Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-16, 00:50
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Det är faktiskt så att jag inte vet vad jag vill med livet, vad jag vill jobba med, vad mitt "kall" är så att säga... jag har inget mål med mitt liv, varken vad gäller att skaffa fru, barn, hus eller nånting. Jag vet helt enkelt inte vad jag vill "bli" och jag är inte intresserad. Jag är inte intresserad av livet. Och jag vill heller inte dö. Det är bara det att jag råkar existera pga en spermie trängde in i ett ägg och sen föddes jag. Här är jag snart 30 år senare och vet inte ett piss om vad livet innebär, och tror aldrig jag kommer få veta vad livet innebär heller.
Min mor säger ju såklart att det kommer bli bra tillslut, alla hittar sin väg.

Men det är just det jag inte fattar.. vilken väg jag ska ta, för jag är inte ett dugg intresserad. Skulle jag få en sjukdom, tex i levern, som gör att jag dör, då skulle jag inte bry mig särskilt mycket. Har supit en del, men nu har jag varit nykter i över 100 dagar pga att jag inte kan få tag på alkohol. Annars hade jag druckit varenda dag tills jag dött, för det suger så hårt att vara nykter. Allt känns så jävla segt och tråkigt. Man bara "är" lixom.. eller hur jag nu ska förklara..

Varför ska man hitta en mening med livet? som min mor säger, så kommer allt bli bra, saker och ting ordnar sig när man är nykter och man hittar andra nöjen med livet. Men jag är inte intresserad av nåt annat egentligen.
Så jäkla svårt att förklara och föra mina tankar ner på en text såhär, men jag fattar verkligen inte vad livet ska va till för, vad jag ska göra för nåt speciellt med mitt liv för att få mig att vara lycklig med det. Eller nöjd kanske man ska säga? jag förstår helt ärligt inte vad det skulle kunna vara för nåt. Jag är inte ens intresserad av att skaffa barn, föra mina gener vidare, för jag bryr mig inte.
Så varför är jag(som det verkar) skyldig mig själv att skaffa ett meningsfullt liv?(som för det första jag inte ens vet vad det skulle vara)..

Och nej, jag är inte deprimerad. För det är ju det, eller hur, att folk tror att man är sorgsen när man resonerar såhär. Och inte på det faktum att man faktiskt inte vill nåt av livet, utan att vara ledsen.
Förstår ni vad jag menar?
För mig blir det här lite som filosofi iaf.
Citera
2017-04-16, 01:02
  #2
Medlem
Xer0s avatar
Livet är helt meningslöst. Man får skapa mening själv genom att ha visioner och drömmar.
Citera
2017-04-16, 01:10
  #3
Medlem
När allt är meningslös så måste du lära dig att läsa mellan linjerna.
Och tro på mig när du behöver det.
Citera
2017-04-16, 01:12
  #4
Medlem
Skattebrotts avatar
Skilj mellan färdiga mål som andra bestämt, och mål som du själv definierat. Själv erkänner jag ingen yttre "mening med livet" (som någon gud eller några värdegrundspolitiker har bestämt). Däremot kan man ju själv sätta upp en sådan mening, eller hur? Det gör man ju per automatik varje dag. Syftet med att vara ute och köra bil kan exempelvis vara att man ska till ICA för att köpa mjölk. Syftet med att vara på jobbet kan vara att du vill tjäna pengar så att du kan bekosta nödvändigheter och nöjen.

Jag har bestämt att meningen med mitt liv ska vara att maximera välbefinnandet, både genom att maximera njutning (både lyckokickar och trygghet) och att minimera olycka, ångest och smärta. Det tycker jag är ett smart val som även andra hade gjort klokt i att välja.

Sen när man bestämt det kan man gå vidare och bestämma delmål som man bedömer uppnå detta huvudmål på mest effektiva sätt. T.ex. om man är intresserad av bilar kanske man vill bestämma vilken bil man ska försöka skaffa, hur man ska leva (familj eller swinging single), hur man ska tjäna sina pengar, och vilket yrke som passar ens egenskaper så att man tjänar bra utan att behöva göra något som är långtråkigt eller slitsamt.

Motsatsen, att inte fatta något beslut alls utan bara flyta runt i tillvaron och låta "ödet" (tillfälligheter och andra yttre faktorer) styra, kan ju ingalunda vara ett klokt beslut. Jag säger inte att det måste vara fel att vara slacker om det är det man gillar - men det ska isåfall vara ditt aktiva beslut, och inte något du bara blir pga passivitet.

Lycka till!
Citera
2017-04-16, 01:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Det är faktiskt så att jag inte vet vad jag vill med livet, vad jag vill jobba med, vad mitt "kall" är så att säga... jag har inget mål med mitt liv, varken vad gäller att skaffa fru, barn, hus eller nånting. Jag vet helt enkelt inte vad jag vill "bli" och jag är inte intresserad. Jag är inte intresserad av livet. Och jag vill heller inte dö. Det är bara det att jag råkar existera pga en spermie trängde in i ett ägg och sen föddes jag. Här är jag snart 30 år senare och vet inte ett piss om vad livet innebär, och tror aldrig jag kommer få veta vad livet innebär heller.
Min mor säger ju såklart att det kommer bli bra tillslut, alla hittar sin väg.

Men det är just det jag inte fattar.. vilken väg jag ska ta, för jag är inte ett dugg intresserad. Skulle jag få en sjukdom, tex i levern, som gör att jag dör, då skulle jag inte bry mig särskilt mycket. Har supit en del, men nu har jag varit nykter i över 100 dagar pga att jag inte kan få tag på alkohol. Annars hade jag druckit varenda dag tills jag dött, för det suger så hårt att vara nykter. Allt känns så jävla segt och tråkigt. Man bara "är" lixom.. eller hur jag nu ska förklara..

Varför ska man hitta en mening med livet? som min mor säger, så kommer allt bli bra, saker och ting ordnar sig när man är nykter och man hittar andra nöjen med livet. Men jag är inte intresserad av nåt annat egentligen.
Så jäkla svårt att förklara och föra mina tankar ner på en text såhär, men jag fattar verkligen inte vad livet ska va till för, vad jag ska göra för nåt speciellt med mitt liv för att få mig att vara lycklig med det. Eller nöjd kanske man ska säga? jag förstår helt ärligt inte vad det skulle kunna vara för nåt. Jag är inte ens intresserad av att skaffa barn, föra mina gener vidare, för jag bryr mig inte.
Så varför är jag(som det verkar) skyldig mig själv att skaffa ett meningsfullt liv?(som för det första jag inte ens vet vad det skulle vara)..

Och nej, jag är inte deprimerad. För det är ju det, eller hur, att folk tror att man är sorgsen när man resonerar såhär. Och inte på det faktum att man faktiskt inte vill nåt av livet, utan att vara ledsen.
Förstår ni vad jag menar?
För mig blir det här lite som filosofi iaf.

Du söker efter en mening med livet men det är ingenting man finner utan något man skapar enligt mig. Detta är individualismens tid, snurra, vandra, förvirra, jämföra. Du finner ingenting i botten av en flaska min vän. Likställdheten inför döden är en del av ens persons mognad.
Citera
2017-04-16, 01:17
  #6
Medlem
Dreamtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Det är faktiskt så att jag inte vet vad jag vill med livet, vad jag vill jobba med, vad mitt "kall" är så att säga... jag har inget mål med mitt liv, varken vad gäller att skaffa fru, barn, hus eller nånting. Jag vet helt enkelt inte vad jag vill "bli" och jag är inte intresserad. Jag är inte intresserad av livet. Och jag vill heller inte dö. Det är bara det att jag råkar existera pga en spermie trängde in i ett ägg och sen föddes jag. Här är jag snart 30 år senare och vet inte ett piss om vad livet innebär, och tror aldrig jag kommer få veta vad livet innebär heller.
Min mor säger ju såklart att det kommer bli bra tillslut, alla hittar sin väg.

Men det är just det jag inte fattar.. vilken väg jag ska ta, för jag är inte ett dugg intresserad. Skulle jag få en sjukdom, tex i levern, som gör att jag dör, då skulle jag inte bry mig särskilt mycket. Har supit en del, men nu har jag varit nykter i över 100 dagar pga att jag inte kan få tag på alkohol. Annars hade jag druckit varenda dag tills jag dött, för det suger så hårt att vara nykter. Allt känns så jävla segt och tråkigt. Man bara "är" lixom.. eller hur jag nu ska förklara..

Varför ska man hitta en mening med livet? som min mor säger, så kommer allt bli bra, saker och ting ordnar sig när man är nykter och man hittar andra nöjen med livet. Men jag är inte intresserad av nåt annat egentligen.
Så jäkla svårt att förklara och föra mina tankar ner på en text såhär, men jag fattar verkligen inte vad livet ska va till för, vad jag ska göra för nåt speciellt med mitt liv för att få mig att vara lycklig med det. Eller nöjd kanske man ska säga? jag förstår helt ärligt inte vad det skulle kunna vara för nåt. Jag är inte ens intresserad av att skaffa barn, föra mina gener vidare, för jag bryr mig inte.
Så varför är jag(som det verkar) skyldig mig själv att skaffa ett meningsfullt liv?(som för det första jag inte ens vet vad det skulle vara)..

Och nej, jag är inte deprimerad. För det är ju det, eller hur, att folk tror att man är sorgsen när man resonerar såhär. Och inte på det faktum att man faktiskt inte vill nåt av livet, utan att vara ledsen.
Förstår ni vad jag menar?
För mig blir det här lite som filosofi iaf.

Ingen idé att leta efter något som inte existerar. Det du finner meningslöst finner någon annan meningsfullt. Tex att du håller upp dörren åt en åldring så den kan passera. Det var förmodligen inte din intuition att vara meningsfull men du blev det i åldringens ögon, än fast din handling bara var en reflex.
Citera
2017-04-16, 01:27
  #7
Medlem
Livet är meningslöst när du lever för dig själv.
Jorden är platt, men samtidigt så är det en kvadrat.
Citera
2017-04-16, 01:29
  #8
Medlem
AlkoholistFascists avatar
Man vill finna mening för att mening väger tyngre än bara tillfredsställelse för stunden, men det är inte alla som finner mening och det finns inget krav på det och endast tillfredsställelse kan vara tillräckligt för att göra livet värt att leva, res, träffa nya människor, upplev saker och ting. Mening är något ideellt enligt mig och inte något måste, försök hitta mening, men bli inte besatt av det, fokusera på att göra dig och de runt omkring dig så lyckliga som möjligt bara.
Citera
2017-04-16, 01:35
  #9
Medlem
Jag säger saker, fast i andra ord.

Kuken i munnen.
Citera
2017-04-16, 01:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag säger saker, fast i andra ord.

Kuken i munnen.
Du tänker att TS skulle få en mening genom att suga kuk? Jag tror snarare att meningen är en känsla och inte handling. Hur djup och mångbottnat du nu än ansåg att du uttryckte dig.
Citera
2017-04-16, 01:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Du tänker att TS skulle få en mening genom att suga kuk? Jag tror snarare att meningen är en känsla och inte handling. Hur djup och mångbottnat du nu än ansåg att du uttryckte dig.

Din tolkning är makalös.
Kuk i munnen som det meningslösa i det som fattar att det är det.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2017-04-16 kl. 01:50.
Citera
2017-04-16, 01:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Din tolkning är makalös.
Kuk i munnen som det meningslösa i det som fattar att det är det.
Nej nu är jag för trött, det som är makalöst är att du kastar in en kuk i resonemangen om ett eventuellt syfte i livet. Resten är bara flummigt och luddigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback