Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 18:20
  #1
Medlem
Tjena. Är inte så kunnig inom detta så dumförklara mig inte

Det är så att jag hade nedgraderat min dator från win8 till win 7 för ett tag sedan och idag gjorde jag en system restore med CD:n som är gjorda för Windows 8. De tilhör datorn och hade gjort det förrut också så inga konstigheter med det.

Men nu hamnar jag alltid på boot menu (eller bios whatever) efter att jag restartar datorn. Har inga recovery cd:n eller usb:n insatta men jag vet inte vad jag ska göra nu. Skedde inte förr när jag installerade win8 över en win7.

Brukar mestadels installera ett nytt win7 över den gamla men nu installerade jag win8 över win7. Första ggn den strular så. Ska något ändras på bios? Isåfall vadå?

Vill inte förstöra datorn förevigt så vill inte ändra något blint. Uppskattar all hjälp ^^
Citera
2017-04-15, 19:30
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du menar att du har en dualboot när du startar igång datorn och när Bios har läst in systemet?
Citera
2017-04-15, 19:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du menar att du har en dualboot när du startar igång datorn och när Bios har läst in systemet?

Nja, får snarare upp boot menu när jag sätter på datorn. Den startar liksom inte från hårddisken.

Har försökt ändra på boot order men har inte denna funktion överhuvudtaget. Står bara att jag har "usb hdd" som network boot. Låter lite flummigt men problemet ligger troligen i själva boot. Att den vill starta från ett usb som inte är insatt.

När jag försöker spara ändringar gjorda på bios får jag upp ett felmeddelande som lyder:

Warning
Formset (massa siffror inskrivna)
Failed to save storage: LBC. Status: (massa siffror inskrivna)
Citera
2017-04-15, 20:06
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BersekPotato
Nja, får snarare upp boot menu när jag sätter på datorn. Den startar liksom inte från hårddisken.

Har försökt ändra på boot order men har inte denna funktion överhuvudtaget. Står bara att jag har "usb hdd" som network boot. Låter lite flummigt men problemet ligger troligen i själva boot. Att den vill starta från ett usb som inte är insatt.

När jag försöker spara ändringar gjorda på bios får jag upp ett felmeddelande som lyder:

Warning
Formset (massa siffror inskrivna)
Failed to save storage: LBC. Status: (massa siffror inskrivna)

Kan du lägga en bild över Bios och sedan klistra in bildlänken här?
Citera
2017-04-17, 10:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan du lägga en bild över Bios och sedan klistra in bildlänken här?

Nu har min dator stängts av helt. Går inte att starta den överhuvudtaget. Tiden är väl inne för den antar jag.

Tackar dock för hjälpen
Citera
2017-04-17, 20:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BersekPotato
Nu har min dator stängts av helt. Går inte att starta den överhuvudtaget. Tiden är väl inne för den antar jag.

Tackar dock för hjälpen
Menar du helt död dator? ingen bild? bara Windows som inte startar?

Av dina tidigare problem har åtminstone Windows, partitionerna eller nått som buggar, kraschat mm.

Du behöver ta bort alla partitioner på disken och installera om allt. Räcker ofta inte att bara formatera mm. Har datorn flera diskar så kopplar du ur de andra tills du installerat klart.


Är dator död så kanske disken har gått sönder och nu blockerar datorn från att starta. Kablarna som disken kopplats med och porten på moderkortet som kabeln kopplat till är också känt för det. Koppla ur dom.

Är den fortfarande död nollställer du bios (CMOS) också. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en strunt som ser ut mynt. Glöm inte dra ur strömkabeln oavsett vilket sätt.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2017-04-17 kl. 20:12.
Citera
2017-04-17, 22:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Menar du helt död dator? ingen bild? bara Windows som inte startar?

Av dina tidigare problem har åtminstone Windows, partitionerna eller nått som buggar, kraschat mm.

Du behöver ta bort alla partitioner på disken och installera om allt. Räcker ofta inte att bara formatera mm. Har datorn flera diskar så kopplar du ur de andra tills du installerat klart.


Är dator död så kanske disken har gått sönder och nu blockerar datorn från att starta. Kablarna som disken kopplats med och porten på moderkortet som kabeln kopplat till är också känt för det. Koppla ur dom.

Är den fortfarande död nollställer du bios (CMOS) också. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en strunt som ser ut mynt. Glöm inte dra ur strömkabeln oavsett vilket sätt.

Nu menade jag att datorn har dött [b]helt[b]. Innan dess va det alltid bios som kom upp när jag tryckte på powerknappen och startade den.

Skulle posta bilder men går inte när datorn inte startar.

Hade jag en stationär skulle jag gärna försöka koppla bort sladdar, men nu är denna en trashig gaming laptop.
Citera
2017-04-17, 23:07
  #8
Medlem
Oj, såg inte att det var laptop. Inte mycket du kan göra då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback