Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-16, 06:26
  #1
Medlem
Jag har precis köpt en kattunge och hämtade hem henne igår. Vi kom hem vid ungefär tolv tiden och hon har varken kissat eller bajsat sedan dess.. borde jag vara orolig?

Hon har ätit och hon leker och busar som vanligt men har inte alls gått på lådan. Jag har visat henne lådan flera gånger så hon vet var den finns. Hon går bara i lådan och rafsar lite och har rullat runt i sanden några gånger men inte kissat eller bajsat. Hon har inte gjort det någon annanstans i hemmet heller..
Citera
2017-04-16, 07:32
  #2
Medlem
altesvedens avatar
Kattmor brukar massera ungens mage med tungan i riktning mot anal öppningen, går bra att göra med fingret, försiktigt. Är han mycket liten, under 2 veckor är detta mycket viktigt i det fallet behöver han modersmjölksersättning på nappflaska, Semper. Kattungar skall inte äta torrfoder utan våtfoder av god kvalitet eller rått oxkött eller kokt torsk. I mycket små bitar. Kattägare i 45 år.
Citera
2017-04-18, 15:35
  #3
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hur gammal är katten? De ska vara 12 veckor innan de får lämna sin mamma, lag på detta till och med. Lämna tillbaks den omedelbart och låt den växa på sig annars, och informera uppfödaren om lagbrottet.

Är katten gammal nog behöver du inte oroa dig ännu eller köra med någon magmassage eller specialkost. Ge den samma mat som uppfödaren, och fasa sedan in annan mat. Jag rekommenderar Mjau våtfoder. Kattungemat behövs inte. Läs mer här om foder: (FB) Stora tråden om kattmat.

Moderlösa kattungar ska inte ha Semper för människa utan speciellt sammansatt för kattunge som man köper på apotek eller veterinär.

Mvh
//en som ägt katt lika länge men följt med sin tid
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-04-18 kl. 15:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback