Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-16, 10:23
  #1
Medlem
Tänkte att ge mina katter en liten present i form av en stock eller relativt stor gren från skogen, så att de kan både klösa på den och även klättra. Frågan är då hur man ska behandla denna träbiten för att inte ta hem möjliga fästingar och såna parasiter från naturen? Vet inte hur brukar fästingar bo under vinter. Just nu är det knappt nån plus grader, men sover de i barken av träden eller om trädet är redan dött (vilket jag tänkte ta) så ska det inte finnas några insekter i det?
Citera
2017-04-16, 12:09
  #2
Medlem
Döda träd innehåller otal insekter. Det lämnas alltid några döda träd på kalhyggen för att vissa insektsarter, växter och fåglar ska överleva.
Ett dött träd kan vara sprött och smulas sönder lätt, jag skulle sikta på att ta ett färskt träd men du måste ha markägarens tillstånd givetvis, annars är det stöld. Viss mängd insekter följer såklart med in med trädet men de flesta dör efter en tid, annars skulle alla som tar in riktiga granar till jul haft sina hem besudlade. Jag skulle också valt ett träd med slät bark som tex. björk då gran och tallbark kan vara obehagligt för kattens trampdynor.
Citera
2017-04-16, 12:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Döda träd innehåller otal insekter. Det lämnas alltid några döda träd på kalhyggen för att vissa insektsarter, växter och fåglar ska överleva.
Ett dött träd kan vara sprött och smulas sönder lätt, jag skulle sikta på att ta ett färskt träd men du måste ha markägarens tillstånd givetvis, annars är det stöld. Viss mängd insekter följer såklart med in med trädet men de flesta dör efter en tid, annars skulle alla som tar in riktiga granar till jul haft sina hem besudlade. Jag skulle också valt ett träd med slät bark som tex. björk då gran och tallbark kan vara obehagligt för kattens trampdynor.
Tack för ditt svar!
Två praktiska frågor - vem ska man fråga om jag tänkte ta en bit av träd från skogen? Räknas det också som stöld om man tar en bit som har ramlat av efter oväder (inte haft det just nu, men minns att det brukar ligga rätt så många sådana.
Och en annan sak - ska man behandla stammen på nåt sätt? Typ borsta bort barken med nån stålborste eller nåt sånt?
Citera
2017-04-16, 12:24
  #4
Avstängd
Ek, tall eller nåt är väl detsamma. Ta någon färskare gren bara. Lite insekter är inget att oroa sig för. Jag har släpat hem grenar i många år men åt andra reptiler o det har aldrig någonsin varit problem. Har aldrig hört talas om att det skulle vara nåt problem heller. Ang fästingar så springer ju hundratusentals katter ute ju. Alla djur i hela världen springer ute. Ska min inte kunna ta hunden på promenad ens? - Varför skulle det bli katastrof om just du tar in en gren i huset? Sluta noja.
Citera
2017-04-16, 12:25
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Koshka-ru
Tack för ditt svar!
Två praktiska frågor - vem ska man fråga om jag tänkte ta en bit av träd från skogen? Räknas det också som stöld om man tar en bit som har ramlat av efter oväder (inte haft det just nu, men minns att det brukar ligga rätt så många sådana.
Och en annan sak - ska man behandla stammen på nåt sätt? Typ borsta bort barken med nån stålborste eller nåt sånt?

Nej det är inte stöld att släpa hem en gren. Ingen markägare bryr sig heller. ta bort ev jord bara med en borste.
Citera
2017-04-16, 12:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshka-ru
Tack för ditt svar!
Två praktiska frågor - vem ska man fråga om jag tänkte ta en bit av träd från skogen? Räknas det också som stöld om man tar en bit som har ramlat av efter oväder (inte haft det just nu, men minns att det brukar ligga rätt så många sådana.
Och en annan sak - ska man behandla stammen på nåt sätt? Typ borsta bort barken med nån stålborste eller nåt sånt?
Vet inte vem du ska fråga och vet inte om det räknas som stöld om du tar omkullblåsta träd men jag tar för givet att det räknas som stöld. Har aldrig hört att de som tar in kvistar till husdjur har behandlat kvistarna med något, det ska ju vara giftfritt för katten. Men borsta med någon lämplig borste skulle jag absolut göra (stålborste låter för grovt) då får man bort löst sittande bås och eventuella småkryp som håller sig på utsidan av barken. En vanlig piasavakvast eller rotborste kanske är bäst?!
Citera
2017-04-18, 15:08
  #7
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Mitt nuvarande naturklösträd är från en gammal syrén som jag gallrade ifjol. Katterna hade redan vässat en hel del på dem så det föll sig naturligt.

Innan dess har jag använt gamla vackert grånade döda träd eller grenar av dem, där barken ramlat av. Eftersom jag bor nära kusten är det lätt att hitta vindpinade med intressanta former, men det finns på bergstoppar också. Inte heller något som stör en markägare. Man tar naturligtvis inte nåt som ser maskätet ut eller alltför sprött.

Om man ska ta färskt träd: Jag tror inte barrträd är någon bra idé pga kådan och terpentinlukten som katter inte tycker om. Björknäver kommer att skräpa ner och det är dessutom ett hårt träslag under som jag inte tror blir så bra som vässunderlag.

Kan tänka mig att grova stammar av vide, som har fått riktig bark, kan vara lämplig. Den är skrovlig och bra att sätta klorna i, liknande syrénbark. Är ett skräpträd markägare inte vill ha. Katter verkar gilla lukten.

Kolla med kommunen om de röjer lövsly nånstans och om du kan få åka och hämta en videstam. Eller om du har tur och någon villaägare gallrar sin syrén.

Tänk på att träet kommer att krympa när det torkar.

Det har inte alls varit något problem med att det följer med insekter in. Vi tar ju in ved, påskris, mossa, julgran, blombuketter osv. Visst kan det komma med någon enstaka insekt men de trivs inte inomhus och kommer att dö snabbt. Är man orolig, går det ju bra att lägga trädet i en sopsäck några veckor. Passa så det inte möglar bara, träden är fulla av sav på våren.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-04-18 kl. 15:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback