Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-15, 22:31
  #1
Medlem
Finns det kuststräckor i Västsverige där det är tillåtet att lägga upp båtar utan att ansöka om tillstånd för det? I så fall var? Jag syftar på båtar av de mindre storlekar som inte faller under kategorin skepp.
Citera
2017-04-16, 09:22
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Vad menar du för tillstånd man kan ansöka om? Jag har haft båt i 40 år men aldrig behövt ansöka om något tillstånd. Naturligtvis måste man ha markägarens tillåtelse för båtuppläggning.
Citera
2017-04-16, 11:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad menar du för tillstånd man kan ansöka om? Jag har haft båt i 40 år men aldrig behövt ansöka om något tillstånd. Naturligtvis måste man ha markägarens tillåtelse för båtuppläggning.
Finns det kuststräckor som inte är någons markegendom där det är fritt fram att lägga upp båtar?
Citera
2017-04-16, 12:31
  #4
Medlem
Mark i Sverige har väl alltid en ägare, vare sig det är privatperson, företag, förening, kommun, landsting eller staten. Därmed borde det bli i stort sett omöjligt att hitta någon landbit där du kan lägga upp en båt utan att behöva tillstånd från någon.

Om du har en båt som du vill lägga upp någonstans är väl det enklaste sättet att börja leta bland hamnarna i området. Dock är västkusten ett populärt ställe bland båtägare, och många hamnar har en lång väntelista för dem som vill ha båtplats i hamnen. Om du har en väldigt liten eller väldigt stor båt kan det dock gå mycket fortare att få plats.
Citera
2017-04-16, 12:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Mark i Sverige har väl alltid en ägare, vare sig det är privatperson, företag, förening, kommun, landsting eller staten. Därmed borde det bli i stort sett omöjligt att hitta någon landbit där du kan lägga upp en båt utan att behöva tillstånd från någon.

Om du har en båt som du vill lägga upp någonstans är väl det enklaste sättet att börja leta bland hamnarna i området. Dock är västkusten ett populärt ställe bland båtägare, och många hamnar har en lång väntelista för dem som vill ha båtplats i hamnen. Om du har en väldigt liten eller väldigt stor båt kan det dock gå mycket fortare att få plats.
Kan någon PMa mig om kuststräckor i Västsverige där det de facto saknas kontroll av upplagda småbåtar?
Citera
2017-04-16, 13:56
  #6
Medlem
Borhemmas avatar
Men vad är problemet egentligen? Vill du inte fråga markägaren eller? Hade jag haft den mark du efterfrågar skulle jag gladeligen låta dig dra upp din båt där, gratis.
Citera
2017-04-16, 16:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Men vad är problemet egentligen? Vill du inte fråga markägaren eller? Hade jag haft den mark du efterfrågar skulle jag gladeligen låta dig dra upp din båt där, gratis.
Det är så att jag bor hemma hos mina föräldrar trots att jag är betydligt äldre än 20 år. Jag funderar på att skaffa en båt att bo kompakt i samt att på papperet skriva mig hos en kompis. Jag har bara två tillräckligt pålitliga kompisar för att våga berätta om en sådan plan utan tjallrisk, och ingen av dem äger någon kusttomt. Jag är rädd att om mina föräldrar får nys om saken kommer de att berätta för antingen polisen eller skatteverket bara för att de vill ha mig hemma och i hushållsarbete för deras skull. Pappersarbete kring en båtuppläggning vore helt enkelt en oacceptabel risk för avslöjande av mina planer på falsk folkbokföring.
Citera
2017-04-16, 16:14
  #8
Medlem
Jag tror inte att myndigheterna bryr sig så mycket om var du faktiskt bor, så länge de har en fysisk adress till dig. Det finns ju i Stockholm ett antal människor som permanent bor i båtar, och de har båtarna mitt i stan i flera år. Skillnaden är väl att de betalar kommunen för att få hyra kajplats med el och vatten, kanske sophämtning också.

Men om du verkligen vill bo på en båt så är mitt tips att du skaffar dig en vanlig hamnplats, och bor ombord. Du behöver nog inte ändra folkbokföringsadress, om du inte vill.

Edit: jag tror att de flesta (kanske alla?) av dem som bor på båtar i Stockholm faktiskt är skrivna på båtarna, och båtarna har då en "vanlig" adress.
Citera
2017-04-16, 16:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag tror inte att myndigheterna bryr sig så mycket om var du faktiskt bor, så länge de har en fysisk adress till dig. Det finns ju i Stockholm ett antal människor som permanent bor i båtar, och de har båtarna mitt i stan i flera år. Skillnaden är väl att de betalar kommunen för att få hyra kajplats med el och vatten, kanske sophämtning också.

Men om du verkligen vill bo på en båt så är mitt tips att du skaffar dig en vanlig hamnplats, och bor ombord. Du behöver nog inte ändra folkbokföringsadress, om du inte vill.

Edit: jag tror att de flesta (kanske alla?) av dem som bor på båtar i Stockholm faktiskt är skrivna på båtarna, och båtarna har då en "vanlig" adress.
Det är så att jag har för dålig ekonomi för detta, jag tänker ladda mina elapparater med uppladdningsbara batterier i offentliga eluttag och fylla mina vattenbehållare i vattenkranar på offentliga toaletter. Några tusen kan jag lägga ut som engångskostnad för en liten båt som är rätt nedgången men ändå flyter, men jag har inte råd att hyra plats för flera tusen i månaden.

Edit: jag måste visa upp en adress för mina föräldrar för att inbilla dem att jag bor i "godkänd" lägenhet, så att de inte ringer myndigheter och ber dem snoka.
Citera
2017-04-16, 16:37
  #10
Medlem
Men om du skaffar en vanlig båtplats i en vanlig hamn så kostar det inte tusenlappar i månaden. Jag har en iofs liten segelbåt, med en vanlig båtplats till den, och båten kostar mig under 6000 om året, och i den summan är nästan allt inräknat: medlemskap i båtklubben, båtplats, försäkring, bränslet jag gör av med under sommaren, diverse underhåll, diverse avgifter till klubben, avgift för att jag har VHF, abbonemang hos Stockholm radio..... Det enda som inte är inräknat där är större underhåll (som kostar en del, men inte förekommer ofta) och nya segel (samma där: kostar mycket men händer inte ofta).
Citera
2017-04-16, 16:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Men om du skaffar en vanlig båtplats i en vanlig hamn så kostar det inte tusenlappar i månaden. Jag har en iofs liten segelbåt, med en vanlig båtplats till den, och båten kostar mig under 6000 om året, och i den summan är nästan allt inräknat: medlemskap i båtklubben, båtplats, försäkring, bränslet jag gör av med under sommaren, diverse underhåll, diverse avgifter till klubben, avgift för att jag har VHF, abbonemang hos Stockholm radio..... Det enda som inte är inräknat där är större underhåll (som kostar en del, men inte förekommer ofta) och nya segel (samma där: kostar mycket men händer inte ofta).
Det skulle kanske se konstigt ut om jag plötsligt blev medlem i en båtklubb, började få dokumentation på papper om en massa administration runt det, och i samma veva skrev mig hos en kompis. Tror du inte att det skulle dra vissa utredare till sig?
Citera
2017-04-16, 16:48
  #12
Medlem
Vem skulle bry sig? De svenska myndigheterna har långt mer allvarliga problem att ta hand om än att någon skriver sig hos en kompis men egentligen bor i en båt.

Vad gäller pappersarbete i samband med båtklubbsmedlemskapet så förekommer det inte mycket sådant med min klubb. Alla klubbar kan ju göra sakerna annorlunda, men avd jag minns så kommer det ett eller två brev om året från klubben: ett brev där de vill ha betalt för båtplatsen, och ett annat med faktura på medlemsavgiften samt kallelse till årsmötet. Jag tror inte många klubbar skickar långt mer papper än så till sina medlemmar.

Om du skaffar en vanlig båtplats i en sedan tidigare etablerad hamn kanske du till och med kan skriva dig i båten, om du pratar med Skatteverket. Jag har lite svårt att tänka mig att de skulle klaga på det annat än att de inte har en "normal" gatuadress till dig. Men lösningen på det problemet är att du ber att få sätta upp en brevlåda i närheten av din båtplats (eller strax utanför hamnens område, om detta är inhägnar så brevbäraren inte kommer in) och tar reda på gatuadressen till klubben.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback