Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 21:18
  #1
Medlem
MrCangaroopimps avatar
Tja!

Har fastnat på en uppgift, den lyder som följande:




Bestäm avståndet mellan v och det ortogonala komplementet till Span{u1,u2}.

u1= [1 0 1 0]
u2= [1 2 2 3]
v=[ 1 1 1 1]




Jag tänker såhär:

jag försöker först och hitta det ortogonala komplementet till W=Span[u1,u2] , när jag hittar den så kan jag sedan ta reda på avståndet mellan W och v som är samma sak som det ortogonala projektionen av v på W. Men det jag inte riktigt förstår är, på lösningen så står det att det ortogonala komplementet till W är just span[u1,u2] , hur är de möjligt? Ska inte det ortogonala komplementet till W vara utanför planet som u1 och u2 spänner upp?

Är väldigt tacksam för svar
__________________
Senast redigerad av MrCangaroopimp 2017-04-15 kl. 21:23.
Citera
2017-04-16, 14:32
  #2
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCangaroopimp
Tja!

Har fastnat på en uppgift, den lyder som följande:




Bestäm avståndet mellan v och det ortogonala komplementet till Span{u1,u2}.

u1= [1 0 1 0]
u2= [1 2 2 3]
v=[ 1 1 1 1]




Jag tänker såhär:

jag försöker först och hitta det ortogonala komplementet till W=Span[u1,u2] , när jag hittar den så kan jag sedan ta reda på avståndet mellan W och v som är samma sak som det ortogonala projektionen av v på W. Men det jag inte riktigt förstår är, på lösningen så står det att det ortogonala komplementet till W är just span[u1,u2] , hur är de möjligt? Ska inte det ortogonala komplementet till W vara utanför planet som u1 och u2 spänner upp?

Är väldigt tacksam för svar


Om W = span{u1, u2} så är det mycket riktigt att det ortogonala komplementet till W inte är span{u1, u2}. Notera däremot att säg att U är det ortogonala komplementet till W, vi vill då beräkna

||v - proj_U(v)||

Men v = proj_W(v) + proj_U(v), så alltså är

||v - proj_U(v)|| = ||proj_W(v) + proj_U(v) - proj_U(v)|| = ||proj_W(v)||

så vi ska alltså beräkna normen av proj_W(v). Så beräkna alltså proj_W(v) och sedan tar du normen på den vektorn.
Citera
2017-04-17, 09:49
  #3
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Om W = span{u1, u2} så är det mycket riktigt att det ortogonala komplementet till W inte är span{u1, u2}. Notera däremot att säg att U är det ortogonala komplementet till W, vi vill då beräkna

||v - proj_U(v)||

Men v = proj_W(v) + proj_U(v), så alltså är

||v - proj_U(v)|| = ||proj_W(v) + proj_U(v) - proj_U(v)|| = ||proj_W(v)||

så vi ska alltså beräkna normen av proj_W(v). Så beräkna alltså proj_W(v) och sedan tar du normen på den vektorn.

och normen av proj_W(v) får man genom att ortogonalisera W och summera kvadratiskt antar jag?

Dvs om W har en ON-bas w1,w2 (normen för w1,w2 = 1) så är proj_W(v) = sqrt (<v,w1>**2+<v,w2>**2) (där <a,b> är skalärprodukten).
I vårt fall är ju v = (1,1,1,1) så det blir extra enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback