Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 12:27
  #1
Medlem
Jag har två Xbox One-konsoler kopplade till samma router (med kabel), dessa delar Xbox Live Gold. När vi vill spela tillsammans online hemma fungerar det endast med vissa spel. Vi har Telia Fiber 100/100. Exempel på spel som inte fungerar för oss att spela tillsammans är Diablo 3 och Destiny. Vi kan spela spelen samtidigt var för sig, men inte joina varandras gamelobby så att säga. Enda sättet vi kan spela Destiny tillsammans är ifall ena Xboxen är ansluten till min Wi-Fi-hotspot på mobilen. Inte helt optimalt.

Jag bytte nyligen router (fick en ny gratis av Telia) och problemet kvarstår. Nu är jag inte alls kunnig på det här med hårdvara och nätverk (lite därför jag är konsolspelare och inte PC-Gamer... ). Men när jag googlar får jag svar jag inte riktigt begriper som handlar om tilldelning av ip-nummer och forwarding av portar.

Jag funderar dock på ifall problemet kan avhjälpas genom att koppla in den gamla routern i den nya, och vidare från den gamla routern till ena Xbox-konsolen? Anledningen till att jag inte bara testar är att jag måste möblera om för att komma åt grejerna , så tänkte jag slänger ut frågan här först. Är det värt att ens prova?
Citera
2017-04-15, 12:36
  #2
Medlem
det kan fungera, men det säkraste är att följa en av de guider du hittar på nätet.
Citera
2017-04-28, 19:25
  #3
Medlem
I alla fall måste man se till att båda inte har samma sub net.
Citera
2017-04-29, 16:38
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Det kan vara så att det inte går, många spel kräver att det öppnas inkommande portar (då du spelar online) och det görs oftast automatiskt av din router. Då kan bara en enhet (Xbox) använda de portarna och den andra kan inte öppna portar som redan är öppna.

Någon vettig lösning kan jag inte direkt säga men ett alternativ skulle vara att den enda använder en VPN tjänst och den tjänsten tillåter öppnandet av portar, men då måste den stödja uPnP och förmodligen måste du använda en separat router till ditt andra xbox.
Citera
2017-04-29, 17:05
  #5
Medlem
Undra om det skulle hjälpa att använda IPv6? Med IPv6 skulle varje xbox one få en egen adress. Tyvärr är det ytterst få svenska bredbandsleveratörer som stödjer IPv6. Jag har ingen Xbox, men jag använder en IPv6-tunnel från Hurricane Electric för mitt nätverk.

https://support.xbox.com/sv-SE/xbox-...v6-on-xbox-one
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-04-29 kl. 17:18.
Citera
2017-04-29, 23:01
  #6
Medlem
DennisOlofs avatar
Blodpixel, först måste du ta reda på om det ens går att använda flera Xbox consoler med ett och samma konto på Xbox Live.

Om det går bra, då borde det inte vara något som stör, annat än att ni sitter på samma IP och kanske använder samma portar. Men om Xbox Live tillåter sådant så borde servrarna sköta detta åt er eftersom routern håller reda på vilken trafik som ska till vilken xbox så att säga.

Det borde finnas information eller guider på nätet om hur man ska göra för att få allt att fungera eller ?
Citera
2017-05-02, 21:03
  #7
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Undra om det skulle hjälpa att använda IPv6? Med IPv6 skulle varje xbox one få en egen adress. Tyvärr är det ytterst få svenska bredbandsleveratörer som stödjer IPv6. Jag har ingen Xbox, men jag använder en IPv6-tunnel från Hurricane Electric för mitt nätverk.

https://support.xbox.com/sv-SE/xbox-...v6-on-xbox-one

Ja det är ju möjligt att köra IPv6 på en mäng prylar men att spelservrar stödjer IPv6 det har jag inte sett. Kör själv HE sedan många år (Kör Layer3 IPv6 tom i min Juniper Switch, nog den enda i världen)

Dock kommer du ju inte från uPnP eftersom du (ändå) vill ha en firewall emellan som öppnar portar. Däremot slipper du såklart NAT. Konsumentroutrar som klarar det? Finns det?
Citera
2017-05-02, 21:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Ja det är ju möjligt att köra IPv6 på en mäng prylar men att spelservrar stödjer IPv6 det har jag inte sett. Kör själv HE sedan många år (Kör Layer3 IPv6 tom i min Juniper Switch, nog den enda i världen)

Dock kommer du ju inte från uPnP eftersom du (ändå) vill ha en firewall emellan som öppnar portar. Däremot slipper du såklart NAT. Konsumentroutrar som klarar det? Finns det?

Inför släppet at Xbox one sades det i a f att IPv6 skulle ge den bästa spelupplevelsen. Vet inte om det slog in eller vad som hände.

Ifall man använder UDP över IPv6 så behövs inte uPnP för att öppna brandväggen utan det borde räcka att skicka ett UDP-paket till motparten regelbundet för att en brandvägg ska hålla porten som används öppen.

Men jag läste att de använder IPsec (VPN) för att säkra anslutningen. Vet inte om det behövs upnp då. Det finns förresten en rekommendation som säger att konsumentroutrar ska tillåta just IPsec-trafik från internet utan att användare behöver göra något.

http://www.internetsociety.org/deplo...-be-over-ipv6/

Citat:
Network operators that want to provide the best possible user experience for Xbox One users:

Provide IPv6 Connectivity
Allow transition technologies such as Teredo to function
Allow for IPsec transport mode to function
Citera
2017-05-03, 14:43
  #9
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Inför släppet at Xbox one sades det i a f att IPv6 skulle ge den bästa spelupplevelsen. Vet inte om det slog in eller vad som hände.

Ifall man använder UDP över IPv6 så behövs inte uPnP för att öppna brandväggen utan det borde räcka att skicka ett UDP-paket till motparten regelbundet för att en brandvägg ska hålla porten som används öppen.

Men jag läste att de använder IPsec (VPN) för att säkra anslutningen. Vet inte om det behövs upnp då. Det finns förresten en rekommendation som säger att konsumentroutrar ska tillåta just IPsec-trafik från internet utan att användare behöver göra något.

http://www.internetsociety.org/deplo...-be-over-ipv6/

Varför IPv6 skulle bli bättre för gaming vet jag inte, däremot är ju TCP stacken uppdaterad med IPv6, handlar ju inte bara om adressering.

Du behöver ju inte uPnP för att hantera NAT över IPv6, men du behöver ju ändå ett hål i brandväggen för att tillåta inkommande trafik, spel är ju rätt komplexa och använder ju både TCP och UDP och bara för att du initerar trafik åt ett hål, på en port och protokoll betyder ju inte att de andra portarna också blir öppna...

Klart dom kan använda IPSec, det gör ju tekniken protokollneutral och kan låta TCP stacken bestämma om man ska göra IPv4 eller IPv6, IPSec var förresten från början inkluderat i IPv6 men togs bort.. (OT)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback