Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-16, 06:03
  #1
Avstängd
Stureplansmannens avatar
Min skit låter mer och mer, blir orolig för var dag. Finns det någon diagnos verktyg som hjälper föutspå datorns tid kvar?
Citera
2017-04-16, 06:17
  #2
Medlem
Det som låter är fläktarna och det är för att kylflänsen är full med damm. Temperaturen är hög och fläktarna fungerar inte ordentligt, försöker få ned temperaturen genom att gå på helvarv.

Öppna skiten och rengör, problem solved.
Citera
2017-04-16, 06:40
  #3
Avstängd
Stureplansmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettknopp1
Det som låter är fläktarna och det är för att kylflänsen är full med damm. Temperaturen är hög och fläktarna fungerar inte ordentligt, försöker få ned temperaturen genom att gå på helvarv.

Öppna skiten och rengör, problem solved.
Den ser ren ut, men tack för tipset. Vad rengör man bäst med? Måste jag köpa något speciellt?
Citera
2017-04-16, 06:56
  #4
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Den ser ren ut, men tack för tipset. Vad rengör man bäst med? Måste jag köpa något speciellt?

Ofta kan du bara blåsa in i fläktarna med munnen. Eller använd en dammsugare. För att komma åt processorfläkten på en stationär dator behöver man öppna chassit.
Citera
2017-04-16, 10:26
  #5
Avstängd
BaZoBazos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Den ser ren ut, men tack för tipset. Vad rengör man bäst med? Måste jag köpa något speciellt?

Försök få upp dammen med en dammsugare, rengörninsmedel är inte att rekomendera i datorn men det hoppas jag du förstod själv.
Citera
2017-04-16, 10:49
  #6
Medlem
Fläktar är förslitningsartiklar. Kommer det in damm i lagren så kan de börja leva om - enda praktiska lösningen då är att byta fläkten.

Fläkten i nätaggregatet brukar normalt vara bättre kvalitet så inte så ofta dessa får detta problem - däremot är dessa fläktar inte tänkta att slutanvändare skall kunna byta.

Det viktiga här är att kolla att du inte har någon hårddisk som lever om.
Citera
2017-04-16, 10:55
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Den ser ren ut, men tack för tipset. Vad rengör man bäst med? Måste jag köpa något speciellt?

Är det en stationär dator eller en laptop det gäller?
Innan du gör nånting så mät temperaturen. Det finns program för det, t.ex HWmonitor, Coretemp. Om tempen är någotsånär rätt kan det vara fläktens lager som är slut och låter. Man kan kolla att med en kulspetspenna peta i mitten på fläkten och trycka försiktigt och lyssna om ljudet ändrar sig. Då får du byta fläkten eller hela kylaren.
Dammsugare skall inte in i elektronik. Det blir statisk elektrisitet. Tryckluft på burk rekomenderas men håll i fläkten så den inte snurrar ihjäl sig.
Stora dammråttor plockar du med fingrarna. Det kan det finnas i luftintagen i chassit. Topsar går också bra.
Citera
2017-04-16, 11:04
  #8
Medlem
brianmolkos avatar
Unte dammsugare, köp sån burk med tryckluft,samt blåsbälg i gummi, som man har för kameror
Citera
2017-04-16, 11:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ofta kan du bara blåsa in i fläktarna med munnen.

För det är alltid bra att blåsa in lite saliv i datorn. Vatten och elektronik är ju riktigt bra polare.
Även om man faktiskt gjort det själv någon gång utan problem, så bör man verkligen inte göra det. Och speciellt inte rekomendera det till andra.
Citera
2017-04-16, 17:36
  #10
Avstängd
Stureplansmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är det en stationär dator eller en laptop det gäller?
Innan du gör nånting så mät temperaturen. Det finns program för det, t.ex HWmonitor, Coretemp. Om tempen är någotsånär rätt kan det vara fläktens lager som är slut och låter. Man kan kolla att med en kulspetspenna peta i mitten på fläkten och trycka försiktigt och lyssna om ljudet ändrar sig. Då får du byta fläkten eller hela kylaren.
Dammsugare skall inte in i elektronik. Det blir statisk elektrisitet. Tryckluft på burk rekomenderas men håll i fläkten så den inte snurrar ihjäl sig.
Stora dammråttor plockar du med fingrarna. Det kan det finnas i luftintagen i chassit. Topsar går också bra.
Tack! Körde HwMonitor,
https://www.uploadpicz.com/image/owi3

Nu har datorn varit igång högst 5 min. Vad ska datorn ligga på för ideal temperatur?
Citera
2017-04-16, 20:17
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Tack! Körde HwMonitor,
https://www.uploadpicz.com/image/owi3

Nu har datorn varit igång högst 5 min. Vad ska datorn ligga på för ideal temperatur?

Du har alltså en AMD A10-6700 och kör på den inbyggda grafiken.

För att mäta tempen på en sån så får du använda AMDs program OverDrive som finns på deras hemsida. Den anger inte tempen utan temperaturmarginalen till maxtemp.
Exempel:
Om maxtemp ligger på 80 C och marginalen visar 50 så är tempen 30C. Maxtemp bestäms från chip till chip så den är inte något fast läge t.ex 80.

GPU-temp på 6 C är ju inte riktigt normalt

Hörs oljudet redan på tomgång? Du har ju flera fläktar som kan leva om.
Citera
2017-04-16, 20:32
  #12
Medlem
du ska dock inte dra för stora växlar när det kommer till lätet. det är ett tecken att skitet funkar som det ska
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback