalificerade" jobb kvar, som inte robotar och datorer kan sköta.

Vem gynnas och vilka missgynnas av denna nya världsordning? Ja det är uppenbart att de rika och mäktiga fåtal oligarkerna och ägarna till denna planet och dess resurser, kommer att gynnas och kommer därmed att avskaffa all form av demokrati och det lilla av mänskliga rättigheter som finns kvar.
De som missgynnas är självklart det vanliga folket som inte äger något (mer än illusionen att de äger sina belånade fastigheter och företag) eller har någon reell makt att kunna påverka eller stå emot denna dystopiska framtid som snart är ett faktum med envåldshärskare despoter som inte går att avsätta eftersom de äger allt.
Det här med medborgarlön är en fullständigt naiv föreställning om framtidens livsförsörjning av folket. Vem på allvar tror att ägarna till planetens resurser i framtiden kommer att försörja småfolket?

Livegendom, kollektiv utrotning eller massjälvmord är det vanliga folkets framtidsutsikter med denna utveckling vi nu ser. Eftersom äger man inte resurserna så har man ingen makt heller att förändra något och har således inte en chans att överleva och sätta något emot despoternas framtida permanenta makt.

Idiot kan du vara själv. Alla lågutbildade har inte kompetens eller förutsättningar att utbilda sig till högkvalificerade jobb. Tiotusentals somalier i Sverige idag har ingen chans på arbetsmarknaden och du tror dessa kommer ha det i framtiden?

Befolkningstillväxten i siffror har egentligen inte ett dugg med arbetslösheten att göra. Däremot påverkas arbetsmarknaden av vilka personer vi väljer att ta in i landet. Tror du det är en slump att Malmö, som har flest invandrare i Sverige, också har den högsta arbetslösheten?
Citera
2017-05-02, 01:48
  #162
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Idiot kan du vara själv. Alla lågutbildade har inte kompetens eller förutsättningar att utbilda sig till högkvalificerade jobb. Tiotusentals somalier i Sverige idag har ingen chans på arbetsmarknaden och du tror dessa kommer ha det i framtiden?

Befolkningstillväxten i siffror har egentligen inte ett dugg med arbetslösheten att göra. Däremot påverkas arbetsmarknaden av vilka personer vi väljer att ta in i landet. Tror du det är en slump att Malmö, som har flest invandrare i Sverige, också har den högsta arbetslösheten?

Det är en riktigt obehaglig tanke. Afrikaner klarar sig generellt sett dåligt i högteknologiska samhällen. Vad ska de jobba med om 20 år?

De är oanställningsbara en masse. Det är inte precis hög-IQ japaner vi har släppt in.
Citera
2017-05-02, 07:16
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Idiot kan du vara själv. Alla lågutbildade har inte kompetens eller förutsättningar att utbilda sig till högkvalificerade jobb. Tiotusentals somalier i Sverige idag har ingen chans på arbetsmarknaden och du tror dessa kommer ha det i framtiden?

Befolkningstillväxten i siffror har egentligen inte ett dugg med arbetslösheten att göra. Däremot påverkas arbetsmarknaden av vilka personer vi väljer att ta in i landet. Tror du det är en slump att Malmö, som har flest invandrare i Sverige, också har den högsta arbetslösheten?

Är du född igår? Är du medveten om att "jobben" idag finns i välfärdsbranschen för de flesta svenskar, där man skall "ta hand om" flyktingar, invandrare, sjuka, gamla, arbetslösa etc?
Citera
2017-05-02, 13:51
  #164
Medlem
Trillskes avatar
Åtminstone 9 av 10 utbildningar i Sverige har retard-nivå (konstaterar, dömer absolut inte). Det klarar i princip vem som helst. Per sannolikhetslära kan vi alltså se att de flesta som gnäller om att nyanlända "somalier" inte klarar "kvalificerat" jobb själva lever i hybris och uträttar egentligen inte något mer kvalificerat mer än vad dessa "somalier" klarar av.

Angående topic tror jag inte vi kommer närmare facit än att än så länge gör de det inte, i framtiden vet inte inte. Beror antagligen på mänsklighetens utveckling i övrigt - inte utvecklingen av AI. Om man är "kvalificerad" inser man själv varför.

Sen har vi en slags filosofisk punkt där AI löser saker touring-komplett. Men den kan vi inte ens garantera att den finns, och vi är hursomhelst inte så nära.
Citera
2017-05-02, 17:10
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Åtminstone 9 av 10 utbildningar i Sverige har retard-nivå (konstaterar, dömer absolut inte). Det klarar i princip vem som helst. Per sannolikhetslära kan vi alltså se att de flesta som gnäller om att nyanlända "somalier" inte klarar "kvalificerat" jobb själva lever i hybris och uträttar egentligen inte något mer kvalificerat mer än vad dessa "somalier" klarar av.

Angående topic tror jag inte vi kommer närmare facit än att än så länge gör de det inte, i framtiden vet inte inte. Beror antagligen på mänsklighetens utveckling i övrigt - inte utvecklingen av AI. Om man är "kvalificerad" inser man själv varför.

Sen har vi en slags filosofisk punkt där AI löser saker touring-komplett. Men den kan vi inte ens garantera att den finns, och vi är hursomhelst inte så nära.

Exakt. Bra inlägg.
De absolut flesta yrkena som du skriver, klarar en apa av. Dessa övergödda konformister bland mellanklassvennar, tror att deras jobb är så speciellt och svårt, där de sitter framför en dator på sin lönnfeta röv, pillar i näsan och kliar sig på rövballarna halva dagen och resten av dagen går åt telefonsamtal, lite tryckande på tangentbordet, sen är det kaffe och bullar och lite nätporr innan de beger sig hem.
Citera
2017-05-02, 19:10
  #166
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Åtminstone 9 av 10 utbildningar i Sverige har retard-nivå (konstaterar, dömer absolut inte). Det klarar i princip vem som helst. Per sannolikhetslära kan vi alltså se att de flesta som gnäller om att nyanlända "somalier" inte klarar "kvalificerat" jobb själva lever i hybris och uträttar egentligen inte något mer kvalificerat mer än vad dessa "somalier" klarar av.

Angående topic tror jag inte vi kommer närmare facit än att än så länge gör de det inte, i framtiden vet inte inte. Beror antagligen på mänsklighetens utveckling i övrigt - inte utvecklingen av AI. Om man är "kvalificerad" inser man själv varför.

Sen har vi en slags filosofisk punkt där AI löser saker touring-komplett. Men den kan vi inte ens garantera att den finns, och vi är hursomhelst inte så nära.

Har du någon källa till dina påstående förutom dina egna förutfattade meningar? Att somalier är speciellt utsatta på arbetsmarknaden är omskrivet sedan tidigare.

Arbetsmarknaden utvecklas ständigt åt det mer avancerade hållet. Det är väldigt tveksamt om somalier med låg IQ och låg kultur hänger med i den utvecklingen. Personerna har haft dåliga chanser hittills på den svenska arbetsmarknaden och frågan är om skattefinansierade jobb räcker för att rädda utvecklingen?

Till och med människor med vänsteråsikter förslår lågkvalificerade jobb som taxichaufför, lastbilschaufför och busschaufför åt somalier. Tror ni verkligen att detta är en slump? Ni har verkligen noll insikt och kunskap om arbetsmarknaden. Det är nog bara neddekade Gula blend-kärringar som går igång på ditt snack, vilket redan har hunnit bevisas.
Citera
2017-05-02, 22:14
  #167
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Åtminstone 9 av 10 utbildningar i Sverige har retard-nivå (konstaterar, dömer absolut inte). Det klarar i princip vem som helst. Per sannolikhetslära kan vi alltså se att de flesta som gnäller om att nyanlända "somalier" inte klarar "kvalificerat" jobb själva lever i hybris och uträttar egentligen inte något mer kvalificerat mer än vad dessa "somalier" klarar av.

Angående topic tror jag inte vi kommer närmare facit än att än så länge gör de det inte, i framtiden vet inte inte. Beror antagligen på mänsklighetens utveckling i övrigt - inte utvecklingen av AI. Om man är "kvalificerad" inser man själv varför.

Sen har vi en slags filosofisk punkt där AI löser saker touring-komplett. Men den kan vi inte ens garantera att den finns, och vi är hursomhelst inte så nära.

Ditt kioskmongo. Om nu det var så enkelt, var är alla somaliska läkare, civilingenjörer, fysiker och handelsekonomer?

De är extremt underrepresenterade vid våra tyngre utbildningar.

Med den teknologiska utvecklingen så kommer fler och fler arbeten kräva mer gedigen utbildning. Afrikaner kommer att hamna efter. Det är ett FAKTUM, din dumma jävel.
Citera
2017-05-03, 07:44
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Ditt kioskmongo. Om nu det var så enkelt, var är alla somaliska läkare, civilingenjörer, fysiker och handelsekonomer?

De är extremt underrepresenterade vid våra tyngre utbildningar.

Med den teknologiska utvecklingen så kommer fler och fler arbeten kräva mer gedigen utbildning. Afrikaner kommer att hamna efter. Det är ett FAKTUM, din dumma jävel.

Handelsekonomer? Berätta svårighetsgraden här.

Somalier, zigenare och voodoonegrer från bantuafrika kan jag hålla med om. Men resten både arbetar inom dessa yrken och klarar av det. Alltså vet du inte vad du pratar om när du räknar upp en enda skräpgrupp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback