Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-17, 12:37
  #25
Medlem
Dejads avatar
Wow...

Först och främst sluta rök det du röker för paranoian börjar ta lite höga nivåer nu sen ta ett djupt andetag och fundera på varför skattemyndigheten skulle jaga just dig? De skiter fullständigt i vad du pysslar med!

Nu till din frågeställning, att bo i en liten båt är jävligt miserabelt större delen av året och jag tror du kommer ångra dig ganska snart. Så länge du har tillstånd från markägaren (räcker med att gå och fråga) så kan du förtöja din båt så gott som vart du vill och om du inte skräpar ner och gör någon större åverkan på naturen omkring dig så tror jag du säkert kan hitta flera vikar att bo i men det kommer inte bli direkt centralt.

Det är svårt att ragga upp en söt tjej och sen be henne ta bussen med dig ut i skogen för att sen hoppa över tre taggtrådsstängsel, gå igenom en skogsdunge för att sen visa henne dit vrak till värdelös Vega (JA jag vill göra det officiellt, jag hatar Vegor, bara hatar dem, punkt!) för att där idka älskog. Jag tror hon ringer polisen långt innan dess och springer iväg.

Bättre med båtklubb tänker du. Så länge du inte ska försöka göra nåt skumt skattefifflande kring ditt medlemskap så lär du inte få några problem med myndigheten där, de skiter nog i om du går med i en förening samtidigt som du flyttar. Problemet nu är att båtklubbar som ligger centralt brukar inte gilla att man bor i båten på åretruntbasis och kan vara noga med det i sina stadgar. Vissa skiter i det men andra kommer att gnälla, gästhamnar brukar vara billiga under vinterhalvåret (man kan tex ligga centralt i gbg hela vintern för ungefär 10k) men svindyra under sommaren så det kanske går bort.

I Sverige har vi inte anchorage kultur på samma sätt som nere i Europa och övriga världen, där är det ofta folk bor i sina båtar när de ligger utankrade i viken och ror/kör gummibåt till och från båten. Problemet med att ankra ut är att man blir lite lätt isolerad och måste lita till båtens eget elsystem för värme, laddning m.m. dock funkar det helt ok och jag har spenderat ett par år (inte i vårt vackra Sverige dock) på detta sätt. Det kräver lite större båt en en liten eka dock och då börjar det bli dyrt. Du kan förmodligen köpa en helt ok lägenhet för de pengar du får pynta ut för båten då (om du ska bo bekvämt) och då kan du lika gärna göra det eller segla iväg någon annan stans.

De enda jag tror skulle bry dig om att du bor i en båt är antingen socialen/försäkringskassan om du nu är en bidragstagare eller arbetsförmedlingen (ihop med det förbund du får eventuella pengar från).

Dina föräldrar kommer säkert få för sig att hälsa på dig i din nya lägenhet och då kan det bli lite svårt att ljuga ihop nåt varför det står Kalle istället för dumhetspiller på lägenhetsdörren och kanske ställa frågan om ni är ett par. Det låter som ditt stora problem ligger hos dina föräldrar och då kanske du ska titta i (FB) Relationer och samlevnad och några av dess underforum, det finns många vettiga debattörer där som gärna hjälper dig med dina föräldrar och hur du ska slå dig fri från deras förtryck.

Men för att komma till en slutsats, det är miserabelt att bo i båt när det är skitväder, skattemyndigheten kommer inte skvallra till din mamma om du nu skulle bosätta dig i en båt, skaffa ett jobb eller börja plugga för att få de feta CSN pengarna, tjejer är dumma och elaka och kommer bara vilja ligga med dig om du har en fet femma på söder eller en stoooooor båt, köp en båt och segla den till Spanien istället där vädret är bättre och ölen billigare.

TL;DR: Sluta nojja börja jobba!
Citera
2017-04-30, 00:00
  #26
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumhetspiller
Det är så att jag bor hemma hos mina föräldrar trots att jag är betydligt äldre än 20 år. Jag funderar på att skaffa en båt att bo kompakt i samt att på papperet skriva mig hos en kompis. Jag har bara två tillräckligt pålitliga kompisar för att våga berätta om en sådan plan utan tjallrisk, och ingen av dem äger någon kusttomt. Jag är rädd att om mina föräldrar får nys om saken kommer de att berätta för antingen polisen eller skatteverket bara för att de vill ha mig hemma och i hushållsarbete för deras skull. Pappersarbete kring en båtuppläggning vore helt enkelt en oacceptabel risk för avslöjande av mina planer på falsk folkbokföring.
Åar är bra ställen att hålla till på...i synnerhet med små båtar. flytta båten några meter ibland...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback