Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 15:00
  #1
Medlem
Många verkar sitta på idéer på företag som enligt dom garanterat genererar vinst med minimala risker, när man frågar varför de inte kör på det så är svaret nio utav tio gånger att de saknar kapital.

Så låt oss säga att du har kapital, vad hade du startat för företag?

(Obs! Kapital skall ej överstiga 10 miljoner kronor)
Citera
2017-04-15, 15:46
  #2
Medlem
JagHarDigRedans avatar
Knarkbaron i Mexico/Columbia, enkelt!... Eller möjligen ett F1 team, men tvivlar på att 10 miljoner duger till det
Citera
2017-04-15, 15:55
  #3
Medlem
Kanske hade köpt upp lite mark tillsammans med likasinnade och startat ett Gated Community. Eller så hade jag tagit pengarna med mig och lämnat landet.
Citera
2017-04-15, 15:57
  #4
Medlem
Det är inte sant, väldigt fåtal som faktiskt har en ide som hade lyckas bli lönsam. Om man kollar på alla företag som finns med är det väldigt fåtal som faktiskt ger större vinst, många har precis så dom går runt men rätt låg lön ändå.

Väldigt stor skillnad starta företag som precis går runt eller precis går leva på än företag där man kommer tjäna miljoner eller 100 tals miljoner.

Dom gånger riskkapital går in så släpper ägarna oftast så pass stort kapital när det väl blir dags för en exit så äger skaparna så pass liten andel så ändå blir rätt liten vinst för dom.

Även om man har kapital betyder det inte man får lönsamhet och lyckas driva ett företag som går runt.
Citera
2017-04-15, 20:16
  #5
Avstängd
Nu blev alla experter.

Jag har två ideer men skriver dem inte här, en av dessa håller på attvrealiseras och då kommer telecom industrin få tänka om.
Citera
2017-04-15, 20:35
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Hade jag haft 100 miljoner hade jag lejt in en Colombiansk livvaktsstyrka och startat en betongstation i Syrien.

Jag skulle först ha startat en fabrik som gjuter färdiga betongelement i Turkiet, Libanon eller Jordanien, sedan innan bläcket på ett fredsavtal hade torkat hade jag startat upp min betongstation i Syrien.

Anledningen till att jag skulle leja just Colombianer är att de torde vara så immuna mot politisk inblandning i regionen som det är möjligt.
Citera
2017-04-15, 21:21
  #7
Medlem
Med 10msek hade jag klarat mig resten av livet rätt gott enligt 4%-regeln som många skriver om.

Ska jag nödvändigtvis starta något från scratch med den typen av pengar så gör jag det givetvis inom det jag KAN hyggligt OK. Tar mig kanske 6-12 månader att fundera hur jag får bäst hävstång på kunskaperna.

Men 10msek är knappast jämförbart med någon finansiell styrka som gör att man kan lyckas med "vadsom" utan man kommer utan viss kompetens på ett visst område bara kunna leka "vanlig august" utifrån ett investeringsperspektiv och det kommer krävas riskkapital, skillnaden är möjligen att det tar något fler månader innan jag behöver det och därmed får behålla något mer av aktierna när dessa behövs.

Så det landra ju i risk/reward ändå - så i det läget hade jag nog sänkt risken och tryggat framtiden - men låt säga dessa 10msek nu var för investeringar/idéer only, så är jag tillbaka på ruta 1 - satsa 10msek på något jag tror på och kan något om (det ger ju mig åtminstone någon lite edge mot andra) eller möjligen 1msek på 10 olika projekt.

Så någon konkret idé? Nej tyvärr.

Men hade jag varit snickare/händig (t.ex), så hade jag exempelvis letat efter nedgångna hyresfastigheter i ett område där jag är uppväxt eller känner att jag har god till mycket god koll på den lokala marknaden (inte utifrån värdet på fastigheter utan utifrån efterfrågan på hyresrätter).
Citera
2017-04-15, 23:16
  #8
Moderator
HelgeBuks avatar
En liten glassfabrik.
Citera
2017-04-17, 21:39
  #9
Medlem
Skulle minea valfri digital valuta, med 10 mille skulle jag lätt kunna skrapa ihop 10k mh/s som skulle ge mig 45.000 kr i veckan brutto.
Sen gäller det bara att fixa billig el, kanske en solfarm i öknen? Har inte koll på den biten tyvärr så skulle behöva en partner.

Ytterst spekulativt, hög risk men hög potentiell avkastning också.
Citera
2017-04-17, 23:16
  #10
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Skulle minea valfri digital valuta, med 10 mille skulle jag lätt kunna skrapa ihop 10k mh/s som skulle ge mig 45.000 kr i veckan brutto.
Sen gäller det bara att fixa billig el, kanske en solfarm i öknen? Har inte koll på den biten tyvärr så skulle behöva en partner.

Ytterst spekulativt, hög risk men hög potentiell avkastning också.

10k mh/s? D.v.s. 10GH/s? Låter ju ursnabbt för 10 miljoner, vad pratar du för coin nu? Knappast BitCoin va, för då har du blivit blåst om du betalar 10 mille för 10GH/S
Citera
2017-04-17, 23:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
10k mh/s? D.v.s. 10GH/s? Låter ju ursnabbt för 10 miljoner, vad pratar du för coin nu? Knappast BitCoin va, för då har du blivit blåst om du betalar 10 mille för 10GH/S

Nä Bitcoin är ju endast lönsamt med ASIC's miner.
För min uträkning använde jag ethereum.
Sitter själv med rx 470 som ger ca 25 mh/s styck. Kostar ca 2000kr styck.

Vi behöver 400st för 10.000 mh/s, för 2000 styck så kostar alla GPU's totalt 800.000 kr.
På det får vi ca 104 ETH per vecka och eftersom 1 ETH är värd 450 kronor får vi ca 45.000 kronor i veckan!
Sen lägg till en mille för resten av utrustningen, moderkort, psu etc.
Då har vi ju ändå 8.2 miljoner kvar att fixa billig el på!
Skulle väl vara lönsam efter ett par månader, sen är det bara vinst!

Låter ju bombsäkert men man får ju komma ihåg att priset och svårighetsgraden kan förändras, likviditeten är ju inte heller super så man får ju räkna med en del förluster vid försäljning också.
Finns många variabler, men jag tror definitivt att jag hade kunnat ha en riktigt lönsam mining farm med ett sånt startkapital.

Edit: Mina uträkningar är kanske lite väl grova, finns ju massa extra kostnader som förvaring, nedkylning bla bla bla. Men jävla kul det hade varit att bygga dock!
__________________
Senast redigerad av Astronomia 2017-04-17 kl. 23:41.
Citera
2017-04-23, 20:19
  #12
Medlem
Jag skulle ha satsat på fastigheter. Köpa upp några bra men nedgångna hyresfastigheter och sedan rusta upp. 10 miljoner skulle nog inte räcka, men skulle ta lån för resten. Går väl att få bra lån med fastigheter som säkerhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback