Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-16, 03:49
  #1
Medlem
MrSimpletons avatar
Det är så att min flickvän har enskild firma och har inkomstkällor från lite olika projekt. Hon bedriver uppfödning av katt, jobbar som försäkringsombud och hyr på somrarna ut sitt boende under vissa perioder.

Med tanke på uthyrningsbiten, kan man då köpa soffor och andra inredningsgrejer och dra av? Grejer slits och det behöver vara tipptopp inför uthyrningen. Just på kattbiten finns det en hel jävla del man verkligen kan dra av som man själv har användning för, kött är en av alla grejer. Eftersom hon har så pass breda områden känns det som att det finns pengar att tjäna in genom att dra av före betalning av skatt.

Är jäkligt grön på området så ni får gärna fylla i uppenbara grejer som kan dras av.

Edit: Finns det någon tung fördel med att göra om bolaget till ett AB? Hon går för tillfället med förlust.

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av MrSimpleton 2017-04-16 kl. 03:51.
Citera
2017-04-16, 08:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton
Det är så att min flickvän har enskild firma och har inkomstkällor från lite olika projekt. Hon bedriver uppfödning av katt, jobbar som försäkringsombud och hyr på somrarna ut sitt boende under vissa perioder.


Med tanke på uthyrningsbiten, kan man då köpa soffor och andra inredningsgrejer och dra av? Grejer slits och det behöver vara tipptopp inför uthyrningen.

Hur länge hyr hon ut? Två tre veckor på sommaren? I så fall kan ni nog glömma avdrag för möbler.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton
Just på kattbiten finns det en hel jävla del man verkligen kan dra av som man själv har användning för, kött är en av alla grejer. Eftersom hon har så pass breda områden känns det som att det finns pengar att tjäna in genom att dra av före betalning av skatt.

Är jäkligt grön på området så ni får gärna fylla i uppenbara grejer som kan dras av.

Edit: Finns det någon tung fördel med att göra om bolaget till ett AB? Hon går för tillfället med förlust.

Tack på förhand

Kattbiten uppfattar jag som att ni har koll på vilka avdrag hon får göra, tänk på att blir det en koll och ni har dragit av kött från delikatessdiskar, eller massa filéer och entrecoter så kommer hon åka på det, men det är ju så självklart....

Beror ju på hur hon bor, hon kan säkert dra av för vatten, el och sophämtning under tiden hon hyr ut, förutsatt att allt är uthyrd då. Annars får man proportionerna det.

Senu kan hon ju dra av programvaror, typ bokföringsprogrammet.

Att gå över till ett annat AB skulle jag inte råda till. Dels för att hon gör förlust, dels för att regelverket är lite enklare i en enskild kontra AB.
Citera
2017-04-16, 08:33
  #3
Medlem
Uthyrningen av sin egen bostad låter som något som är en privat inkomst eftersom lägenheten (eller huset) troligen inte ägs av företaget. Där krävs det dessutom rätt stor intäkt för att den skall bli skattepliktig.

I övrigt går det givetvis bra att blanda med vad som helst, tillse dock gärna att det står i verksamhetsbeskrivningen vilken eller vilka verksamheter som ingår i rörelsen ifråga.
Citera
2017-04-16, 10:58
  #4
Medlem
MrSimpletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekfs
Hur länge hyr hon ut? Två tre veckor på sommaren? I så fall kan ni nog glömma avdrag för möbler.



Kattbiten uppfattar jag som att ni har koll på vilka avdrag hon får göra, tänk på att blir det en koll och ni har dragit av kött från delikatessdiskar, eller massa filéer och entrecoter så kommer hon åka på det, men det är ju så självklart....

Beror ju på hur hon bor, hon kan säkert dra av för vatten, el och sophämtning under tiden hon hyr ut, förutsatt att allt är uthyrd då. Annars får man proportionerna det.

Senu kan hon ju dra av programvaror, typ bokföringsprogrammet.

Att gå över till ett annat AB skulle jag inte råda till. Dels för att hon gör förlust, dels för att regelverket är lite enklare i en enskild kontra AB.

Tack för svar och hjälp. Hon hyr ut ca 2 månader och får in ca 100-150K för det, hon hyr ut till ett företag som betalar bra. Bra där, hade inte tänkt på sophämtning och sådana utgifter. Så om det handlar om 2 månader, giltigt med möbler då?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Uthyrningen av sin egen bostad låter som något som är en privat inkomst eftersom lägenheten (eller huset) troligen inte ägs av företaget. Där krävs det dessutom rätt stor intäkt för att den skall bli skattepliktig.

I övrigt går det givetvis bra att blanda med vad som helst, tillse dock gärna att det står i verksamhetsbeskrivningen vilken eller vilka verksamheter som ingår i rörelsen ifråga.

Tack. Jag får ta och läsa lite versamhetsbeskrivningar. Tack!
Citera
2017-04-16, 11:33
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Hyr hon ut privat till företag? Betalar företaget 75.000 per månad????
All kontorsutrustning.
Mobil och internet
Resor med privat bil kan hon ta ut ersättning för.
Enkel representation under lunch ngn gång.
Allt som har med personaltrivsel och kundtrivsel att göra
- kaffe, te, juice, mjölk, grädde, lite påskgodis, konfektyr och frukt till kunder, smör, bullar, kakor, hushållspapper, toapapper, tvål,
- träningskostnader; gymkort, träningskläder
öppet hus två gånger per år med massa goda matvaror
Julkorgar några få
Blommor
Resor, hotell och käk för att delta på Stockholms Kattklubbs internationella kattutställning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback