Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 12:13
  #1
Medlem
blink21s avatar
Sitter idag på två ISK-konton, ett hos Avanza och ett hos Nordnet. Funderar på att öppna ett ISK hos Nordea iom deras nya billiga courtage på 0,06%, samtidigt vill jag gärna ha kvar möjligheten att utnyttja Knockoutlånet hos Nordnet i framtiden.

Kan jag flytta en ISK mellan olika aktörer fram och tillbaka utan att åka på avgifter?
Citera
2017-04-15, 12:29
  #2
Medlem
det får du fråga respektive aktör
Citera
2017-04-15, 12:32
  #3
Medlem
CelenoIIs avatar
Du kan inte "flytta en ISK". Vad skulle hända med kontonummer tex?
Citera
2017-04-15, 12:51
  #4
Medlem
gs20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Sitter idag på två ISK-konton, ett hos Avanza och ett hos Nordnet. Funderar på att öppna ett ISK hos Nordea iom deras nya billiga courtage på 0,06%, samtidigt vill jag gärna ha kvar möjligheten att utnyttja Knockoutlånet hos Nordnet i framtiden.

Kan jag flytta en ISK mellan olika aktörer fram och tillbaka utan att åka på avgifter?

Ja det ska gå bra. Kontakta Nordea så hjälper de dig med flytten. Du ska inte sälja av dina aktier hos avanza eller nordnet utan banken hjälper dig att flytta värdepapperna. Själva isk kontona kommer vara kvar.
Schablonbeskattningen kommer ej att påverkas om jag fattat allt rätt.

Ända nackdelen är egentligen att du blir av med all portföljhistorik som är bunden till respektive konto.
Citera
2017-04-15, 20:24
  #5
Medlem
blink21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs20
Ja det ska gå bra. Kontakta Nordea så hjälper de dig med flytten. Du ska inte sälja av dina aktier hos avanza eller nordnet utan banken hjälper dig att flytta värdepapperna. Själva isk kontona kommer vara kvar.
Schablonbeskattningen kommer ej att påverkas om jag fattat allt rätt.

Ända nackdelen är egentligen att du blir av med all portföljhistorik som är bunden till respektive konto.
Tack för infon

Är det respektive aktör som sätter villkoren för flytt eller finns det någon slags standard?
Citera
2017-04-15, 20:46
  #6
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Tack för infon

Är det respektive aktör som sätter villkoren för flytt eller finns det någon slags standard?
Ska du flytta hela innehavet mellan olika bankers ISK så tar det ett par veckor.

Respektive aktör bestämmer själv om de tar avgift. Avanza tar inget. Gissningsvis inte Nordnet eller Degiro heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback