Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 11:23
  #337
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Tack Yasko för att du skriver nyanserade svar, det du skriver låter vettigt.
Men även om det stämmer att styrningen av Turkiet kommer bli effektivare, ser vi nu en ny islamisk stat växa fram. Erdogan är islamist, så det är inte så oväntat, det kan inte komma som en överraskning.
Och nu kommer konsekvenserna. Wikipedia förbjuds, så att sanningen ska bli mer svåråtkomlig för massorna. Och dejtingprogram förbjuds, för nu är det muslimsk moral som gäller
http://omni.se/a/b0Q0g
Det är tragiskt när 51,4% religiösa outbildade landsbor förtrycker 48,6% utbildade sekulära stadsbor

Nu är frågan vad man menar med "islamisk stat". Jag var i Istanbul senast i April. Söp skallen av mig några kvällar utan problem. Erdogan är religiös och konservativ och använder religiöst retorik men en del av politikerjobbet i Turkiet är just "skådespeleri" delen. Jag kan inte nämna nåt som jag kunde göra 20 år sen men inte kan göra idag. Nattklubbar-check, alkohol(liberalare än SWE)-check, statliga bordeller(check)(ok har inte varit i statsbordellen nån gång, inget att rekkomendera ).

Vad som uppfattas "islamisk" är att kvinnor i slöja tex får vara poliser, kan arbeta som parlamentsledamöter, kan bli soldater etc. Men det betyder inte att kvinnor utan slöja inte kan nå samma positioner, det kunde de förr, det kan de idag. TV kanaler tex domineras fortfarande av kvinnor utan slöja, inklusive konservativa kanaler. Men alla dessa rättigheter som religiösa kvinnor har fått uppfattas som "islamismen är på frammarsch" av sekulära turkar. Problemet med sekulära är att de har hela tiden skrikit att islamismen är på frammarsch. Väljarna/folk bryr sig inte om de längre. Medan västmedier tar det på allvar av orsaker jag ska förklara i nästa stycke.

Turkiet distanserar sig från väst, det har man gjort under en bra tid nu, att förvänta sig något positivt från västmedier under dessa förhållanden hade varit otroligt naivt...
Citera
2017-05-06, 00:37
  #338
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Ja vad som händer i Turkiet är ju såklart man sopar ihop den fiende som han behöver. EU är fienden och kommer inte att kunna samarbeta med Turkiet. Ännu ett bakslag för EU och globalisering sett i en större skala då Turkiet som var på god väg att vandra mot en del av Europa. Brobyggare mellan kontinenter.

Den språngbräda vi behöver till mellanöstern. Förståelse sammanhållning mm. Han ger förövrigt mer legitim rätt till just Höger partier. Rätt än än gång.

Så till de stora efterdynikgarna och det egentligen riktiga problemet för Europa, bortsett från solsemester i solen.

Kaplan var som jag misstänkte otroligt mer organiserade än vad jag kunnat tro, då jag fick ta på mig foliehatten för denne man.
1.000.000 turkar i europa röstade för honom. 70% ja och 30% nej. Sug på dom siffrorna. Vi har alltså turkar europa som i flertal önskar en mer diktatoriell och Islam kramande politik i hemlandet de flytt från.
Är det nationalismen eller politiken dom följer. Vad tror du ?

Det finns ingen bra patentlösning för sånt här.
Karl Marx sa att religion är opium för folket. Kanske han hade rätt.
Upplysning i form av internet kan vara ett hopp.
Citera
2017-05-15, 13:47
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det finns ingen bra patentlösning för sånt här.
Karl Marx sa att religion är opium för folket. Kanske han hade rätt.
Upplysning i form av internet kan vara ett hopp.


Du har en stor poäng. Folk älskar att bli maniska över saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback