Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-20, 02:13
  #25
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Det finns många som har tryckt på knappen utan någon önskan, bara för skojs skull.



Jag tror inte på lycka. Njutning och tillfällig tillfredsställelse? Absolut. Lycka är känslan av att livet är fullkomligt. >99,9% kommer alltid vilja ha mer.

Enligt Buddha uppnås lycka istället när man frigörs från begär. Den som begär vill alltid ha mer, men den som inget begär är nöjd oavsett.
Citera
2017-04-20, 12:45
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemplarKnight
Du är i ett rum och har en knapp framför dig. Om du inte trycker på den kommer inget att hända, och du är inte tvingad att göra det.

Om du trycker på den kommer din högsta önskan att gå i uppfyllelse. Samtidigt dör tyvärr också 1000 för dig okända personer.

Hade du tryckt på knappen? Motivera gärna varför.


Jag hade tryckt .. älskar att pilla på allt som finns.

Min högsta önskan vid tryckningen är att noll personer ska dö pga denna knapp.. kommer då knappen att ha ljugit för mig eller kommer den ljuga?
Citera
2017-04-20, 13:02
  #27
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Jag hade tryckt .. älskar att pilla på allt som finns.

Min högsta önskan vid tryckningen är att noll personer ska dö pga denna knapp.. kommer då knappen att ha ljugit för mig eller kommer den ljuga?
Du vinner ingenting på att önska det. De enda möjligheterna är att:
1. Knappen fungerar, ingenting händer. Allt är oförändrat men du har tryckt på en knapp.
2. Knappen fungerar inte som du förväntar dig. 1000 människor dör men din önskan går i uppfyllelse. Det kanske inte var knappen som direkt orsakade döden, så noll personer dog på grund av knappen och din önskan spelade därför ingen roll. Du dödade i praktiken 1000 människor utan anledning.

Då kan i alla fall jag tycka att det är bättre att önska sig någonting som du eller andra har nytta av så att det faktiskt finns en vinning med att trycka på knappen.

För min egen del vet jag inte vad min högsta önskan är, så jag vet inte om jag hade tryckt. Men om vi antar att man gör allt för sin egen vinning så är 1000 okända människor egentligen väldigt få, sett till jordens totala befolkning. Hade det varit 1000 människor jag känner hade jag inte tryckt på knappen, det hade skadat mig mer än att få min högsta önskan uppfylld tror jag.
Citera
2017-04-20, 13:51
  #28
Medlem

Oavsett vad som händer så ser knappen ut att inte kunna hålla sitt löfte.
Dör 1000 eller lever 1000 vidare? spelar ingen roll..

kanske jag kan förfina lögnteorin om knappen ..
Det som händer är att jag uppfyller min leklust o sen får knappen göra va fasen den vill
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback