Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-15, 12:05
  #1
Medlem
kentathemans avatar
hallå där FB

Har ett par cerwin vega xls 12. Just nu har min gammla förstärkare börjat glappa och jävlas så den går ej att använda längre tyvärr. Vill ha något nytt och "värre" hade en Technics SU-V670. Den ger 85 watt på 8ohm och vill ha något som e lite starkare med mer kräm i.

Den ska kosta max runt 4500, kanse till och med 5000 om det är en riktigt fet en.
Är inte så värst kunnig när det kommer till förstärkare är rätt så ny i detta, men jag har kollat på denna, en nad c326bee men den ger bara ifrån 50watt i 8ohm??? är inte den mycket svagare än min förra?

https://www.hifiklubben.se/stereo/fo...e-forstarkare/
Citera
2017-04-15, 12:24
  #2
Medlem
Du behöver ju inte så biffigt. CV är ju lättdrivna . Nu vet jag inte vad för källa du kör, men räcker det med ett slutsteg så är detta ett riktigt bra steg. http://www.hifimagasinet.com/annonsD...nnonsID=186549
Citera
2017-04-15, 16:48
  #3
Medlem
kentathemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggus-Diccus66
Du behöver ju inte så biffigt. CV är ju lättdrivna . Nu vet jag inte vad för källa du kör, men räcker det med ett slutsteg så är detta ett riktigt bra steg. http://www.hifimagasinet.com/annonsD...nnonsID=186549

5000 kanske e lite väl dyrt, finns de inget liknande för kanske 4-4,5??
Citera
2017-04-15, 23:56
  #4
Medlem
Pungsvings avatar
http://www.whathifi.com/best-buys/hi...reo-amplifiers

Både C316BEE och C326BEE kan vara intressant. Provlyssna på hifikubben med normala högtalare, ej Cerwin Vega. Snart kommer du tröttna på dina Cerwin Vega och köpa mindre högtalare som låter bättre.
Citera
2017-04-16, 10:54
  #5
Medlem
kentathemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
http://www.whathifi.com/best-buys/hi...reo-amplifiers

Både C316BEE och C326BEE kan vara intressant. Provlyssna på hifikubben med normala högtalare, ej Cerwin Vega. Snart kommer du tröttna på dina Cerwin Vega och köpa mindre högtalare som låter bättre.

jag tycker om när de e riktigt mycket bas å lixom "slår hårt" tycker dem låter grymt !
vilka högtalare syftar du på som är "bättre" ?
Citera
2017-04-16, 18:43
  #6
Medlem
Pungsvings avatar
Cerwin Vega låter inte normalt, naturligt.

C326BEE har stark bas.
__________________
Senast redigerad av Pungsving 2017-04-16 kl. 18:46.
Citera
2017-04-16, 21:24
  #7
Medlem
Till en början, vill du känna dig nöjd med din förstärkaruppgradering så måste du utan vidare dubbla effekten, dvs 170 W, och för att göra det lite enklare -ta sikte lite högre.

Sådana förstärkare säljs inte längre, så du får kika på separat försteg/slutsteg.

Bry dig inte om "billebro"-stegen, dvs sånt som heter "lattjo-tech" och liknande -deras 250 W är som en viskning jämfört med din gamla förstärkare, så länge de råkar hålla.

Googla t ex på "Denon POA 4400A" -finns ett par sådana slutsteg på Tradera just nu.
Citera
2017-04-17, 00:44
  #8
Medlem
kentathemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Cerwin Vega låter inte normalt, naturligt.

C326BEE har stark bas.


Har funderat på att köpa hem Rotel RB-1080 som har 200 watt på 8ohm.
och en Nad C 326BEE, då den har uttag för subwoofer och den har även uttagen pre out så det går att bryggkoppla.
Citera
2017-04-17, 00:51
  #9
Medlem
kentathemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Till en början, vill du känna dig nöjd med din förstärkaruppgradering så måste du utan vidare dubbla effekten, dvs 170 W, och för att göra det lite enklare -ta sikte lite högre.

Sådana förstärkare säljs inte längre, så du får kika på separat försteg/slutsteg.

Bry dig inte om "billebro"-stegen, dvs sånt som heter "lattjo-tech" och liknande -deras 250 W är som en viskning jämfört med din gamla förstärkare, så länge de råkar hålla.

Googla t ex på "Denon POA 4400A" -finns ett par sådana slutsteg på Tradera just nu.

funderar på Rotel RB 1080 som har 200 watt
Citera
2017-04-17, 20:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentatheman
funderar på Rotel RB 1080 som har 200 watt

Ingen dum fundering alls, Rotel har även försteg -har sett några sådana dyka upp på Tradera till rimliga pengar.

Om du sökar precis just nu (och 20 tim framåt) så ligger det både försteg och slutsteg från Rotel där. Får du slutsteget RB890 (2x160W 8 ohm) billigt och kombinerar med säljarens försteg RC850 så är det ingen dålig början. Hittar du så småningom en RB1080 kan du alltid kränga iväg RB980:an.
Citera
2017-04-17, 23:01
  #11
Medlem
kentathemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Ingen dum fundering alls, Rotel har även försteg -har sett några sådana dyka upp på Tradera till rimliga pengar.

Om du sökar precis just nu (och 20 tim framåt) så ligger det både försteg och slutsteg från Rotel där. Får du slutsteget RB890 (2x160W 8 ohm) billigt och kombinerar med säljarens försteg RC850 så är det ingen dålig början. Hittar du så småningom en RB1080 kan du alltid kränga iväg RB980:an.

har beställt hem NAD C 326BEE, och i framtiden om jag vill ha mer tryck så kanske jag köper hem ett Slutsteg och bryggkopplar
Citera
2017-04-18, 04:08
  #12
Medlem
Pungsvings avatar
Om du vill ha bättre ljudkvalitet i framtiden så köp separat förförstärkare om du kan koppla in den till din c326bee. Jag läste detta:


"A couple of points here. The NAD integrated sounds good for the money, but it's weakness or performance bottleneck is the preamp section, the amp section is very good indeed. I have added a Rotel preamp to my NAD integrated and the difference is astounding. The Rotel preamp powersupply & caps are the size you'd see in a receiver or small amp! Trust me, I almost didn't believe it till I tried, but these guys who preach separates and good preamps know what they are talking about. A very high level of transparency is there now. My soundstage got larger, and most of all imaging got sooo much more defined and solid (placing all the instruments and vocals in space). I suggest for your upgrade forget about the C372 & C270, and go with separates. I say get a preamp now...your C370 is the C270 essentially, so stick with that for now. You can hook the preamp to the main in jacks on the back...one of the great features of NAD integrateds. You can then enjoy that till you are ready to upgrade again, at which point you may look at amps like Bryston or PS Audio, etc. to replace the NAD, because it will take a good one to really beat the C370. You may want to shop Ebay & www.audiogon.com for good deals, and by no means do you have to stick with NAD. In fact I have not heard many good things (or bad things) about their preamps. There are lots of great preamps out there that will do amazing things for that amp. Do plenty of research or dealer testing so you can see that amplifiers potential...



best of luck to you"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback