Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 06:13
  #1
Medlem
JFTs avatar
Jag ska om ca fyra mån segla till Asien med en främling jag endast haft kontakt med via nätet. Jag har aldrig seglat tidigare och vet inte ens om jag kommer att bli sjösjuk omgående och måste avbryta. Hur funkar det ens?(förstår att det är olika för alla) Om jag t.ex. blir sjösjuk, kan jag då fortsätta segla för att försöka vänja mig och därefter bota sjösjukan genom det, eller?

Jag har tänkt att föreslå en kortare segling för att testa min förmåga först men.. vi får se.

Har ni några erfarenheter utav långa seglingar? hur gillade ni det?

Tips tas gärna emot.
__________________
Senast redigerad av JFT 2017-04-15 kl. 06:15. Anledning: Felstavning
Citera
2017-04-15, 09:52
  #2
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Tillomed Sven Yrvind (f.d Lundin) blev sjösjuk under sina ensamseglingar. Hans böcker är mycket underhållande.
Citera
2017-04-15, 11:02
  #3
Medlem
TS kanske borde ta reda på om denne ens tycker om att segla.
Att ge sig ut på en flera månader lång seglats med någon man aldrig träffat förut, sätter mycket på prov.

Är det inte bättre att vara ute någon vecka i Östersjön för att ta reda på om detta är din grej?
Skaffa dig seglarkunskaper.
Vad ska ni göra om den andre personen blir sjuk under resan? Hur seglar du båten? Hur navigerar du?
Citera
2017-04-15, 12:39
  #4
Medlem
Det finns ganska effektiva medel mot sjösjuka - såväl i plåsterform som piller. Skaffa! Vissa individer blir extremt sjösjuka, inte alla, men det kan vara väldigt besvärligt. Läs på och ta reda på allt om sjösjuka, t ex vad som finns skrivet på nätet, innan du reser.
Citera
2017-04-15, 22:14
  #5
Medlem
JFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
TS kanske borde ta reda på om denne ens tycker om att segla.
Att ge sig ut på en flera månader lång seglats med någon man aldrig träffat förut, sätter mycket på prov.

Är det inte bättre att vara ute någon vecka i Östersjön för att ta reda på om detta är din grej?
Skaffa dig seglarkunskaper.
Vad ska ni göra om den andre personen blir sjuk under resan? Hur seglar du båten? Hur navigerar du?

Ja befinner mig redan på Nya Zeeland och som jag skrev; Jag tänkte föreslå en kortare segling först för att se hur det går med allt.
Citera
2017-04-15, 22:15
  #6
Medlem
JFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Tillomed Sven Yrvind (f.d Lundin) blev sjösjuk under sina ensamseglingar. Hans böcker är mycket underhållande.

Ska ta en titt! tack för tips.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2831044

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback